/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fjerne silikone på vinduer
Fra : 1991
Vist : 21790 gange
500 point
Dato : 24-11-07 12:00

Vi har nogle nyindsatte vinduer, hvor der er silikone på ruderne
specielt hvor sugekopperne fra isætningen er meget tydelig.
Prøvet med sprit, benzin intet hjælper - det ser godt ud til at
begynde med, men senere med lidt dug - [U]ser man tydeligt
aftryk af sugekopperne.[/U]

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-07 12:08

Der er kun den hårde måde, du skal i gang med en skraber

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-07 12:17

silikone kan opløses med linolie (over en dags tid) og fjernes - derefter med opvaskemiddel på pletterne på ruden og rengøres normalt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-07 12:19

Dvs en hylende skarp såkaldt barberbladsskraber.

Der fås faktisk siliconeremover, men som med pletter på tøj, rens koncentreret på et lille område ad gangen for ikke at brede pletten yderligere.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-11-07 12:21

Dana Lim har faktisk et produkt der hedder Siliconefjerne. Produktet er til
kemisk fjernelse af hærdet samt uhærdet silicone.
Produktet er relativt dyrt. Koster 117,25 for 80ml.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 12:21

Den du bruger til komfuret er "super" til den slags....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-11-07 12:23
Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 12:23

Citat
Produktet er til kemisk fjernelse af hærdet samt uhærdet silicone

Det HELT rigtige i disse "klimatider"

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-11-07 12:31

Her er lidt om hvordan man får silikone væk fra fliser. Ikke lige dit problem men måske kan du få ideer på ask-alex. Held og lykke.

http://www.ask-alex.dk/4585_Saadan_fjernes_silikone_fra_fliser.html

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 500 point
Dato : 24-11-07 13:10

chaufrat... Alex har åbentbart ikke læst det "nye"
Jeg er da enig i at mekanisk fjernelse, kan benyttes. Udviklingen har dog ikke stået stille... ellers drønede vi stadig rundt med kølle, spyd og stenøkse.

Citat
Siliconefjerner 911 fjerner hærdet og uhærdet siliconefugemasse på de fleste materialer og giver fuldstændig siliconefrie overflader. Siliconefjerneren kan endvidere anvendes til at fjerne mindre områder med skimmelangreb på siliconefugemasse.

Anvendes på træ (behandlet og ubehandlet), murværk, gips, beton, glas, emalje, porcelæn, metaller (f.eks. kobber, messing, zink, galvaniseret stål, rå og anodiseret aluminium), kunststoffer (f.eks. acryl (plexiglas), polycarbonat, glasfiber og PVC) og tekstiler (uld og polyester - men ikke nylon). På andre overflader bør der udføres en prøve.

http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/fugetilbehoer/siliconefjerner_911/

Go' weekend

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-11-07 13:16

Nej det har du da ret i eller også er den gode Alex meget sparsommelig, har god tid + gode kræfter. Jeg ville nok vælge din løsning og derved ofre et par kroner eller tre på foretagendet.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 24-11-07 13:33

Hej 1991.

Vi har også lige for nyligt fået monteret nye bondehusvinduer i vort hus. Alle vores små 200
vinduer var mere elle mindre "inficeret" med siliconerester. Mit allerbedste råd lyder: brug
lunkent vand, hvori der er opløst lidt "Fairy Ultra" almindeligt opvaskemiddel og vask ruden
af i dette. Tør og poler derefter ruden ren i almindelig billigt toiletpapir (brug endelig ikke
køkkenrulle, da dette papir indeholder olierester). Du må gnubbe ekstra hårdt hvor der tyde-
lige siliconereter. Vi brugte diise midler to gange og efter ca 14 dage var næsten alle sili-
conerester væk. God arbejdslyst og held og lykke til.

Hilsen Ibea

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-11-07 15:16

I gamle dage , brugte vi salmiakspiritus.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-11-07 15:19

Og det skal nok opblandes lidt skrappere end det står her til almindelig vinduespudsning.
http://www.matas.dk/Hus+og+hjem/Pletfjerning/Produkter+til+pletfjerning/Salmiakspiritus+3-dobbelt.htm

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 25-11-07 09:46

Tak for svaret CLAN.
vI HAR NU BRUGT DET - OG DET VIRKER.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-11-07 19:08

Godt at du fik det ordnet... takker for points