/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
rygafstivning
Fra : jeb3
Vist : 1672 gange
100 point
Dato : 20-11-07 13:54

Hej.

Jeg skal have lavet en rygafstivende operation her d. 4 december.
Der skal stives 3 hvirvler i lænden.

Efter at have set billederne fra MR-scanningen, hvor jeg kan se flere diskusser længere oppe i ryggen, der har det skidt, kan jeg jo godt regne ud, at det er muligt, at jeg senere skal have lavet samme operation i den del, der er mellem skuldrene.
De diskusser er nemlig også lidt sammenfaldne, med mindre vædske i.

Kan man gøre noget for at den vædske ikke forsvinder helt?

Hvorfor forsvinder den?

Har i nogle tips til tiden efter operationen?

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 20-11-07 15:50

Rygsøjlen er opbygget af hvirvelknogler og mellemliggende båndskiver (også kaldet diskus). En diskus består af en bindevævsring og en centralt placeret geleagtig kerne. Diskus giver mulighed for øget bevægelse af rygsøjlen og fungerer samtidig som stødpude. Diskus ligger mellem hvirvlerne.

En diskusprolaps er en udposning mod rygmarvskanalen af den geleagtige diskus-kerne gennem bindevævsringen. En diskus kan trykke på nerverødderne, så det ex stråler ned i benet, man føler man går på vat eller så man ex får vandladningsproblemer.

En diskusprolaps skyldes nedbrydning af bindevævsringen i diskus. Det medfører en svaghed så den bløde del kan pose ud. Hårdt fysisk arbejde kan også give anlæg til diskusprolaps.

Normalt er det sådan, at en diskusprolaps skrumper igen, hvorved trykket mod nerven aftager. Det betyder, at smerterne mindskes eller forsvinder.

Det er en god idé at tage tilskud af glukosamin sulfat, chondroitinsulfat og MSM, der er med til at reparere brusken mellem hvirvlerne og andre steder i kroppen samt virker smertestillende. Det er stoffer, der stammer fra skaller af skaldyr, brusk fra fisk eller kyllinger og fra træer. En undersøgelse har vist, at diskus'erne kan styrkes så meget ved hjælp af disse stoffer, at de bliver tykkere og bedre fungerende igen.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-11-07 16:26

Det er Ikke en diskusprolaps, men degenerering af diskusserne.
Dvs. vædsken i duskusserne, der gør dem geleagitge, forsvinder, så de bliver flade som en fodbold uden luft Det var hvad lægen i Kollund forklarede.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 20-11-07 19:20

Det er lægefaglige spørgsmål du stiller her. Jeg synes du skal ringe til det sygehus du skal opereres på og spørge om du ikke kan få en konsultation inden din operations dato. Det lyder som om du er meget usikker på hvad du kan og må, samt hvilke hjælpemidler du får brug for. Og hvor længe du skal være "rekonvalesent"
Det kan også være en fidus at få sat gang evt. hjemmehjælp, og det skal du have sygehuset til at etablere ( i de fleste kommuner)
Så ring til sygehuset i morgen tidlig.

Held og lykke

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-11-07 20:41

Jeg må egentlig ikke meget. Ingen skub, træk eller løft de første 12 uger. Derefter skal jeg til genoptræning, og må arbejde deltids.
Jeg må gå og cykle.

Det jeg sprøger om, er om der er nogen, der har idéer til at gøre hverdagen nemmere i starten,
Og hvad jeg kan gøre for at forhindre flere diskusser i at degenerere.

Annuller spørgsmålet
Fra : jeb3

Dato : 17-01-08 15:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål