/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
opslag i Tysk kirkebøger
Fra : kirstenkingo
Vist : 5099 gange
230 point
Dato : 21-11-07 11:19

Hej.

Er der nogen som ved, om der findes søge bare tyske kirkebøger og Folketællinger.

Vh. Kirsten

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 21-11-07 11:41

Hej

Prøv at se om du kan finde noget brugbart her:

http://www.dis-danmark.dk/links/index.php?cat=42

Lis

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 21-11-07 12:42

Jeg følger spændt med her - jeg har familie, der stammer fra dansk/tysk område, nemlig Eiderstedt. Det kan være svært at finde materiale også for dette område...

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 21-11-07 15:14

Hej.
www.arkivalieronline.dk kan visse Slesvig-Holstenske kirkebøger og Folketællinger findes.
mvh
spimmer

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 21-11-07 15:16

Du/I kan prøve her:
http://www.genealogy.net/vereine/GFO/gfo-homepage-text_dk.htm

Jeg har haft en god kontakt med Bo Larsen.

Om ikke andet kan de nok godt hjælpe.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-07 17:09

Og du ved naturligvis, at de gamle danske Hertugdømmer: Slesvig og Holsten,
findes som "danske" folketællinger; ofte lidt forskudt, 1803 i stedet for 1801, etc.

Længere nede i Tyskland ved jeg ikke...
(ofte søger jeg i det tyske Lycos i stedet for eksempelvis Google)

Og der findes mange meget hjælpsomme tyskere; mit Ordnung...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-07 20:16

Iøvrigt hjælper vi naturligvis gerne, hvis du har specifikke behov for søgninger i Tyskland...

Jeg har sporet min kones familie helt til Thüringen, ehemahlige DDR.
Og vi har sogar truffet en nulevende "fætter" der...

Min kones 7 gange Uhr Vater hed Mathias, født i Thüringen...
Det samme hedder hendes nevø' s yngste søn i Roskilde...
Hvor er de opfindsomme i den familie. Svend

PS: Bare kom med oplysningerne om dine tyske aner, og vi finder dem...Eller nogle "ähnliche"...

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 30-11-07 09:08

Hej alle og Tak

Lis (den kendte jeg ikke)
Hidane (det gør du bare)
Spimmer (den kender jeg godt)
Finn (det var en mulighed, den prøver jeg måske)
Svend ( jo jeg kender godt Slesvig-Holsten) men tage lige imod dit tilbud om at hjælpe.

Det drejer sig om Juliane Frederikke Reimers, f.1828 i Rensborg, hun får et barn udenfor ægteskab i 1854, barnet døbt Ane Marie udlagt barnefar Johann Jöküm Heinrick Kraÿ f. 1823 i Mecklenburg.Schwerin.

Jeg vil gerne have alt der kan findes på disse personer i Tyskland og som muligvis kan fortælle hvornår de tog fra tyskland ( finder Juliane i ulstrupsogn,Årsherred tilg.1858 og Johann i 1857 hvor der står at han kommer fra Løgstør, datteren ses først i kirkebogen 1864)

spørgsmålet er kom Johann direkte til Løgstør i 1857 og hvor var datteren

Håber du/i muligvis kan hjælpe

Vh. Kirsten

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 30-11-07 15:31

Hej kirsten
Ved ikke om du har set den her i DIS

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,362026,362979

Det drejer sig netop om Johann Jöküm Heinrick Kraÿ f. 1823 i Mecklenburg.Schwerin.
Og som dør i Smalby,Ulstrup Sogn, Aars Herrede, Aalborg Amt

Mvh Finn

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 30-11-07 16:54

Hej Finn

Jo det er ham der er om talt i DIS, men jeg håber med mit indlæg her på kandu at ander kun hjælpe mig eller os om hvorfra han kom til Løgstør. og mor og datter vil vi også gerne have lidt flere oplysning fra tyskland.

