/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Låge i AEG Øko Lavamat 72610HC
Fra : krasmuss
Vist : 1551 gange
40 point
Dato : 21-11-07 17:54

Jeg har en AEG Lavamat 72610HC, der ikke vil tage vandet ud. Pumpen står bare og kører. Jeg har åbnet filteret forneden uden at vandet kommer ud. Jeg kan ikke åbne lågen. Kan jeg gøre dette manuelt ?

Da vandet kun kommer meget langsomt ud, når filteret til pumpen åbnes. (dryp, dryp os.v.) Det kommer helt sikkert til at tage 1 uge at få den tømt. Kan det være vejen fra selve tumlen til pumpen det er galt. Der er lagt et tæppe i maskinen med en gummioverflade på bagsiden. Kan være dette, der er gået i opløsning. Kan jeg selv rense vejen fra tumlen til pumpen ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-07 18:02

Fat brugsanvisningen og læs om hvordan man nødåbner lågen.
På mange maskiner kan man bare slukke for strømmen og vente 10 minutter, så kan lågen åbnes.

Vær klar med spand og klud vhvis vandet sår op over lågekanten.
så er der et arbejde med at rende maskinen indvendig for gummifnuller, hvis det er en tæppetype med gummi skum. Det falder nemlig nemt af når det ikke mer er nyt.

Rensning kræver adskillelse, som er for viderkomne.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-07 18:05

når du har taget proppen til filterhuset ud, kan du prøve at skubbe en blød søgefjeder ind i røret. der sidder helt sikkert noget og blokerer. alternativt er det impelleren på pumpen der ikke drejer med rundt.

Kommentar
Fra : krasmuss

Dato : 21-11-07 18:43

hvad er en søgefjeder ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-11-07 19:31

Det er sådan en man renser afløb med.

Kan anskaffes i de fleste byggemarkeder.

Den kan se således ud i en nylonudgave
http://www.elvvs.dk/category.1931.article.12934

Kommentar
Fra : krasmuss

Dato : 21-11-07 20:20

Jeg har nu fået lågen åbnet og tømt den næsten helt for vand. Jeg er næsten sikker på, at der er en prop i røret/slangen fra trumlen til pumpen, men hvordan kommer jeg til dette rør/slange. Maskinen stod i lejligheden, da vi flyttede ind og hverken vi eller den tidligere ejere har en brugsanvisning.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-11-07 22:27

en brugsanvisning kan du næsten altid få.. send dem en mail og bed om en manual

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-11-07 22:28
Godkendelse af svar
Fra : krasmuss

Dato : 21-11-07 23:19

Tak for svaret trimare46.