/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Skrift på lærred
Fra : ellen99
Vist : 2932 gange
95 point
Dato : 23-11-07 07:33

Jeg vil gerne skrive et citat på lærred, hvordan gør jeg det, jeg vil gerne at resultatet ser slidt/gammel ud, således at skriften ikke står helt klar. - tydelig nogle steder og mindre klar andre steder, jeg håber at der er forståelse for mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Birdie56

Dato : 23-11-07 08:01

Der er flere ting som kan gøres. Et: er at give dit lærred et lille lag sandspartel , der hvor du vil have teksten. Så kan du skrive det du vil eller lave et teksttryk fra en skabelon. Efter at dit arbejde er tørt kan du give det shellak og den maling, som du nu ønsker. Så vil der komme en krakeleret skrift.
To: Du kan også bare male og så tage en pen og skrive det du vil i malingen.

Hilsen Birdie56

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-11-07 08:05

print det ud som det skal være og lim det på.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 23-11-07 14:56

Hvis du skriver en tekst med en tudspen sort eller anden farve, kan du vælge at afmaske forskellige områder af teksten med malertape. Når du har afmasket, skal du blande den ønskede dækfarve med vand, hvis du bruger acryl. Bland den så den bliver transperant, men alligevel dækkende. Når malingen er tør, trækker du afmaskningen af. Lav en tyndere opløsning af restfarven, og hæld den forsigtig over lærredet. Tør "laceringen" med en hårtørre, så den tørrer næsten helt. Skrub overfladen med en skuresvamp, så du får et skjoldet udseende. God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : mulle-mor

Modtaget 95 point
Dato : 23-11-07 20:52

Hej Ellen.
Jeg har lavet flere "moderne ikoner" med skrift. En af måderne er: først males bunden/lærredet med sort eller en anden mørk acrylfarve. Når det er tørt males et tykt lag hvidt acryl på. Ikke blandet op - direkte fra tuben/spanden. Den hvide acryl kommes på med spartel, og kan enten være glat eller lægges ujævnt på. (Hvilket jeg synes er pænest). Når den hvide acryl lige har sat sig - efter kort tid - nok højest 20 min - 1/2 time, så kan man ridse tekst i den. Der skal ridses helt ned til den sorte acrylmaling. Jeg har et langt, gammelt, tyndt søm, som jeg bruger. Jo tyndere "ting" man ridser med, jo mindre bogstaver kan man prente. Efter en dag er den tykke hvide acrylmaling tør og hård. Så kan man give den en gulbrun tynd oliemaling. Skal blandes med nogle dråber sicativ, og skal gnides på med en grydesvamp. P.g.a. af sicativ tørrer den meget hurtigt, så når den er gnedet på, skal man med det samme tage en ren grydesvamp og begynde at gnide hårdt for at tage det meste af oliefarven af igen. Skal tages ujævnt af. Hele den procedure får skriften til at se gammel ud.
Jeg ved godt, at hele den her smøre lyder lidt indvinklet. Hvis du vil, kan du skrive en mail til mig, og så skal jeg uddybe det noget mere og evt. vedhæfte et par billeder, så du kan se, hvad jeg mener. Min mail er: mullepost@gmail.com
Man kan også lave en stencil og duppe på med en modsat farve end bunden. Det har jeg også brugt flere gange. Hvis bunden er lavet ujævn (igen med acryl) vil bogstaverne ikke komme helt perfekt ud af stencil. Det ser også gammelt ud - og rigtigt flot. Jeg har købt en kasse med hele alfabetet i små udstandsejern, så kan man lave lige den sætning man vil. Den eneste dårlige ting ved det er, at bogstaverne bliver lidt store, så det er bedst til enkelte ord eller små sætninger.
Igen kan jeg godt sende dig billeder, hvor jeg har brugt stencilmetoden.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-11-07 08:03

Du kan med akryllave din bund. når den er tør, kan du skrive med stålpen dyppet i tusch; enten vandfast eller på akrylbasis, og skrive. Når det er tørt, kan du lasere med Golden Glaze eller andre transperante akrylfarver hen over, til du har det rette look.

Godkendelse af svar
Fra : ellen99

Dato : 27-11-07 06:40

Tak for svaret mulle-mor.