/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kloak lugter - bruser
Fra : Palmen
Vist : 3389 gange
20 point
Dato : 10-02-03 11:29

Hej

I 1997 blev vores badeværelse etableret.

Det er begyndt at lugte fra kloaken, hvor vandet løber ned fra bruseren, hvis bruseren ikke bruges så meget - f.eks. over en weekend, hvor vi ikke er hjemme.

Har brugt afløbsrens uden den store succes.

Har nogle et god råd ? På forhånd tak.

Jakob

Kommentar
Fra : kvl

Dato : 10-02-03 12:38

Ja, afløbsrens er kun et smart reklamefif, som aldrig virker i den slags situationer. Har du et moderne afløb, hvor du kan afmontere den kvadratiske stålrist (pas på de 2 skruer, som holder risten fast) kan du bagefter som regel finde en grøn, rund vandlås med et lille håndtag. Løsn forsigtigt de skruer, der er i den grønne indsats og træk den forsigtigt op. Her er miseren gemt i form af en masse hår og sæberester m.m.m. Det kan virke ret ulækkert, men det vil løse problemet at tømme denne beholder for alt hvad der sidder i den. Kan tage nogen tid. Herefter monterer du det det i modsat rækkefølge og har sparet 500 kr. til en vvs-mand. Hilsen kvl

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 10-02-03 18:13

Hej Palmen

Vi havde samme problem med en grim kloaklugt. Jeg tog risten af og spulede kloakken godt igennem med varmt vand fra bruseslangen. Derefter hældte jeg en kop klorin i vandlåsen. Lod det stå en times tid. og spulede igen. Herefter vaskede jeg det rigtigt grundigt med en "smal" opvaskebørste og noget koncentreret Ajax. Herefter spules grundigt efter med koldt vand. Afløbet/vandlåsen blev fuldstændig som ny igen og lugter ikke mere. Dette gør jeg mindst en gang hver 3. måned. Det har bevirket, at vores kloak aldrig lugter mere.

Med venlig hilsen og god arbejdslyst
Franksp

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 10-02-03 19:01

hej
Det kunne eventuelt være vandlåsen der er blevet utæt, hvis det er en skål med en gummiring kan det være gummiringen der er blevet utæt.
Hilsen Niels

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 11-02-03 19:11

Hej alle

1000 tak for alle svarerne.

kvl - jeg kan ikke finde de to skruer. Jeg tror ikke, det er sådan en vandlås vi har.Nede i risten er der nærmest en tragt, hvor der en lille "håndtag", der går på tværs af vandlåsen, men jeg kan ikke rigtig hive den op, og jeg har kigget godt efter med lommelygte, om der der skulle være et par skruer, og det ser ikke sådan ud.

Franksp - jeg vil prøve dit råd, og vende tilbage, hvis det også giver mig succes.

Niels - hvis du har ret i din antagelse, hvad gør man så ? Skal jeg have fat i en vvs-mand ?

Kommentar
Fra : MichaelB

Dato : 28-02-03 12:37

Hej Palmen,
hvis der slet ikke er vandlås i dit brusafløb, kan du få en en meget lille udgave (fylder kun ca. 20x20 cm). Så er du fri for at skulle ødelægge for mange fliser og lave store huller.

Mvh
MichaelB

Accepteret svar
Fra : kvl

Modtaget 20 point
Dato : 28-02-03 20:24

Hej.
Problemet opstår, når du ikke har brugt din bruser i nogle dage, hvilket taler for, at den lille mængde vand, som står i vandlåsen, tørrer ud.
Jeg tror stadig, at der er tale om, at en del af den plads, som vandlåsen har, består af ophobet sæbe, håraffald o.a. som skal fjernes før det kommer til at fungere. Læs mine tidl. bemærkninger. Hvis jeg boede i nærheden af dig, ville jeg gerne forsøge at løse dit problem. Skriv evt. om din bopæl, til kvlogel@post11.tele.dk. så skal jeg tage stilling til om afstanden mellem dig og mig gør, at jeg vil påtage mig at se på det. Hvis du bor i nærheden og problemet er det jeg tror (og er ret sikker på) koster det 2 fl. rødvin.

Mvh. kvl

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 02-03-03 22:44

Hej Kvl

Jeg tror du har ret. Jeg har på det sidste brugt en afløbsrens og spulet rigtig godt med varmt vand bagefter et par gange om ugen. Selvom afløbsrens ikke hjalp i første omgang, så har det hjulpet efter jeg har brugt det en håndfuld gange over 2-3 ugers tid. Det har gjort at lugten for det meste er væk, den er der i korte perioder, men det er meget sjældent. Det har i hvert fald hjulpet utroligt meget. Jeg skriver en mail til dig, kvl.

Mvh
Jakob

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 02-03-03 22:46

Kommentar
Fra : kvl

Dato : 02-03-03 23:32

Hej Palmen. Hvis det skal virke i længden, skal mellemrummet i den dobbelt væg i vandlåsen renses for bl.a. håraffald, som der som regel er mest af i en snavset vandlås. Det "pakker helt til", så der til sidst næsten ikke kan passere afløbsvand igennem og da det jo ikke er rent lugter det som kloak. De fleste vandlåse "gror fast", hvis de ikke løftes op og rengøres en gang imellem. Nogle vandlåse skal løsnes ved at nogle skruer skrues mod uret nogle gang. Herefter kan vandlåsen som regel tages op og rengøres med en gammel tandbørste eller lign.som kan komme ind i mellem væggene og i hjørnerne. Brug gummihandsker, så er det ikke så ulækkert som ellers. kvl

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 03-03-03 20:08

Hej Kvl

Ok, så må jeg hellere gøre det.

Jeg kan ikke finde nogle skruer dernede og jeg har ellers kigget grundigt efter.

Jeg kan ganske let/uden problemer løsne vandlåsen og hive den lidt op, men derefter møder jeg modstand, når jeg skal hive den længere op - helt op. En af mine kammerater sagde, at jeg bare skulle hive til - måske skulle jeg prøve det ?

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 03-03-03 20:10

Glemte at pointere, at jeg møder kraftig modstand, når jeg skal hive den længere op.