/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Skifte sikring i kogesektion?
Fra : rylerne
Vist : 4864 gange
200 point
Dato : 20-11-07 14:12

Hej

De 2 venstre kogeplader i vores nedfældede kogesektion er stået af, og jeg har ringet til Voss der mener det er en sikring inde i kogesektionen der er sprunget.. Mit spørgsmål går på hvordan man skifter sådan en sjover? jeg kan se pladen nedefra ved at fjerne skufferne men kan ikke rigtig gennemskue hvordan jeg får pladen af da der ikke er nogen skruer. Det er en Voss DEK 2430-UR hvis der er eksperter.

Mvh
Carsten

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-11-07 14:23

- tryk under den og vip opad...

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-11-07 14:29

Du kan hente manualen her:

http://www.voss-electrolux.dk/node132.asp

Her står hvordan man tager kogepladen op. Egentlig skal den bare løftes op, da den sidder i spænd i nogle metaltspænder.

Der står ikke noget i manualen om hvordan man skifter sikringer, men det er med 99% garanti at der sidder en eller flere plasticbokse på bagsiden, som kan åbnes, ved at presse nogle plastic arme sammen eller trække dem til siden.
Pas på du ikke brækker disse.

Når du har fået løsnet kogepladen, så sørg for at du har et håndklæde at lægge den på (på hovedt) så du ikke ridser overfladen unødvendigt.

Du skal selvfølgelig huske at slukke strømmen bla bla bla bla... inden du går igang....

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-11-07 14:30

Sikringerne som sidder i styreboksen er nogle glassikriner, de koster et par kroner stykket, det nemmeste er at gå ned til den lokale tv rep/elmand og bede om nogle når du har set hvilken type det er.

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 14:37

Jeg vil jo gerne undgå at tage pladen op, da jeg har den nedfældet dvs fuget med silikone osv. Jeg kan komme til den fra neden dvs der er hul fra skuffesektionen nedefra og jeg har adgang til hele bundpladen. Det eneste plastik der findes er hvor ledningerne er tilsluttet - måske skal jeg forsøge at afmontere den plastik plade som ledningerne er monteret igennem?

vh
Carsten

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-11-07 14:51

Kan du komme til nedefra så er det lige så godt.

Hvis jeg husker ret sidder der også en kasse som er lavet af tyndt metal (alu) som er den egentlige styreboks.
Men måske er det hele samlet i boksen hvor samler ledningerne, så må du starte der.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-11-07 14:55

Hvis din kogepalde kører på 2 fase, kan det jo være at den ene sikring er sprunget i din hovedtavle, så kommer kun strøm på den ene af de 2 faser.

Inden du skiller for meget ad, synes jeg du skulle må med et multimeter om der er 220V på begge faser.

Det er set før at kogeplader/ovne begynder at opføre sig lidt underligt, lige inden mastsikringen (ude i gaden) springer.

Så du kunne også kigge efter om du har 220/380V i hovedtavlen.

Der skal være 220V imelle fase og nul - og 380V imellem faserne.

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 15:03

Jeg har afmonteret ledningspladen men det er ikke en styreenhed men bare en samlemuffe ledningerne forsvinder ind under bundpladen. Der er ikke andre plader der kan skrues af. Det er sgu ikke så nemt..vil jo gerne undgå at hive kogesektionen op. Der er sansynligvis skruer ind i siden af sektionen, hvilket betyder at jeg bliver nødt til at tage den op..

\Carsten

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 15:08

Jeg har tjekket sikringerne og de er ok jeg kan godt skrue op for alle pladerne men der kommer ikke varme i de 2 venstre

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-11-07 15:20

Den type kogeplade du har, kan køre med enten EN eller TO faser.

Hvis du kører med TO faser, kunne det jo være at den ene fase ikke sidder rigtigt.

HUSK DU MÅ ALDRIG FJERNE NUL (blå) alene, først faserne, ellers risikerer du at hele kogepladen ryger.

