/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Magnet
Fra : jeansgade
Vist : 1168 gange
50 point
Dato : 20-11-07 13:38

Hvor får en magnet sin kraft fra?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-07 13:41

Magnetiske materialer
Alle stoffer påvirkes i en eller anden grad af et magnetfelt, selv om vekselvirkningen undertiden kan være så svag, at det kræver specialudstyr at påvise den.

Mange stoffer kan magnetiseres. Per definition er magnetisering lig magnetisk dipolmoment per volumen.

Til påvisning af magnetisk orden i et materiale benyttes neutronspredning. Neutroner bærer et magnetisk moment som er i stand til at vekselvirke med magnetiske momenter i materialeprøven.

herfra, hvor du kan læse meget mere om det http://da.wikipedia.org/wiki/Magnetisme

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-11-07 13:45

Det er den blevet magnetiseret til. De magneter, du køber, er fremstillet af et specielt materiale, ferroxdur eller cobolt-samarium eller neodym-bor-jern. Efter formning til ret størrelse og facon bliver de udsat for et ekstremt kraftigt magnetfelt fra en elektromagnet, og så husker de den magnetisme til de mister den igen. Dårlige materialer ligger og taber pusten ved stuetemperatur, mens de bedre skal varmes op til Curie-temperaturen for at miste magnetisme. "I gamle dage" lavede man magneter af hærdet stål eller Al-Ni-Co legeringer, og de kunne ikke holde magnetismen uden at have et "åg" mellem polerne. De nymodens flade magneter kunne slet ikke holde magnetismen i mer end få timer i gamle materialer.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-11-07 13:50

Ja, hvorfra får magneten sin kraft?

Hvorfra får loddet på et gammeldags lodur sin kraft fra. Jo - på en eller anden måde er der nogen der har placeret loddet helt oppe under uret. Når det er der så har den en 'indbygget' potentiel energi der bruges til at drive urværket og overvinde modstand i tandhjul m.v. Det mister efterhånden sin energi der så til gengæld bliver til (svag) varme i tandhjulene.

Tilsvarende med magneten. Det er jo ikke en 'u-udtømmelig energi' - bare noget den klarer en gang p.g.a. de magnetiske egenskaber. Man kan så selvfølgelig tilføre den energi igen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-11-07 13:51

Hvis du gratis vil se Og lege med supermagneter, så hold dig til, når der bliver smidt harddiskdrev ud. De fleste af dem indeholder et spole-/magnetsystem til at bevæge læsehoved-armen, og det er NdBFe-magneter, der bruges i de nyere. I kasserede CDROM-drevs læsehoved kan man også finde 1, 2, sjældnere 4 temmelig små magneter, nogle af neodymtype, andre af ferroxdurtype.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-11-07 14:58

Hej Jeansgade

Sådan som jeg læser dit spørgsmål skal "kraft" oversættes med "egenskab".

Magneter består af et materiale der indeholder atomer med uparede elektroner. Dvs. at der omkring atomkernen er et ulige antal elektroner. Den uparede elektron virker ligesom når der sendes strøm igennem en spole - der dannes hermed et magnetfeldt.

Når materialet til magneten lige er fremstillet ligger den retning, hvor omkring den uparede elektron kredser i forskellige retninger. Man kan få de uparede elektroner til at pege i samme retning ved at påføre et kraftigt ydre magnetfeldt - typisk fra en elektromagnet. I nogle materialer forbliver retningen af de uparede elektroner og man har en magnet, omvendt kaldes materialet magnetisk blødt, hvis retning på de uparede elektroner vender tilbage i tilfældig orden. Et magnetisk blødt materiale er f.eks. rent jern.

[Jeg har ikke undersøgt min forklaring grundigt - så hvis andre har noget at tilføje eller rette er de velkomne hertil]

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-07 16:25

Jeansgade stillede et meget enkelt og troskyldigt spørgsmål, eller også var han meget udspekuleret. Det er ikke til at vide.
Der har været flere forskellige mere eller mindre videnska´belige indlæg om magnestisme, som dog ikke har givet svar på spørgsmålet. Det er jo også forbandet svært at svare ligeså enkelt på.

Det bedste udsagn må vel være, at magnetisk betinget kraft ligesom tyngdekraft, gnidningskraft og andre fundamentale krafter bare er der. Sådan er verden nu engang indrettet og vi kan kun i fysikken prøve at beskrive og forklare sammenhænge. Men hvor det egentlig kommer fra er der kun religiøse og ikke videnskabelige forklaringer på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-08 13:06

Magneten for sin "kraft", energiindholdet fra fabrikanten, som propper det rå emne ind i en passende udformet spole, som med stor strøm i kort tid magnetiserer emnet, som nu er en magnet. Det koster noget energi, som tages fra det lokale elforsyningsnet.

Kommentar
Fra : trille2009

Dato : 20-02-08 23:15

kære pbp_et, det lyder lidt som noget sludder, fordi der jo også findes sjældent "earth-rare neodynamisk" magneter som er en er et produkt fra naturen, desuden er lys jo også elektro-magnetisk bølger, som
er elektriske felter og magnetisk felter der ligger vinkelret på hinanden.
lOOKHEED (dem der laver spion fly), har lavet mange magnetisk forsøg, hvor de påstår at de kan reducere tyngdekraften nettop ved hjælp af magneter og elektro magnetiske.
Det store videnskablig spørgsmål er så om Einstein`s forenede feltteori (magnetisme,tyngdekraft,lys, tid,rum) kan bevises.
forsker verden over forsker i elektrogravity, altå en sammenhæng mellem tyngdekrakt og magneter.
Maglev er et strålende eksempel på at man kan få et tog til at svæve midt i luften, ved hjælp superleder og elektromagneter, selvom de ikke ligefrem ophæver tyngdekraften rigtig.
man har jo svært ved at forstå bølgeteori og partikler, når der opstår interferens,hvis bølger af lys sendes så vidt jeg forstår igennem to huller og passere disse, vil der opstå et interferens og bølgerne vil opføre sig som partikler vistnok, ihvert fald er magnetisme slet ikke forstået fuldt ud, endnu, jeg giver ret i at magnetisme generalt er en usynlig kratf, ligesom tyngdekraft.

Man kan også få frøer og biller, jordbær og vand til at svæve midt l luften ved hjælp af en meget kraftig magnet, som man kan læse mere om på internettet.