/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tørretumbler
Fra : bildskirner
Vist : 4027 gange
25 point
Dato : 24-11-07 16:11

Jeg fik vist fumlet i det og lukket spørgsmålet- prøver igen

Jeg vil gerne vide om nogen har specifik erfaring med AEG modellen og hvor meget fugt der generelt er "udstødningen" fra en kondenstumbler.

Hvis man har et lille behov kan man sagtens "nøjes" med markedets billigste model , men jeg er blevet lidt lun på "varmepumpe - princippet " . Umiddelbart ser det ud til at kun AEG og Blomberg laver tumblere med denne princip
.
Spørgsmålene er så :

AEG model
T59800/T59840 :
Er det nemt at rense "kondensatoren" ? kunne forestille mig det kunne blive lidt problematisk når den ikke kan fjernes fra maskinen.
Er der nogen erfaring med denne type tumbler ?
Hvor længe holder køleanlægget ?
Kan man bruge den som almindelig tørretumbler hvis køleanlægget brækker ned ?

Kondens/aftræks modeller :
Kunne man ikke bare købe en kondens/aftræksmodel + en affugter og koble dem "seie" ?
Hvor megen fugt ( % RH) er der i "udstødningen" fra en almindelig kondenstumbler ?

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 24-11-07 16:34

Jeg kører med ovennævnte model og der er ingen udstødning eller fugt, det samler sig som vand i skuffen eller som jeg har gjort slangen direkte ned i afløbet så er du fri for at tømme beholderen.
men jeg forstår ikke hvorfor du så interresseret i både det ene og andet spørgsmål det går da aldrig istykker tænk på et køleskab det kører i 20 år og det kører da hele døgnet (denne type tørre er bare en omvendt køleskab der varmer istedet for kulde)
og kondensatoren bliver meget lidt snavset.

Ps jeg er ihvertfald tilfreds med min 59800

tykkemand

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 24-11-07 16:35

Umiddelbart nej. Varmluft tørretumblere har intet regulært indtag. Men ideen var da god. I industrielt regi har Miele lavet nogle vaskerimodeller med påbygget Air-Frohlich krydsvarmeveksler. Besparelsen ved dette lille indgreb var virkelig noget der gav kasse. Så er du ude i noget seriøst, hedder det passiv genvinding kombineret med affugter, omend prisen og pladsforbruget nok kommer til at forskrække dig væsentligt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-11-07 16:44

Ingen tørretumbler - heller ikke den pågældende (t59800 er vist efterhånden udgået) t59840 med varmepumpe- kan kondensere 100%. Dvs at der lukkes en smule fugtighed ud med udblæsningsluften.
Derfor anbefales det, at man undgår kondenstørretumblere i meget små rum. I større rum med god ventilation er der ingen problemer.
AEG's tørretumblere har vist sig at være rimeligt driftsikre. Hvis man blot husker at rense fnugfiltre efter hver tørring, er der - ikke mig bekendt - vedligeholdelsesproblemer.
Hvis man vil ofre kronerne, er t59840 et godt køb, alene pga strømbesparelsen (den er klassificeret A).
Søg efter den billigste på nettet - prisen burde ligge på omkring 7.000-kr.

Kommentar
Fra : bildskirner

Dato : 25-11-07 12:09

Det er lidt fordi "varmepumpe" pricippet i forbindelse med tørretumblere ikke er ret udbredt ,at jeg forsøger at høre om nogen har nogen erfaring. Hvis det er så genialt kunne man vel forvente det var meget mere udbredt i disse tider hvor kWh time priserne er høje og stigende.
Jeg er bekendt med pricipperne omkring varmepumper , men mener ikke man kan direkte sammenligne det med et omvendt køleskab.Driftbetingelserne er lidt anderledes , bl.a køres der med højere kondenseringstemperaturer og dermed tryk.Dette må give højere belastning på kompressoren.
Og da fordamper og kondensator er fast installerede kunne det måske være lidt akavet at rense dem effektivt.Fnugfilteret tager selvfølgelig hovedparten af "snavs" men der smutter vel alligevel lidt igennem , som så skal fjernes .
Alternativ kunne jeg anskaffe en traditionel kondensering tumbler , men mit tørrerum er ikke på mere end ca 7 m2 .Evt fugt kunne så måske fjernes med en lille affugter.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 25-11-07 13:08

Indkøb af tørretumbler med varmegenindvinding skal nok ses som lidt af en "religion", hvis dit tørrebehov ikke er ret stort.

En almindelig kvalitetstumbler koster vel i nærheden af 5.000,- kr, medens f.eks. 59840 koster ca 7.000,-kr. Der skal med andre ord tørres ca 1000 gange, før de ekstra omkostninger er tjent hjem.

Sååååååå !!!

Indkøb af affugter synes at være en smule drastisk - et vindue på klem (eller anden udluftning) klarer jobbet fint.

Kommentar
Fra : bildskirner

Dato : 25-11-07 13:18

> brokke
enig - men derfor vil jeg alligevel gerne forske lidt i mulighederne.

Kommentar
Fra : bildskirner

Dato : 26-11-07 18:03

Jeg ville blive glad hvis der var andre der havde kommentarer.