/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch monza 4 gear kobling??
Fra : Puch1
Vist : 4171 gange
150 point
Dato : 20-11-07 21:32

Hej.
Jeg har lige fået samlet min 4 gears motor, med Racer kobling - 6 lameller. Og da dan var samlet og lå på bordet i garagen, kunne jeg holde koblingsarmen inde og trykke på kickstarteren, og så samtidig holde på fortandhjulet, og der kunne den nemt både tage fat og give slip. Så jeg satte motoren på, med den forventning at; jeg kun skulle finstille koblingen på håndtaget.
Men der der på en eller anden måde er sket er:
Den vil slet ikke gå fri koblingen, så man kan ikke koble ud, jeg prøvede så stille på kablet, så den til sidst var så hård at man næsten ikke kunne trykke håndtaget ind, men når man trykkede håndtaget ind, så gik den stadig ikke fri??
Så her i dag satte jeg en normal kobling i - 4 lameller. Og den kan gå lidt frit nu, men kan stadig ikke få stillet den ordentligt. Og enten så har jeg ikke stillet den ordentligt nu med den kobling der sidder i nu, eller os fedter den, for når man køre så fedter den, er det derfor der skal være en 6 lamels kobling i 4 gears motorer?
Jeg mener ikke jeg gjorde noget forkert da jeg samlede den 4 gears motor, jeg strammede møtrikken inde ved fjederen helt i bund, skruede udrykkerlejets hoved lægnere i bund, og det var det.
Nogen der ved hvad jeg har gjort forkert, eller kan give nogle tips eller fortælle hvordan man samler den korrekt????
-tak

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-11-07 00:23

Du har INTET gjort forkert!!!! Det er jo en RACER kobling vi snakker om her! Du skal blot træne dine fingermuskler så du har kræfter nok til at trukke håndtaget i bund. Der er virkeligt modstand i sådan en sag - en Puch Monza er jo et sandt vilddyr at slippe løs, så det er helt naturligt at koblingen er MEGET stram for at kunne holde til den enorme kraftoverførsel som den skal stå model til.

Med den rigtige tuning og sådan en kobling tilat overføre alle de voldsomme kræfter vil du komme til at køre RIGTIGT stærkt! Sørg for at have en meget aerodynamisk hjelm på da dit hoved ellers kan blæse af når du kommer rigtigt opi fart.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-11-07 11:30

Man kan ikke bruge udtrækker leje delen fra en 4 lamel til en 6 lamel kobling da den er for høj. Den rigtige vil typisk være det laver som hele 6 lamel koblingen er længer en 4 lamel kobling.. det der sker er at udrykker skruen skal skrues langt ind for at koblingen skal virke, det går bare ikke da ryggen på udtrækker akselen (den koblingskablet er tilkoblet) vil røre ved udtrækker lejet. derved føles den hår.

Du kan købe den rigtige Hos Puch-Wieser http://www.puch-wieser.at/

De har for øvrigt nogle alt hvad en Puch freak kan ønske sig.

MV.
Peter

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 21-11-07 12:16

kan det virkeligt passe at koblingen er så hård på en racerkobling at man næsten ikke kan trykke den ind? lyder utroligt.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 21-11-07 12:29

men hvorfor er koblingen hårdere når den er racer, det er jo samme koblingsfjeder?

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 21-11-07 16:11

kan den trække motoren rund med det der skulle værer koblet ud.
da jeg havde samlet min yamaha så tog den lidt ved.. det var bare fordi at koblingspladerne skal slides til.
jeg ved ikke om det er det samme.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 21-11-07 16:17

altså med racerkoblingen, der kan der slet ikke koble ud, der trækker den hele tiden. Men da jeg så prøvede at sætte den normale kobling, den fedter på bare koblingen og den kan heller ikke koble ud :S

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 21-11-07 16:27

det er brugte koblingsplader, har det noget at sige?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-11-07 20:36

Nej - det betyder intet! Den skal være usansynligt hård når det er en racerkobling! Det er normalt kun de HELT store bodybuildere der kører på Puch med racerkobling - almindelige mennesker har slet ikke kræfter nok til at køre med den slags voldsomme udstyr! Når du engang er blevet rigtigt stærk og kan trykke koblingen ind vil du til gengæld opleve en køreglæde du aldrig har oplevet tidligere. Du vil kunne accelere med lynets hast og den rå kraft fra den voldsomme motor vil blive overført til dit baghjul gennem en kobling du kan være sikker på ikke vil glide når du rigtigt skal sætte igang.

Kommentar
Fra : ronnib

Dato : 26-11-07 20:39

Lyt ikk for meget til flash77, han aner da godt nok ikk hva han snakker om
Altså din kobling skal simpelt hen bare slides til, prøv evt med nye koblingsplader, og skift udtrækker leje delen, havde samme prob med min da jeg samlede den, men nu kører den som en drøm.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-11-07 20:53

Pjat med dig ronnib - jeg må siges at vide hvad der er værd at vide om en Puch Monza med racer kobling - og det er ikke så lidt endda!!! Monza'en er en VOLDSOM kværn - og det eneste rigtige for at styre de uanede kræfter der er i sådan en er selvfølgeligt en racer kobling. MEN det er bestemt ikke hvem som helst der magter sådan en, da den er så hård som den er og hvis først man har fået kræfter nok til at klemme den sammen, ja - så kommer det næste problem - nemlig at kontrollere Monzaen! For det kommer til at gå RIGTIGT stærkt - det er som at blive sat op på en vild hest!

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 26-11-07 22:43

ronnib, var din kobling så også hård i starten?
Men jeg skal have fat i en 4 gears udrykkerleje, da det er lavere.

Kommentar
Fra : Friborg71

Dato : 30-01-08 15:27

fjern centerbolten i kickdækselet se så om akslen ligger korekt an mod udrykkeren, hvis ikke fjen split og juster til akslen ligger flad an mod udrykkeren husk ny split.