/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand gør bruser rød?
Fra : Eenie
Vist : 2436 gange
50 point
Dato : 21-11-07 13:57

Hej.. Jeg har på fornemmelsen, at mit vand gør min bruserslange rød indvendig. Dette sker også på mine armature. Af og til kan der også komme rødt vand ud af hanerne.

Er der nogle som ved hvad det er som sker og hvorfor

Mvh Kenneth

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-07 14:03

Rust og okkeraflejringer i rør og tanke.

Men hvilken vandforsyning har du....eget vandværk eller kommunal vandforsyning?

Og hvilken varmtvandsforsyning.....og oplever du også problemet med de kolde haner elelr kun når der er lukket op for det varme.

Jeg har set et sted hvor der var så meget af den slags i vandet, at såfremt der blev fyldt en skål med vand og man lod den stå natten over, så havde okkeren næste morgen samlet sig som et pulveragtigt lag der svømmede rundt i bunden af skålen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-11-07 14:10

Du ku jo si lidt mer.
Hvordan bor du, til leje,egen bolig og hvor kommer vandet fra, eks. egen boring og geografi.
Det kan jo være alt fra forurening til okker og rust.

Hilsen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-11-07 14:12

Hvis det er fint rødt pulver, så er det okker (som hos os fra eget vandværk).
Pludselig rødfarve kan være løsnet aflejring/rust
Hvis det er bare den mindste smule slimet rødligt ......................giftig vækst.

Vækst i vandrør kan forekomme i de såkaldte neoperl for enden af vandhaner og i bruserslanger som kan indeholde stillestående vand. - bør renses tit.

Kommentar
Fra : Eenie

Dato : 21-11-07 14:30

I har sku styr på det.. Fedt!

Jeg bor til leje i en etageejendom på amager (lige ved siden af amagercentret) i København. Så vidt jeg ved er det kommunal vandforsyning. Derudover har vi en vandvarmer (en stor tønde af en slags, som varmer vandet) stående nede i kælderen. Så vidt jeg husker har jeg ikke oplevet det røde vand komme med det kolde vand. Det meste af tiden er vandet fint, men af og til er det helt ekstremt, indtil jeg har ladet vandet løbe, i et stykke tid.

En enkelt gang i på en periode på 3 år, har ejendommen været nødt til, at varme vandet virkelig højt op , pga. nogle minimumsværdier blev overskredet (som havde noget med rørerne at gøre), men jeg ved ikke om det har noget at gøre med det røde vand.

Er det farligt med okker/rust i vandet?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-11-07 14:39

Kraftig opvarmning kan løsne aflejringer/rust, og det skylles så bare ud.
Det med opvarmning kan være fare for legionella som udvikles i for koldt vand.
Det varme vand bør cirkulere med ca. 60°
Vand med legionella kan drikkes men bør ikke indåndes (i brusebad)
Nogle vandsparesystemer forstøver vandet og det er ikke så godt hvis samme vand heller ikke er varmt nok til at slå legionella ihjæl.

Accepteret svar
Fra : Højris

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-07 17:03

Hej igen !
jeg har en fortid som varmemester i en ejendom på vesterbro, og under den til jobbet hørende uddannelse, blev vi bekendt gjort med nogle kræ / bakterier der heder termusbakterier. der klumbede som cele og i hverste fal føre forstoppelse med sig. nå men det var et sidespring.
Der hvor du bor, tror jeg ikke at det er okker, snare rust.
Men uanset hvad F.. I..H.. det så end måtte være, så har du den fordel, at du henvender dig hos
varmemesteren, og vupti den rare serviceminded mand han klare ærterne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-11-07 17:03

det kan også forekomme hvis det har været lukket få vandet /vandledningen

Godkendelse af svar
Fra : Eenie

Dato : 21-11-07 21:39

Tak for svaret Højris.