/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Formatering af bærbar
Fra : CCjunior
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 22-11-07 16:19

jeg har en HP bærbar, som jeg vil ha formateret.
Den blev leveret med preinstalleret xp.
Den har et ekstra drev, hvor den tilsyneladende gemmer noget på, men hvordan formaterer jeg den lige??

Jeg har lavet de cdér den har bedt om, men er ked af at gå igang og så stå uden styresystem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 16:39

Citat
Den har et ekstra drev, hvor den tilsyneladende gemmer noget på

Det er det der var preinstalleret og en kopi af dit styresystem....

Det skal UDBRÆNDES - derefter kan du formatere det hele (så optager det ikke plads mere....)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-07 17:19

Når du laver recovery så kan du vælge at slette noget eller alt.
Den skjulte partition sletter den ikke.
Følg din vejledning til recover

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-07 17:21

Dine Recovery CD'er virker ikke hvis du selv sletter din HD for den går ind og læser på HD for at se om det er den samme comp.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-11-07 17:39

men i vejledningen skriver de ikke noget om formatering.. kun recovery.. jeg er interresert i at få rydtet op

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 17:41

Ja - og i "vejledningen" skriver den også HVORDAN du brænder Cderne ud.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 17:43

Om du i sidste ende vil bruge recoveryen eller ej, er jo op til dig....

Men uden den har du IKKE noget styresystem (og mangler en masse drivere)....

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-07 18:33

Recovery er gendannelse til da din comp var ny - eller da du lavede den recoery.
Med en alm. XP CD kan du slette/formatere din harddisk, men så skal du ud og lede efter drivere til din comp når du installerer.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-11-07 18:54

Hmm..har lige kørt recovery, men når jeg så går ind i tilføj/fjern, så ligger der stadig en masse skrammel.
Det var egentlig de ting jeg gerne ville ha fjernet også. Kan det ikke gøres uden at man formaterer den komplet ?
Troede egentlig at man kunne gøre det med de backup cd´er

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-07 19:04

Ok - jeg har ikke nogen HP og har heller ikke prøvet det recoverysystem.

Jeg har kun hjulpet en del naboer med at lave den CD/DVD (ACER) lige efter de har købt den, men aldrig prøvet at geninstallere.

Men hvilke muligheder vises når du kører recoverysystemet, og hvordan bruger du det.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-11-07 19:10

når jeg sætter skiven i drevet og genstarter kan jeg vælge mellem at køre en recovery eller en formatering hvor den siger at jeg derefter kan skifte styresystemet.. Men så mister jeg jo det der er preinstaleret og så er det kun det ulovlige tilbage men når jeg nu endelig har købt og betalt for at ha noget originalt, så vil jeg sq også bruge det..hehe..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 19:26

så nøjes med at køre en repair....

Der behøver du sikkert ikke engang CDerne hvis de OGSÅ ligger på komputeren.....

Men det er en stor fejl med de recoverykomputere....

DERFOR...

Køb ALDRIG en komputer hvor styresystem er preinstalleret UDEN at der også er mulighed far den originale winCD eller som minimum at den kan brændes ud UDEN alt det andet "gøgl" der ellers følger med....

PS...

Du har dog fra HP mulighed for at få et NYT sæt CDer....

Blot sig at udbrændingen mislykkedes - så sender de et nyt sæt.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-07 19:40

Er det HP der giver de to muligheder.

Er det ikke bar at den fortæller at det kun er de oprindelige programmer som kommer ind.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-11-07 19:50

nu er jeg lige igang med at køre en fra computeren.. de cd´er jeg har brændt ud, er fra et senere tidspunkt, så måske den husker noget af det lort som var på com på det tidspunkt..

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 22-11-07 19:52

Formater fra DOS download og brænd www.helgec.dk/unik.iso (skal brændes som bootimage) guide til formatering på http://www.helgec.dk/format_floppy.html

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-07 20:27

Når du laver en recovery - så kommer alt med som er der når laver recovery.
Derfor skal det jo laves fra starten.
Men som Refi siger så kontakt HP og forklar dem dit problem.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 22-11-07 22:37

Tak for svaret e.c.