|
| Lang tid om at blive varm! Fra : jens1238 | Vist : 1811 gange 20 point Dato : 20-11-07 21:26 |
|
Hej, jeg har en Nissan Primera fra 95. Den tidligere ejer har for ca. ét års tid siden fået monteret en ny køler.
Bilen bliver aldrig rigtig varm. Temperaturmåler står på minimum hele tiden. Måleren flytter sig ganske lidt, når jeg har kørt på arbejde. Det er vel at mærke en tur på 25 km., så motoren burde kunne nå at blive varm.
Hvis jeg kommer til at holde i kø længere tid af gangen, så bliver motor "rigtig" varm. Altså den når en temperatur, hvor måleren står I/på midten/middel. Hvis du forstår? Forestil dig en 3 skala'er: en minimun, middel, og maks (Her det røde felt).
Når motoren har nået den middeltemperatur, og der så kommer skub i bilen, falder temperaturen til en minimun igen.
Er der noget galt? Hvad skyldes det, at den ikke bliver rigtig varm? Går det udover motoren at den ikke blive helt varm?
På forhånd Tak
Hvis jeg havde flere point, ville du få flere :)
| |
| Kommentar Fra : jens1238 |
Dato : 20-11-07 21:51 |
|
Den burde jo være der, eftersom måleren kan flytte sig?
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 20-11-07 21:56 |
|
Måleren er ikke koblet sammen med ternmostaten
så vidt jeg ved.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 20-11-07 21:59 |
|
Det har været et -dårligt- mekanikertrick at fjene termostaten, hvis folk havde problemer med for dårlig køling.
så ideen med at den mangler er ikke så dårlig, men det kan i princippet også være at den er defekt, og står åben hele tiden.
din bil opfører præcis , som manskulle forvente hvis der ikke er en termostat, som lukker for kølern, når bilen er for kold.
kørsel med for kold motor giver dårlig smøring, fordi vanf og kondenseret benzin hober sig op i olien og fortynder den. Det kan også give dårlig brændstoføkonomi, fordi den hele tiden kører med automat choker.
Skift olien omgående og få checket termostaten. Den koster ca. 100 kr men der ryger jo nok en times arbejdsløn på. Hvis du gør det selv, så husk at få en ny pakning med hvor du køber den.
gammel pakning kan være limet fast - mekaniker trick- , så skal den fjernes med skarp kniv og forsigtighed for ikke at skade aluminiumspakfladerne.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 20-11-07 22:01 |
|
I nødstilfælde kan man fjerne termostaten, hvis bilen koger
på tid og sted hvor udskiftning ikke kan ske.
Det har jeg selv oplevet.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 20-11-07 22:06 |
|
Det termostaten det er galt med,fjernet er den nok ikke, men den skal væe lukket så vandet kun cirkulerer i motoren, først når vandet er varmet op til ca. 90 grader, lukker den op så vandet bliver lukket ud til køleren hvor det så køles til termostaten lukker igen og så begynder det forfra. man kan tit se på måleren at viseren går op til termostaten åbner hvorpå den så falder igen. det gentager sig
indtil temperaturen har stabilliseret sig, så falder viseren til ro og viser arbejdstemperaturen der som regel ved nederste trediedel på skalaen. Så konklusionen er ny termostat. husk kølevæske efter
udskiftningen, ca 30% i vandet. Mvh. K
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 21-11-07 09:25 |
|
Som er sagt tidligere.
Det er den mekaniske thermostat der enten mangler eller "hænger" i åben tilstand.
Den sidder lige før den fede slange på vej til køleren.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|