/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
overfør. af uudnyttede fradrag
Fra : SandraFalk
Vist : 5657 gange
125 point
Dato : 21-11-07 10:09

Nogen der kan hjælpe mig ang. dette..
Hvis man er gift og den ene er hjemmegående (o indkomst), så er der noget med man kan overføre uudnyttede fradrag. Men synes det er en jungle at finde hoved og hale i!
Man kan overføre personfradrag, bund/mellemskat, samt negativ kapitalindkomst - men hvordan regner man det ud i tal?
Håber på venlig hjælp..

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-11-07 10:17

Det jeg ville gøre var at tage tingene under armen og gå ned til skattevæsenet

er sikker på de både kan og vil hjælpe...

ring i forvejen, så der er en der har tid til dig.

De er retfærdige nok *SS*

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-11-07 10:33

Hvis der er noget, sker det allerede nu - pr. autimatik.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-11-07 10:40

Som Bille1948 siger så sker det automatisk.
Se tidligere årsopgørelser.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 21-11-07 10:54

Vi skal først giftes til december. Vi har en lille datter på 8 mdr(jeg er på barsel), og burde have blevet gift noget før hi hi, men det er vi altså ikke..
Men ville bare finde ud af , om vi havde råd til at jeg var hjemmegående i en periode efter barsel.
Og synes et er svært at hitte rede i med de fradrag.. Nogle siger at det er personfradraget den anden får, og andre siger alt andet end personfradrag.. Har snakket med skat, men de kan ingenting regne ud, før vi bliver gift.. Og jeg ville bare gerne kunne planlægge lidt frem i tiden, derfor spørger jeg her

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-11-07 11:40

Tordenkalven siger:
at tage tingene under armen og gå ned til skattevæsenet

Netop.

Men du kan også selv: http://www.tastselv.skat.dk/fskbrgn2/Skprofil.aspx?indkomstaar=2008
Kør den igennem tre gange: en for dig, en for din kæreste og en for det lykkelige ægtepar.

Men iøvrigt - det er rigtigt at I ikke skal gøre noget for at overføre uudnyttede fradrag - det sker automatisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-07 11:40

Citat
Og synes et er svært at hitte rede i med de fradrag

såre simpelt...

Det eneste der kan overflyttes er personfradrag og de fradrag som vedkommende var berettiget til hvis vedkommende havde en indkomst (f.eks. renter) - dog IKKE fradrag relateret til arbejde....

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 21-11-07 12:33

For nogle år siden, regnede vi også på det, og med kun et alm. personfradrag, kunne vi få ekstra

kr. 1500,00 udbetalt om måneden, et beløb man hverken kunne leve eller dø af

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 21-11-07 13:20

Men nu er det sådan her at jeg er den med det største fradrag.. Men det er manden der tjener de fleste penge. Jeg har omkring 8000,- i fradrag om måneden(ikke noget arbejdsrelateret) og manden har ca 4000,- om måneden.. Hvis jeg nu ikke får indtægt har jeg ikke noget at bruge de 8000,- i fradrag til, men de tilfalder så bare skattefar, bortset fra de ca. 1500,- personfradrag eller hvordan?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-11-07 13:29

Nu taler du om fradrag på skattekortet. Glem det. Det er ligegyldigt. Det er jo kun til den foreløbige skat det bruges.

Tag og brug en lille smule energi på sagen: Regn skatten ud på
http://www.tastselv.skat.dk/fskbrgn2/Skprofil.aspx?indkomstaar=2008
både i den situation hvor I er gift og den hvor I ikke er.

Det tar bare 5 minutter, og I kan jo bruge sidste årsopgørelse som udgangspunkt hvis der ikke er de store ændringer.

Er det svært?

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 21-11-07 13:51

jeg prøver lige tak

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 21-11-07 14:01

hmm.. Altså nu har jeg indtastet på den side, og min mand, ville få over 7300,- mere om måneden i fradrag?!? Vil det så ikke også betyde at han får det mere udbetalt eller??? Så forskellen er jo reelt set ik så stor, hvis man kan regne med det! Jeg får lidt over 10.000 nu udbetalt..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-11-07 14:46

Nu taler du igen om fradrag på skattekortet. Glem det. Det er ligegyldigt. Trækprocent, B-skat og meget andet spiller også ind.