Vh. Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-07 17:31

Jeg skal til julefrokost,

men her har du først en pensioneret professor Krey i Regensburg, Tyskland
http://www.physik.uni-regensburg.de/forschung/krey/krey.html

Han har god tid og sikkert styr på sin familie, måske også din?
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 10:56

Johann har du jo med to tyske nn
men mon ikke Heinrick er med ch: Heinrich? eller Hinrich?
Jöküm forstår jeg ikke? Hvad mon det var på tysk??
og Kraÿ med umlaut? Er du sikker på Kray ikke Krey med e??

Hvis ikke er her mulige forældre til Johan gift i Mecklenberg samme år som han er født :
"
Johann Joachim Friedrich Krey Friedland Mecklenberg-Strelitz,Germany
Death: 23 Nov 1846
Spouse: Johanna Regina Arndt Marriage: abt 1823 Friedland,,GErmany
"
Sjovt nok arbejder jeg sammen med en tysker Arndt... Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 11:17

Jeg finder flere Krey en Kray i Holsten...
Her er en anden interresant Krey familie:
"
Holsten, , Tangstedt, Dorf Tangstedt, Ksp. Bergstedt, Kanzleigut Tangstedt, Eigenthümerstelle,
Joh. Hinrich Krey 77 Verheir. Landwirth
Cath. Marg. Bröcker 66 Verheir. seine Ehefrau
Jochim Hinr. Krey 41 Unverheir. Ihr Sohn
Peter Hinrich Krey 29 Unverheir. Ihr Sohn, Leinweber
Anna Margaretha Krey 39 Witwe
Catharina Maria Mecklenburg 10 Unverheir.
Catharina Elsabe Krey 26 Verheir. wird vom Vater unterhalten
"
Bemærk den for gamle søn der både hedder Jochim og Hinrich...
sådan tror jeg de to mellemnavne staves?
Og pigen med tilnavnet Mecklenburg... Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 11:56

Fra DIS
>har fået oplyst at han far hedder Hans Jürgen Krey

Er det rigtigt? behøver vi jo ikke søge efter andre fædre...

Her en mulig far med farfar Johann, som din Johan muligvis opkaldes efter??
"
Jurgen Krey Birth: 1794 Dodenkopp, , , Germany
Father: Johann Krey Family
Mother: Gretje Hein
"
Dodenkopp ligger i Holsten, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 13:47

>>om der findes søge bare tyske kirkebøger og Folketællinger.

>jo jeg kender godt Slesvig-Holsten...

Kender du også disse links?
http://www.genealogienetz.de/reg/SCN/

men nogle af underlinkene...

http://www.genealogienetz.de/reg/SCN/sh-d.html
http://www.genealogienetz.de/reg/SCN/kreise_alt-d.html

Fortsat? God Weekend, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-12-07 15:27

her er adresser til tyske søgemuligheder, men det koster penge at få hjælp fra tyskland, har du prøvet http://www.familysearch.org/
????
http://www.genealogylinks.net/europe/germany/

http://www.cyndislist.com/germany.htm

http://www.genealogy-germany.de/
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-12-07 15:32
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 09:24

Den sidste er god senta men den første er jo Rötter i Sverige...
God Søndag Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 09:29

Sjovt nok indvandrer en Johannes Krayse:
"
Efternavn: Krayse Fornavn: Johannes
Erhverv: Korporal Fødeland: Tyskland
Amt, region: Uidentificeret
Lov af: 16 05 1788 Tillæg:
Løbenr: 94
"
Desværre kan jeg ikke se hvornår?
Kan navnet være forkortet?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 10:40

Jeg har været langt omkring i Tyskland...

Desværre er Kray også en by ved Essen, det besværliggør jo søgningen efter Johann Kray.
Krey er bedre og det hed de vel også? ifølge DIS??

