/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista - 32 eller 64 bit vers.
Fra : kaypia
Vist : 555 gange
300 point
Dato : 21-11-07 16:45

Hej med jer derude....

Jeg påtænker at opgradere fra xp-pro til Windows Vista Home Premium. Har lavet en kørsel med Windows Vista Upgrade Advisor, som fortæller, at der ikke er nogen problemer ved det, bortset fra evt. småproblemer med et par gamle programmer, som jeg i ø. også godt kan undvære.
Som de fleste kører jeg med et 32-bit styresystem, men min AMD Athlon 64 processor, 3500+, kan jo godt manøvrere med et 64-bit system.
På support/microsoft.com er der da også en fin vejledning på, hvordan man laver en sådan 64-bit installation på en 32-bit udgave. Fint nok.
Men hvad er egentlig fordelene ved at køre i 64-bit, er det kun en generel forøgelse af hastigheden i afviklingen af alle programmer, og er der også ulemper, som f. eks. at nogle softvareprogrammer slet kan afvikles under 64-bit, eller andre mindre behagelige forhold ??
Jeg laver rigtig meget billebehandling, så der kunne jeg da godt tænke mig lidt hurtigere respons på maskinen.
Skal jeg købe en 32-bit udgave eller en 64-bit-udgave.
Det er måske et dumt spørgsmål, som man burde kende svaret på, men jeg er altså ikke klogere.

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 21-11-07 16:49

Der bliver ikke lavet ret mange programmer til Vista 64 bit endnu. De fleste gider ikke lave dem.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-11-07 16:52

- tjek op på dine vigtigste programmer, kan de klare 64 bit så er det bare at klø på... Men gør op med dig selv om du kan undvære dem, der kun kan køre 32...

PS: du kan ikke stole 100% på Windows Vista Upgrade Advisor...

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 310 point
Dato : 21-11-07 17:08
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-07 17:59

Citat
Jeg påtænker at opgradere fra xp-pro til Windows Vista Home Premium

Det vil jeg kalde en NEDgradering.....

Som allerede nævnt er der IKKE mange programmer til 64bit endnu....

32bit programmer kører RINGERE på 64bit styresystemer - men det er muligt da 64bit systemet er lavet til at kunne håndtere 32bit - men som sagt ringere.....

Så vil du endelig have Vista - så vælg 32bit.....

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 23-11-07 12:47

Tak for indlæggene. som viser mig, at der er både fordele og ulemper, hvad der ikke kan overraske.
Jeg har også benyttet lejligheden til at gennemse et par andre fora, hvor det viser sig at det samme spørgsmål er til debat, hvad der heller ikke kan overraske.
Det fremgår ret klart, at der er stor uenighed i spørgsmålet, men hovedparten af indlæggene går nok ind for at "nøjes" med 32-bit for nærværende, og så se tiden an.
Jeg tror nok, at jeg i det hele taget vil se tiden et godt stykke endnu, da min xp fungerer upåklageligt. Så er der nok mere gang i udviklingen af 64-bit programmer.
Jeg accepterer svaret fra Stouenberg, som med det mest nuancerede svar og henvisning til et link med samme emne, var det jeg fik mest ud af.

Godkendelse af svar
Fra : kaypia

Dato : 23-11-07 12:48

Tak for svaret Stouenberg.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-11-07 12:56

- selv tak og god weekend...

Mvh Steen