Der er en oplysning 'Samlet skat'. Først beregner du for dig (enlig), så for din kæreste (enlig) og til sidst for ægteparret. Benyt samme tal hele vejen igennem. Sammenlign så den samlede skat for jer to enlige med skatten for ægteparret.

Sådan!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-11-07 14:56

Jeg er hjemmegående uden indkomst...

Sidder og nærlæser min forskudsopgørelse for næste år, hvor der står:

Overført personfradrag til ægtefælle, bundskat: xx kr
Overført personfradrag til ægtefælle, sundhedsbidrag: xx kr
Overført personfradrag til ægtefælle, kommuneskat: xx kr

Når i er blevet gift, tager i hinanden i hånden og går på det lokale SKAT kontor, så det hele udregnes på bedste vis.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 21-11-07 15:01

henrikkrebs, hvorfor skal det være samme tal hele vejen igennem..nu får jeg jo indtægt, og vil ikke gøre det hvis jeg er hjemmegående! ?

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 21-11-07 15:05

Og jeg ejer jo halvdelen af huset, hvad med de renter? De ryger så lige i lokummet eller hvad?
Altså.. Jeg bad om et venligt svar, og synes godt nok nogen her, overfuser mig! Tak for det, det var jo bare et spørgsmål.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-11-07 15:29

Jo, hvis du er ugift og har negativ kapitalindkomst, så 'går den tabt'. Nu har jeg allerede indført et nyt ord som skal forklares - 'kapitalindkomst'. Og sådan er der så meget. Der kan gives tommelfingerregler, men hvorfor ikke regne det rigtigt ud? Bare brug beregningsmodellen

Du bliver ikke overfuset. Jeg sagde at du skulle glemme 'Fradrag på skattekortet'. Og jeg gentager det. For hvis der flyttes rundt på pengene så kan det godt være at marginalskatten også ændrer sig. Og hvad betyder det at den ene får større fradrag og den anden mindre?

Den eneste gennemgribende præcise måde at regne det ud selv er at benytte det link jeg har givet, og så regne skatten ud (gift og 2 enlige). Og så sammenligne den beregnede 'samlet skat'.

Du lagde vist ud med at at du var hjemmegående efter barsel, og I skulle giftes - om du så havde råd til at forblive hjemmegående. Så er det interessant at lave to beregninger, hvor den enste forskel er gift/ugift (ugift-beregningen er i sig selv i to halvdele - en for dig og en for din kæreste). Lad så være med at lave andre ændringer end denne gift/ugift.

Du kan selvfølgelig også stille andre 'scenarier' - så må du lave andre 'eneste forskel'le.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-11-07 15:54

Hmmm... PÅ min forskudsopgørelse står der:

Underskud i sktpl indkomst overført til ægtefælle xx kr

(Det er negativ kapitalindkomst..)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-07 16:19

ALLE fradrag du har i øjeblikket på selvangivelsen bliver overført til ægtefææe....

ENESTE undtagelse som allerede nævnt er de fradrag du har der er ARBEJDSRELATERET...

Dem, kan du af gode grunde IKKE få...

Omdu ejer halvdelen af huset er jo uden betydning medmindre I skal have særeje - så du ejer STADIG halvdelen af huset er du er gift....

Du "traver" rundt i noget der ikke har noget med sagen at gøre - såsom skattekort osv. - GLEM DET.....

Det er den SAMLEDE udbetaling NU og efter et bryllup der er interessant....

Og den vil af gode grunde blive mindre......

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 21-11-07 16:22

jeg er ikke decideret hjemmegående nu. Får jo barselsdagpenge(svarende til dagpenge).
Men hvis jeg helt melder mig ud af arb. marked og ingenting får, så ville jeg bare vide om det kunne lade sig gøre..Om der var noget at hente hos skattefar.(at min kæreste, kommende mand kunne betale mindre i skat) Der er alligevel forskel på, som du siger at den ene får større skattefradrag og den anden mindre.. for det er da bedre end een der har samme fradrag og een der har ingenting.. Hvis du forstår..Men ja der vil blive negativ kapitalindkomst, og det var også sådan noget jeg spurgte om, hvordan man indregner det.. Jeg må prøve at indtaste igen..