En interesant oversigt er denne: Udvandrede fra Schwerin:
http://pom.bbaw.de/exist/servlet/db/JDG/scripts/search.xql?queryType=title&title=aus

Og han her flytter til Schwerin: KREY, Johann Barthold, Neukirchen, 1765
fundet her:
http://www.geocities.com/heartland/Meadows/7589/Names/PersonaliaG-K.html

En dame der går igen er hende her måske din Uhr Uhr Mutter??
KREY, Catharina g.1766 - Wiek ( Mecklenburg )
KREY, Mr. t.1787 - Gubckow ( Schwaan )
fundet her:
http://www.rambow.de/web/surnames/index3.htm

God Søndag, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 11:20

>har fået oplyst at han far hedder Hans Jürgen Krey

Her er en af dem der måske er opkaldt efter ham? Mon ikke han kender sin Uhr Vater??
http://genealogy.math.ndsu.nodak.edu/id.php?id=29929

Her spiller en Hans Jürgen Krey fodbold: Mon han kender sin Uhr Vater???
http://www.tus-schupbach.de/geschichte001.htm

Og her en lidt ældre formand Hans Jürgen Krey: Mon han var barnebarn???

Betreiber: Tus Schupbach 1898 e. V.
Ansprechpartner:
Vorsitzender: Hans-Jürgen Krey
http://www.tus-schupbach.de/impressum001.htm

Her en anden nulevende Hans Jürgen Krey
Hans-Jürgen Krey - 21493 Schwarzenbek
Schwarzenbek ligger mellem Hamborg og Schwerin, i Holsten...
http://www.rsh-eg.de/besamung_liste.php

Her er en politiker Hans Jürgen Krey; han må da vide noget...
http://www.barendorf.de/politik.php

Der er altså mange Hans Jürgen Krey, prøv at kontakte nogle af dem...

Billigere end de links senta nævner:
>men det koster penge at få hjælp fra tyskland

Har du brug for sproglig support hjælper vi gerne, Svend

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 03-12-07 10:11

Hej.

Senta: Tak for links, som jeg ikke lige kendte, ved godt det koster penge at få oplysninger i Tyskland

Svend: Tak for links og for at du hjælper med søgen i det tyske, jeg er ikke så god til tysk så derfor er jeg glad for at du vil hjælpe.

Her får du/i hvad jeg ved: hans navn Johann Joachim Heinrick Krey f.1823 i Meklenborg,Schwerin og hans far muligvis hedde Jürgen Kreÿ, han er udlagt som barnefar i 1854, til Ane Marie født i Rendsborg af Juliane/Julie Frederikka Reimers f. 1828 i Mecklenburg,Schwerin.

På tilgangliste fra Ulstrup,Års,Ålborg kirkebog 1857-1858 ank. Johann fra løgstør til Helminggård 1857 og Julie til Toftegården 1858 de bliver gift 1859 da bor de på Gyvelgård.

Det jeg ville med opslag i det tyske var om vi kunne finde Dem sammel et sted dernede og hvornår de rejste dernede fra og hvad med datteren Ane Marie.

Jeg ved ikke om der er nogen steder hvor de blev skreven ned når de tog udaf landet, for efter sige var der jo mange tysker og især fra Mecklenborg der kom til Løgstør for at arbejde på Fredriks d.VII`s kanal (mange Johann/Jaochim/Heinrich ).

Håber I stadig vil prøve at hjæpe.

Vh. Kirsten
P.S den ligger også på DIS i en anden udgave

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-12-07 16:18

har du tjekket folketællinger på AO ???
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-12-07 17:13

prøv at kontakte indehaveren af denne adresse

http://www.progenealogists.com/germany/mecklenburg/sources.htm
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-07 13:30

>Håber I stadig vil prøve at hjælpe.

Det vil vi, men det dig der har bolden...

Jeg søger på nettet kun for sjov; du må selv kontakte dine mulige slægtninge i Tyskland.
Har du problemer med tysk skal vi nok hjælpe, men i dag forstår de fleste tyskere også engelsk.

Husk det er jo dig der leder efter din familie, God Fangst, Svend