/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
O/S - Hva skal jeg vælge?
Fra : rsnilsen
Vist : 705 gange
400 point
Dato : 09-02-03 21:14

Ga.
Jeg har som I sikkert har oppdaget via andre stillede spørsmål store problemer med wxp home ed.
Jeg vil gerne vide hva I vil anbefale.
Formatere og gøre en clean installasjon av xp, jeg har tidligere innstallert w98 og deretter oppgraderet. Dette fungerer svært dårlig, spesielt når det gelder å genkende min hardware. Vil dette løse problemene?
eller skal jeg gå tilbage til:
w98 eller
w. me
Følgende har skedd etter indstalleringen av wxp
problemer med hp photosmart 7550, printerdelen fungerer, men ikke de andre finesser.
Genkenner ikke kodak dig. kamera 4800
Store problemer med indstallasjon av driver til zyxel - adsl modem
scanner kan ikke lenger brukes (finnes ingen opdaterte drivere)
Skærmen startes alltid opp i en farvestyring på 8 bit, hvilket er ubrukbart, 32 bit er nødvendig, hvilket jeg må ind og rette på etter hver oppstart.
Hvis noen der ute har hatt samme problemer, og vet hvordan jeg kan få rettet det opp ville jeg være meget takknemlig.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-02-03 21:21

1.
TAG BACKUP AF DET DU IKKE VIL SLETTE
2.sæt xp cdrom idrevet:kontroler systemkompatiblitet
3.er den ok så
boot fra xp cdromem og vælg ny indstallation,formatere dit drev under denne,vælg
filtype ntfs hurtig
indstaller-
husk cdkey - men det skulle kunne lade sig gøre slev med en opgraderings cd som du sekkert har.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-02-03 21:22

dir problem tror jeg er at en opgradering er der mange problemmer ihvilket mikorsoft support osse viser med de mange fejl repporter go fornøjelse skriv hvis der er noget ????

Kommentar
Fra : piakj

Dato : 09-02-03 22:10

Jeg bliver nok forfærdelig upopulær, men jeg er selv efter mange råd gået tilbage til win 98 SE - der virker både min printer (HP) og mit Kodakkamera

MVH
Pia

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 09-02-03 22:29

Det er også afhængig af din konfiguration! Hvad er det for en maskine du har?? Hvis det ikke er en PIII el højere kan du bedre blive ved ME

Mvh,
Henning, Holland *<

Kommentar
Fra : summer

Dato : 09-02-03 22:34

Tjah, jeg har også lige smidt XP ud igen. Jeg har simpelthen for meget hard-/software der ikke kunne virke længere. Jeg havde endda kørt fdesk og lavet en ren install.
Nu kører jeg igen med go'e gamle win98se, med de fejl det nu har.

rsnilsen, prøv at lave en ren installation, som xou foreslår. Om dit hardware kommer til at fungere, er måske tvivlsomt.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-02-03 22:40

Hej srnielsen

Jeg kan kun tale på mine egne vegne. For mig er computeren først og fremmest et arbejdsredskab,
og det afgørende er derfor ikke at have det nyeste operativsystem, men et operativsystem, som
virker.

I efterhånden tre år har jeg kørt Windows ME uden andet end rent bagatelagtige problemer, og
jeg kunne derfor ikke drømme om at skifte det ud med Windows XP. Selv hvis jeg fik tilbudt en
gratis installation, ville jeg sige nej tak.

Og hvis jeg var i din situation, ville jeg skifte tilbage til Windows ME uden at betænke mig.
Men det er selvfølgelig møgirriterende, hvis du har investeret flere tusind kroner i XP.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-02-03 22:58

hej så her er driveren til dit camera under xp,du skal bl.a registraer dig på kodak hjemmeside for at download den:
http://www.kodak.com/global/en/service/software/dcWinXp/dcWinXpSoftware.jhtml

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-02-03 23:06

hej og så xp driver til din printer,læg mærke til testen:
This document contains information on installing the 4.0 or 4.1 version of the Microsoft (R) Windows 98, Me, 2000, and XP printer driver for the HP Photosmart 130, 230, 7150, 7350, 7550 printers
først i domumentet:
http://h20015.www2.hp.com/en/document.jhtml?lc=en&docName=bpy21065
men som de andre siger er det en gammel computer,før petium 3 så vælg me/98...men 300 hz kan vel osse kører -
om end langsom - xp

Kommentar
Fra : alsborgit

Dato : 10-02-03 09:48

Hej rsnilsen
Selvom der er kommet nogle af dine manglende drivere her i denne tråd, så mangler du jo stadig nogen endnu, så min anbefaling vil være WIN98SE, der virker alt dit hardware og du skal ikke ærgre dig over alt det der ikke virker.
Der kommer måske XP-drivere senere til dit hardware, så kan du jo altid opgradere til den tid.
Hvis din maskine er under 5-600 Mhz ville jeg ikke anbefale at køre XP, den kræver også min. 128 MB RAM for at køre ordentligt.
Mvh. Jan E. Johansen

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 10-02-03 12:52

Hej "rsnielsen";

Jeg vil risikere at gøre mig umådelig upopulær; men alligevel

Windows XP
Er på mange maskiner det værste skrammel markedet længe har set! Det er umådelig følsomt overfor kombinationen
af det hardware man bruger, at det kan volde mange problemer at få en fejlfri installation.

Windows ME
Lider på mange måder af de samme sygdomme som XP - dvs. at det er meget kritisk overfor HW kombinationer, så
det er heller ikke så pokkers stabilt.

Windows 98se
Godt gammelt velprøvet program, som kan klare endda en meget alsidig blanding af hardware uden problemer.
Har til gengæld det problem, at det ikke udnytter PCer alt for optimalt, når det gælder - og så bliver der ikke
udviklet så meget til denne platform.

Windows 2000
Se se! Der er noget der spiller! Velprøvet og stabil som Windows 98se; men mere fremadrettet som Windowx XP
Jeg har endnu ikke mødt nogen relativ moderne hardware, hvor man ikke kunne få W2K drivere til - og generelt
opfører programmer sig; selv gamle DOS programmer; uhøre stabilt under W2K
På linie med XP kræver W2K en del hukommelse! 64Mb. er min. til installation og afvikling; men det kører fint med
128 Mb. På processor siden er der ikke de store krav.

F.eks. har jeg en PC kørende med følgende
Intel Pentium 233 Mhz. m. MMX ( Jeps! den første Pentium familie )
256 Mb. RAM
40 Gb. IBM GXP harddisk

Den PC kører næsten i døgndrift, da min datter bruger den dagligt til sine opgaver på gymansiet; ser nyheder on-line på den - og endelig surfer på nettet via vores ADSL opkobling.

På nogle punkter er den faktisk hurtigere end mange PII og PIII maskiner; men det afhænger selvfølgelig af behov.

Altså: Hvilket OS? Ubetinget W2K. Det fungerer uden nogen form for problemer.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 10-02-03 13:13

gdi
Jeg takker for stor interesse.
Sitter igjen med følelse at det er mange herute som har problemer med xp.
Den tar jo også meget plass, i øjeblikket fylder min windows mappe 1,5 GB.
Jeg har de senere år hatt
w95
w98
wme
og nå
wxp (opgradering)
Det begynner bli en adskillig bunke.
w95 er jo ude for altid
wme - jeg kørte ikke denne i lang tid da de fleste mente den var noe av det dårligste microsoft hadde kommet med.
Etter hva jeg kan forstå vil det være best med w98, selv om dette også er ustabilt med mange blå skærmer.
Jeg vil dog gi xp en ny sjanse ved å lave en clean installasjon, hvis progammet fortsatt ikke kan bruge de drivere jeg har, og som etter produsentenes utsagn er lavet til dette operatisystem, må jeg tilbage til w98.
Dette vil ta litt tid, men jeg kommer tilbage.
tks so far
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 10-02-03 13:29

Held og lykke, det tror jeg du får brug for
mvh
summer

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-02-03 13:35

Det er helt rigtigt et hardware spørsmål,men hvis du har en stor harddisk kunne du med fdisk dele den i to og så indstallere w98 på c og med en NY INDSTALLATION xp på den anden.sæt
xpcdrommen i drevet mens win98 køre og vælg indstallation
derefter REN ELLER NY INDSTALLATION hvis din xpcdrom tillade dette.
det giver et dual boot opstart system hvor du selv kan vælge mellem 98 eller xp.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-02-03 13:36

hvis du ikke når at læse dette så kan det osse lade sig gøre på somme drev(partition)

Kommentar
Fra : summer

Dato : 10-02-03 13:39

Hvis du vil prøve xou's sidste forslag, skal win 98 installeres først, ellers får du ikke dualboot.
mvh
summer

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-02-03 13:44

rigtigt den skal altid indstalleres på den primare partion,hvoimod xp er ligeglad med hvor den indstalleres henne.
men om ikke andet så for du fiuld udbytte af det du har købt.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 10-02-03 15:36

gdi
Vel jeg har ikke startet ennu, min disk er på 40 gb, og er allerede delt i 2 partitioner, men enkelte advarer mot dual boot, da det har lett for å gå ravage i det hele. Det xou mener er altså
formater disk 1 (som er delt i 2) hvor xp ligger på den ene partitionen. Deretter en ren indstallasjon av 98 på c drevet, og xp på e drevet, som er den andre partitionen.
Dvs. at begge partitioner skal formateres, slik at jeg starter helt fra bunden av?
mvh
Nilsen
ps
by the way
det er en computer med intel pentium 4 (1,5 mhz), 256 mb ram, 2 hd a 40 gb
så det skulle jo ikke være problemer hva størelsen angår.
ds