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 22-11-07 09:43

Nu har jeg lavet beregning..og fået en samlet skat. Hvad gør jeg nu siger I?

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 22-11-07 09:51

Må hellere lige opsummere "problemet", så der ik er nogen misforståelser..
Jeg er nu på dagpenge, min kæreste har job.
Vi skal giftes, og jeg vil gerne finde ud af hvor meget mindre vi ville få om måneden(end vi gør nu), hvis jeg blev hjemmegående (0 indtægt)i en periode.
Jeg har lavet beregninger som i siger :en som nu, begge enlige og en hvor vi er gift, og jeg ingen indtægt har.
Men hvad gør jeg nu for at finde ud af hvor meget vi går ned i penge totalt om måneden, hvis jeg har 0 indkomst.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 22-11-07 09:57

Jamen, det afhænger jo sådan set af hvor meget din kommende mand vil få udbetalt om måneden med dit fradrag.

I vil helt sikkert gå noget ned i indkomst, andet ville være underligt. Men uden tal er det jo svært at sige hvor meget det vil handle om.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 22-11-07 10:36

ja, men de andre siger jo, at dt ingenting har at gøre med fradrag!! Jeg vil gerne give nogle tal, hvis der er nogen der kan hjælpe..argghhh.. ved jo godt at jeg bare kan vente til vi bliver gift og så gå til skattefar og få lavet en beregning, men synes nu det er meget rart at kunne lave en "forskudsberegning" - det gør jeg jo ik noget man tænker lidt fremad..mht videre planer i livet..

Kommentar
Fra : calista

Dato : 22-11-07 10:40

Det er jo fradraget, der afgør hvor meget han får udbetalt.

Når du laver beregningen, så skal du huske på dig selv.. dvs om du har kapitalpension, hvad der skal ske med en sådan, skal den "pauses" eller vil du fortsætte indbetaling på den. Er du medlem af a- kasse og fagforening? Hvor kan i spare, kan det svare sig at omlægge lån osv osv.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 22-11-07 11:26

Alle de der ting ved jeg godt..institutionsplads, fagforening, a kasse osv sparer jeg..men det er simpelthen bare det skattemæssige jeg er int. i+samt mandens ændrede udbetaling..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-11-07 12:38

Udbetalingen er (årsbasis) hans samlede indtægt minus samlet skat.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 22-11-07 14:48

Det passer ingen vegne sådan som det er nu, hvis jeg gør sådan! Ifølge sådan som det er nu, skulle han få 13000kr udbetalt og han får over 20000kr udbetalt. Så det kan jeg da ik regne med..
Ok, tak for svar alle, det er åbenbart håbløst at lave en sådan beregning!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 22-11-07 14:52

Hvordan er du kommet frem til så højt et beløb?

Hvad lyder dit personfradrag på pt? Og din negative kapitalindkomst?

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 22-11-07 15:02

Det beløb der, er som det er nu.. Ville jo se om det passede på situationen nu..Før jeg beregner den anden situation.
Mit personfradrag+de andre fradrag(børnebidrag, gæld osv) er på lidt over 8000,- og min negative kap er på 66.000kr.

Accepteret svar
Fra : calista

Modtaget 125 point
Dato : 22-11-07 15:06

Børnebidrag er ikke noget du kan trække fra, medmindre du har barn/ børn du betaler til.

Det er KUN personfradrag, sundhedsbidrag og neg. kap indk. der overføres og så udregnes der nogle procenter af det..

Hvis du vil og har tid til at vente til i morgen formiddag kan jeg sende dig uddrag af hvordan det kære SKAT-tevæsen har beregnet vores.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 22-11-07 15:37

Jeg betaler børnebidrag Så den er god nok..Jeg har en større datter jeg betaler til.
Og calista, det vil jeg meget gerne se! Og kan godt vente..tak

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 24-11-07 07:54

Tak for svaret calista.