Har du målt om der er 220V på begge faser ?

Du skal måle imellem NUL og faserne.

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 15:25

Hej Thulin

Jeg har ikke noget voltmeter -- kan man ikke bruge en skruetrækker på med modstand dvs lys? så kan jeg vel se om der er strøm i faserne?

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 15:42

Nej vel..det var sikringerne jeg skulle ind til...

vh
Carsten

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 20-11-07 15:47

Du kan godt se om der er strøm i faserne, men du kan ikke se hvor meget.
Er det f.eks. en sikring i gaden som er "træt" får man nogle mærkelige spændinger i huset.

Er der overhovedt ikke nogen andre "bokse" du kan åbne.
De vil som regelt ikke være ret tykke. Der må sidde et kontrolpanel, der hvor du trykker på "knapperne" (touchpanel)

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 15:52

Jeg har fundet svar fra en tekniker hos Voss og der skal tilsyneladende en mand herud. dvs points går til dig Thulin som har brugt mest tid.

vh
Carsten

Godkendelse af svar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 15:53

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-11-07 15:56

Det er jo ikke altid, man kan se om hovedsikringerne er sprunget, har du prøvet at skifte dem, eller bytte rundt på dem.
Så er det jo også smart at måle i afbryder/dåsen der forbinder kogepladerne med den faste indstallation, inden du går videre.
"kan man ikke bruge en skruetrækker på med modstand dvs lys? så kan jeg vel se om der er strøm i faserne"
Jo da.
"da jeg har den nedfældet dvs fuget med silikone" Er det ikke bare en fast silikone-liste som følge med pladen ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 16:03

Det er flydende silikone og temmelig besværligt at arbejde med - faktisk er der firmaer der kun fuger så jeg var heldig med resultatet. Jeg har naturligvis som det første tjekket sikringerne - og flyttet rund på dem alle uden resultat. øv.

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 16:35

Jeg har lige haft skruetrækkeren på og der kommer kun lys fra den sorte dvs brun, blå og grøn giver ikke lys...grøn er vel jord så den jo ok.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-11-07 17:37

Der skal også være spænding i brun, har du prøvet at bytte om eller udskifte sikringerne

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 20-11-07 19:12

jep jeg har udskiftet alle sikringer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-11-07 20:05

Så er det jo noget bavl at tilkalde tekniker fra Voss

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-11-07 22:18

Mellem brun og blå skal der være 220 v som der er fra den sorte. Mellem den sorte og den brune skal der være 4oo v. Køb et billigt måleinstrument. Alt dette er under forudsætning af at det er et 38o v komfur og er tilsluttet som sådan.

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 21-11-07 10:24

Hej alle

Mange tak for de gode råd - jeg er helt sikkert på vej ud og købe et måleinstrument, men mindre kan nu gøre det i det her tilfælde.

Forklaringen er den, at med min lille skruetrækker med lys fandt jeg at der ikke kom strøm til hele kogesektionen ved at sætte den på i samlemuffen. Derefter gik turen til mit måleskab hvor jeg fandt at der ikke var strøm bag en af mine sikringer. Jeg ringede dernæst til min elektriker der anbefalede at ringe til Nesa.
Her til morgen kom der så 2 flinke teknikere fra Nesa og fandt fejlen på 10 min. dvs en knækket ledning ude i masten.

Alt det sludder om sikringer i kogesektionen er opklaret - det viste sig at en uoplyst kundeservicemedarbejder mente at der fandtes en sådan..jeg har dog talt med en elektriker hos Voss der citat "aldrig har set sådan én" :-?

Nu er der varm mad til gæsterne i week-enden

Mvh
Carsten

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-11-07 11:24

Så var det jo ikke helt forkert at der var noget galt med din "mast sikring" der sker nemlig mange sjove ting i huset, når sådan en sikring i gaden er "træt".

Kommentar
Fra : pallebhansen