/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Pedersen - hvorfra og hvornår?
Fra : gywerd
Vist : 1026 gange
200 point
Dato : 23-11-07 22:46

Min kones bedstefar Karl Bjørup Pedersen
*21.11.1913 Nordby, Samsø???????
†19.08.1972 Fredensgade, København N.

Problemet er, at han ifølge folkeregisteret er født i Nordby på Samsø samme dag som han flyttede ind i Fredensgade... Et faktum min svigermor bestrider... Han fødsel kan ifølge præsten i Nordby heller ikke bekræftes af kirkebogen...

Så spørgsmålene er:
1) Hvor er han født?
2) Hvornår er han født?
3) Hvor kommer det falstriske Bjørup-mellemnavn ind i billedet... Der er tilsyneladende ingen forbindelse til Bjørup-efternavnet udover en eventuel fælles oprindelse i byen Bjørup, Systofte sogn, Falster Sønder herred
(hans kone Elinor Marie Pedersen f. Laursen *15/5-29 Gedesby, Falster †5/9-1986 Utterslevvej, København NV er som det ses mærkeligt nok falstring og Gedesby er nabosogn til Systofte... - hun flyttede så vidt vides fra Fredensgade til Utterslevvej i 1981, hvis det kan være nogen hjælp)

Jeg har aldrig været på Samsø, og der er langt fra Sønderjylland, så hvis nogen kan bidrage med informationer er jeg taknemmelig... Hvis halvdelen af spørgsmålet besvares, vil den anden halvdel blive genåbnet som nyt spørgsmål... Det har været hævdet at Bjørup-navnet skulle være tysk, en information jeg ikke har kunnet bekræfte (Google-søgninger [google.co.uk, google.fr og google.de] samt geonames.org-søgning ender på Falster!)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-11-07 12:15

der er et sogn
Brørup i Malt herred Ribe Amt , jeg ved ikke om det evt. hjælper dig videre??
mvh
senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 24-11-07 13:34

Hej

Du kan prøve at se om du kan finde ham på Samsø i Folketællingen 1916.
Den finder du på http://www.arkivalieronline.dk
Jeg ved ikke om du jender til den hjemmeside, men hvis ikke skal du oprette dig som ny bruger. når dette er sket kan du logge ind og herefter klikke på Folketællinger og vælge 1916.

Håber det kan hjælpe dig videre.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-07 13:50

Hej "fætter". Selv om det er din kones familie, og ikke vor fælles, vil jeg godt bidrage...

Her en mulig oldefar til din kone:
"
Maribo, Falsters Sønder, Systofte, Biørup, et Huus, 11, FT-1860
Hans Pedersen 21 Gift Indsidder Huusfader, Daglejer Her i Sognet
Marie K. Dinesdatter 35 Gift hans Kone Vaalse, Her i Amtet
"
Mest for at vise at man dengang på Falster stavede Bjørup med i...

Når Karl Pedersen på Samsø havde dette mellem/kalde navn,
var det nok fordi han (eller hans far/farfar?) kom fra Bjørup/Biørup.

Hilsen, din langt ude fætter Svend

PS: Jeg har fundet din bror i den interne oversigt på vor fælles arbejdsplads,
men ikke mødt ham endnu...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-07 14:04

Der fandtes tilsyneladende også Bjørup/Biørup landsbyer andre steder end på Falster...

Her fra Nord Mors
"
121. JENS PEDERSEN Alsted sogn, (skifte 10.december 1813).
mor:Karen Hansdatter ...
A5:søsteren Sidsel Pedersdatter i Alsted.
A6:søsteren Else Pedersdatter g.m.Niels Larsen i Biørup.
"
Fundet her, Svend
http://knudhaaning.homepage.dk/Nandrupgods.htm

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 24-11-07 14:54

Svend... hm hm hm

Som Bente nok ville sige...

Kvalificerede gæt findes ikke...

Jeg spørger her på siden, fordi mine kvalifiserede gæt ikke har givet resultat...

LisB Jensen: Bjørup-navnet har jeg hverken kunnet finde i folketællinger eller kirkebøger fra Samsø, der ligger på nettet... Kirkebøgerne ligger desværre sjældent på nettet efter 1890... Hvis jeg kunne finde det originale kirkebogsoplag fra Samsø eller ???? på hans fødsel, ville jeg være meget klogere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-07 16:35

>Bjørup-navnet har jeg hverken kunnet finde i folketællinger eller kirkebøger fra Samsø...

Har du prøvet med Biørup, som Bjørup hed i gamle dage?

Og nu gætter jeg igen:
Når hans kone (også?) er fra Falster er det jo nærliggende at tro på en forbindelse,
men dels er Gedesby jo helt nede sydpå, næsten i Gedser,
dels er hun jo meget yngre end han, så ingen mulig skolekammerat/ungdomsven.
Nok tilfældigt at han møder en fra samme ø som sin far eller farfar?

Hilsen igen fra gamle fætter, Svend

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 24-11-07 16:53

Biørup/Bjørup andre steder???
Det nærmeste bliver vel følgende jf krabsen mv...

Bjødstrup Bregnet Øster Lisbjerg Randers Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Bjødstrup Gjellerup Hammerum Ringkøbing Gård, hus eller bebyggelse
Bjødstrup Ovsted Voer Skanderborg Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Bjødstrup Tved Mols Randers Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Bjøstrup Tranbjerg Ning Århus Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Børup Tranbjerg Ning Århus Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Børup Taulov Elbo Vejle Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-07 17:06

Ikke mange med i, som i Biørup...

Alternativt er der jo også et Nordby på Sejerø?
Håndskrevet ikke så forskelligt fra ---->Samsø??

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 24-11-07 17:52

Nordby Kærum Båg Odense Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Nordby Nordby Samsø Holbæk Sogn Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Nordby Nordby Skast Ribe Sogn Bebyggelse.
Nordby Sejerø Skippinge Holbæk Bebyggelse.
Nordby Skagen Dronninglund Hjørring Manuelt/NJA
Nordby Viby Ning Århus Bebyggelse.

Desværre også negative...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 24-11-07 18:21

Negativt forstået sådan at præsterne ikke kan finde en Karl Pedersen, der er født den dag...

Jeg har overvejet om han kunne have været modstandsmand og undladt at ændre identiteten tilbage efter krigen... Det ville jo ikke gøre det lettere at finde ham...

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 24-11-07 20:54

skriv til lokal arkivet på samsøe de kan evt. hjælpe dig med navnet Bjørup
http://www.genealogy-samsoe.dk/
senta

Godkendelse af svar
Fra : gywerd

Dato : 09-02-08 17:51

Tak for forslaget senta.

Nu har jeg fået svar via http://www.genealogy-samsoe.dk/ .

Svaret bekræfter præstens oplysning. Der findes umiddelbart ingen spor på arkivet af Karl Bjørup Pedersen på Samsø...

Som lovet genåbner jeg den del af spørgsmålet, der ikke blev besvaret.