/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hvilken Linux
Fra : tadeo
Vist : 679 gange
100 point
Dato : 20-11-07 11:22

Hej, jeg har en Bærbar Fujitsu Amilo L series. cpu 1,6 GH, 256 MB ram, 20 GB HDD.

Jeg har set en Linux Ubuntu, kan jeg lægge den ind på den bærbare?
Den kan downloades fra nettet, gode råd efterlysses her.

På forhånd tak for gode råd.

Mvh.
tadeo

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-11-07 11:25
Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-11-07 11:25

Et PS. Der er Kun CD brænder i den.

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 20-11-07 11:33

Det råd forklare enlig alt, tadeo du skal også kun bruge en cd brænder, du skal bare brænde filen over på disken som en iso file. Det hele står i guiden hvad du skal gøre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-07 12:27

Som skrevet ovenfor så er det beskrevet ret godt i tippet fra e.c, er der noget du gerne vil have mere forklaring på så skriv

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-11-07 13:20

Jeg hat brændt en cd med Ubuntu, men har nogle kvaler med at få den lagt ind,
jeg har valgt sprog m.m., men der kommer en meddelse om for lav opløsning på Grafikkortet,
det kan gå op til 1280x1024 med maksimal 32 bit farver,
jeg har sat kortet til dette, men viser der kun er 800x600.
Så går det hele i stå.
Kan det skyldes jeg først havde lagt en gl version af Linux Fedora Core 2 ind?
Kunne ikke fjerne den igen,prøver lige nu at lægge XP ind igen,
så kan jeg bruge mit eksterne diskettedrev USB, så bruge Killdisk, er det en god ide?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 20-11-07 13:39

...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-07 13:41

Begynd lige forfra.
Ind med Ubuntu (jeg går ud fra at du fandt frem til den nyeste 7.10)

Boot med ubuntu
F2 > Dansk
F5 > VGA indstilling og du kan sikkert køre 1024X768
Er den nu lyst op i den øverste installer > enter

Når den er rullet ind så er der et ikon med installer.
Efter installering vil den efter en genstart gerne opdatere.

Har du hentet 7.04 - så kan det ikke betale sig at at opgradere til 7.10 for det er hurtigere at hente den nyeste 7.10

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-11-07 13:59

Det er den nyeste 7-10 jeg har hentet.
Er ved at lægge XP ind som tidligere beskrevet, for at få slette hele HDD,
havde forsøgt at sætte til 1024x768, uden held.
Det skyldes måske jeg havde sat til 800x600 med Fedora.

Har gjort som du skriver,
F2>Dansk
F5>VGA indstilling dog maksimum, men som jeg tidligere har skrevet,
derfor vil jeg formatere det hele, det vil jeg gøre med Killdisk,
men kan først gøre det med XP lagt ind, det sker lige i nu.

Jeg skal så hurtigt det kan gøres, skrive!

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-11-07 14:25

Er ved at nulstille hdd med Killdisk,
så starter jeg igen som du skriver e.c,
er meget spændt på forløbet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-07 14:45

Ubuntu vil normalt kunne "nulstille" harddisken ved at vælge hele hardisken under installation,
altså efter den er kørende i LIVE altså ligger i din ram.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-11-07 14:52

Er nu ved at installere Ubuntu, med det sædvanlige problen skærm opløsning,
mit grafikkort er:
Chip VIA PN800 (integreret ), kan ikke finde dette i under driver name som jeg kan vælge,
hvad skal jeg gøre, der er en lang liste?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-11-07 14:57

Der er et jeg har fundet, det benævnes Generic VGA Video Card,
kan det bruges?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-07 16:25

Det den selv harfundet af grafikkort - brug det.
Det er muligt at du kan hente en bedre driver efter installationen.
Mit Gfors kort fandt den selv senere under opdatering.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-11-07 16:39

Den vil ikke bruge det, maskinen går bare i sort, men kører,
intet sker.
Nu vil jeg stoppe for i dag, er sgu ved at blive helt grå i toppen.
Vender tilbage i morgen.

Foreløbig tak for rådene.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-07 16:54

Ok - dit næste forsøg:
Nøjes med at vælge sprog.
start op på 7.10
system > indstillinger > skærmopløsning > og se om du kan indstille.
ellers lad den opløsning være - hvis du ellers har mulighed for at navigere.
installer
genstart og kør opdatering >
system > administration > opdateringshåndtering
genstart
Nu skal der ledes efter drivere
System > administration > restricted drivers manager
Det kan være den allerede har fundet den.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 20-11-07 19:25

Du kunne jo overveje at prøve SuSe 10.3 http://software.opensuse.org/

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 22-11-07 17:28

Undskyld mit fravær.

Jeg har prøvet den version "helgec", den ser lovende ud, men der mangler ram i min gl. bærbare,
det vil jeg overveje at købe, det bliver nu ikke her og nu.
Jeg har anskaffet den nye MEDION bærbare Aldi havde til salg i denne uge,
så jeg må lige have den op at køre, den er med Vista, det er helt nyt for mig.

Så jeg slutter her, men vender tilbage.

Mvh.
tadeo

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 12-01-08 17:33

Det ser ud til at VIA har udgivet kildekoden til dine drivere så du kan kompilere dem selv, der er vidst instruktioner her, din model er for neden.
http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=25&CatID=2580&SubCatID=101

Udover det, så tjek lige http://www.linux-laptop.net og http://www.linuxquestions.org/hcl/ og gå ind under Fujitsu-Siemens ved bærbare, og find lige præcis din model af din bærbare. Det kan være der er andre der har skrevet hvordan, siden du ikke har fortalt det præcise modelnummer af din bærbare er det svært at hjælpe dig.