/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Tandhjul på cykel afmontering!
Fra : upyoursmate
Vist : 1269 gange
200 point
Dato : 20-11-07 18:49

Jeg har en god gammel Comrade cykel, hvor det store tandhjul desværre er blevet bøjet, så kæden ikke kan køre rundt uden at hoppe af, og derfor gerne skal afmonteres. Jeg har skruet to møtrikker af, der sidder ved den inderste del af pedalarmene. Problemet er at de skruer der sidder igennem pedalarmene ikke er til at rokke ved. Enten sidder de utroligt godt fast, eller også er det bare meningen de ikke skal fjernes!??

Er der en helt bestemt måde at få pedalarmene af på og derved nå ind til tandhjulet??

Eller skal jeg virkelig bare have fat i hammeren og gå løs på skruerne?!

Mvh. U.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 20-11-07 18:55

Du skal skrue møtrikkerne på igen, ikke helt igennem, gevindet må ikke komme igennem møtrikken.

Og så er det ellers et HÅRD OG KONTANT SLAG!!!!

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 20-11-07 19:03

Hvorfor skal møtrikkerne være på??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-07 19:05

Du kan nedfryse med co2, - der kan købes et sådant produkt på spraydåsebasis, jeg vil tro du kan finde det i større varehuse eller bilistbutikker.
Idden er at det får metallet til at arbejde, og specielt krympe.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-07 19:08

Det modsatte kan også gøre det, - med varme, - men er der aluminium i nærheden skal man være meget varsom, og ligeledes med semiringe, og lignende gu-plaststoffer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-07 19:21

Boltene igennem pedalarmene er koniske , så de kiler sif fast. Man løsner møtrikken lidt , elles så meget at bolteenden ikke stikker gennem møtrikken , og så tæver man bolten ud ved gentagne halvhårde slag på møtrikken. Når møtrikken skal være på er det for ikke at bakke gevindenden af boltene i stykker ved at slå direkte på den.

Varme og kuldebehandling, tror jeg ikke megetpå. Begge dele er formentlig af stål, og hænger tæt termisk sammen. De følges pænt ad ved temperaturskift, og løsner sig ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-07 19:22

Du skal have møtrikkene på, for ikke at ødelægge gevindene,

når du BANKER HÅRDT OG BESTEMT

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 20-11-07 19:28

Tak for svaret Nordsted1.

Ok jeg tror jeg forstår! TØRRE TÆSK. Det kommer man nu engang langt med!!

Tak for hjælpen alle sammen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-07 19:29

Jamen vold er jo oppe i tiden, så du er meget moderne.

Hvis det kniber med motivationen, så tænk på en du ikke ka' li