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-02-03 16:04

nej det ville være dumt,altså at formatere.men hvis xp ligger på c kunne du formatere det og
1.ligge w98 ind på det
2sæt xpcdrom idrevet -menu poper op ,er det muligt at vælge renindstallation eller nu indstallation,
indstallere på e drevet med dual boot til følge,som skulle være ok da det ikke ligger på somme drev.
lav en backup af dine e drevs filer på c evt
VÆR HEL SIKKER PÅ AT DET ER E DREVET DEN BLIVER INDSTALLERET PÅ.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 11-02-03 23:06

gdi
Jeg er tilbage med nedslående nyheder, ingen forandring med en ren indstallasjon, min hardware kan ikke findes, og nå har jeg heller ikke mulighed til å fjerne xp (det var det ved oppgradering over w98)
Under mitt forsøg på å finde en løsning endte det hele opp med at jeg fikk indstallert en ny xp, denne gang på d-drevet, så nå har jeg 2 xp.
Min plan er nu å slette xp på c-drevet, indstallere w98 her, og beholde xp på d drevet (dual boot), hvordan gør jeg dette når jeg ikke engang kan få frem en dos ppt slik at jeg kan formatere drevet??
Jeg har øget pointtallet vesentlig, håper jeg har gjort det riktig, by the way kan jeg dele poengene mellom de svarene jeg får som kan bruges?, eller må jeg gi alle til en person?
jeg hører gerne
mvh
Nilsen

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 400 point
Dato : 12-02-03 00:45

Det lyder lidt dumt at den ikke kan se hardware,men som summer sagde skulle win98 indstalleres først,
så prøv følgene:
1.start xp på d-drevet,altså anden xp,slet alt det der har med xp på c:drevet.følgene filer skal slettes:
Windows
Programmer
Documents and Settings
2.boot fra win98 cdrom-vælg punkt 3 indstaller win98.
vil den (?????)skal du
3.boot med xpcdrommen,og vælg ny indstallation og repair,dette vil for din dual boot til at køre
info er dit c drev fat32 eller ntfs,hvis det er fat32 er det ok,men hvis det er nyfs skal du først ompartionere det,måske
kan du fra den anden xp gøre det ved:
skriv i et (start-)kør:compmgmt.msc find diskhåndtering og se om du kan slette c-drevet der og formater det som fat32
Men det er lidt af en opgave du er kommet på,det gå så godt som muligt,ellers kan du osse bare start computeren med en win98 startdisk med fdisk,slette partition og derefter formatere det,altså starte helt fra grunden win98 ind først og så xp,men synes jeg en ny indstallation evt ved at boot derpå fra xpcdrom med nu indstallation på det andet drev....

Godkendelse af svar
Fra : rsnilsen

Dato : 12-02-03 21:04

Tak for svaret xou.
gdi
Vel tilbage igen. Har nu indstallert w98 på c drevet, og xp på den annen partition på samme drev.
Det er nok flere måder å gøre dette på, men trolig er det absolut best å starte fra et tomt formatert drev (partition), indstallere w98 først, deretter xp (hvor man må påse at man merker av riktig drev når indstallasjonsguiden spør om dette.)
Jeg har nå 2 operativ systemer som fungerer hver for seg, og foreløbig ser det hele bra ud, noen småsygdommer med iexpl., men jeg regner med at jeg får det hele på plass etterhvert. Jeg kan nå nedlaste bilder fra mit digital kamera, som tidligere. Noen undrer seg kanskje hvorfor jeg la så meget vekt på nettop dette med mitt dig. kamera, men det koster mer end komputeren og wxp tilsammen, og man må jo kunne nedlaste bildene for å ha noen glede av dem.
Som I kan se har jeg gitt poengene til xou, han har hele vejen forsøgt å hjælpe mig, i dette forum har jeg så vidt jeg kan se ikke anledning til å dele poengene med fler desv.
Men tks til alle, for gode forsøg
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 12-02-03 21:16

håber du få glade af det gjorte,ellers vil gerne hjælper med flere driver eller hvad det nu skal være,som sikkert alle andre osse vil...
tak for point,måske skal du finde en løsning på ie6,hvis det er den der er problemmer med,måske skal du opdate
din windows,der er mange fix til ie6(internet explorer)..håber de to styresystemmer på en eller anden måde subplere hinanden,måske skulle du prøve den driver til dit kamera jeg fandt til xp,det ville jo være bedst,hvis du kunne sige
farvel til win98,ligesom jeg har gjort,har osse dual boot med win98 <>xp,og win98 er kun museum nu.

ps hvilken scanner har du og modem,så der kan søges efter driver til dem.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 12-02-03 22:38

hej xou
mitt adsl modem har jeg nu fått indstalleret, og det fungerer, driver til scanneren kan du nok ikke finde, produsenten oppgir at det ikke vil bli lavet driver som kan bruges i xp, men det er ikke så farlig, jeg bruger nå w98 på de ting som xp ikke vil vedkjenne seg.
tks agn, jeg kommer tilbage med mer når de dukker opp, og det ville være usannsynlig at det ikke kommer mer, det gør det alltid.
mvh
Nilsen