/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
vis i 800x600 pixel
Fra : Steffansteffan
Vist : 444 gange
14 point
Dato : 09-02-03 19:54

hvordan laver jeg så at min side kan vises i alle slags opløsninger?

min side kan kun ses i 1024x960 og der over.

http://www.Crazy-cars.dk/Galleri

Jeg vil også gerne lige have lidt respons på side at den er helt ny

/Steffan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-02-03 20:14

Jeg syntes du er ved at lave noget der er flot. Siden ser både frisk og indbydende ud. Så vidt jeg kan se, er det din tabel du har givet et fast mål i breden i stedet for %. På min gamle 17" 800x600 ses det godt nok, dog skal jeg rulle lidt til siden, for at se det hele.
Emesen.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 09-02-03 20:23

tak for de pæne ord

men kan det ikke lade sig gøre at sætte et script ind eller sådan noget?

/Steffan

Kommentar
Fra : piakj

Dato : 09-02-03 22:13

Jeg lærte i sin tid at skulle man lave hjemmesider skulle man designe dem til den laveste opløsning,
ved ikke om man senere kan ændre dette.
MVH
Pia

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 14 point
Dato : 09-02-03 23:18

Hej

For det først skal du angive selve tabelen til at fylde 100%. Derefter kan du køre med faste og "dynamiske" mål efter behov.
Din topbanner også for bred 884 pixels. Den må selvfølgelig ikke være bredere end den kan ses ved 800 pixel i bredden. Det vil sige en bredde på maksimum 735 - 750 pixel. Scrollbaren i de forskellige browsere er af forskellig str.

Du kan IKKE klare dig med et script til at "zoome". Så skal du lave det i Flash.

Men man kan lave mange ting med tabeller og layers. Hvad der er det bedste at bruge kommer også an på resten af dit layout, som jeg ikke har set på endnu.

Jeg er faktisk lige ved at tro, at du blot skal mindske topbanneret. Så vidt jeg lige kan se, er din yderste tabel sat til 97%...

BenKvist

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 10-02-03 13:13

Jeg kan ikke hjælpe med "problemet", men der ses jo ofte skrevet... siden ses bedst i 1024x768
Bortset fra det så kører jeg 800x600 det virke på din side, som mange vel 60-70% HP, at man må scrolle en anelse vandret for at se hele siden, jeg tvivler på nogen tænker nærmere på - altså som et problem!
Jeg vil vende det lidt om, for jeg har da også brugt 1024x768 men der virker det (altså omvendte problem) netop ret irriterende på mig i hvert fald for - igen, langt de fleste sider er netop 800x600 der matcher langt de fleste brugere!
Men den lodrette scrolbar er bare helt spildt, som siden er nu, både i 800 og 1024.

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 11-02-03 11:24

Der er faktisk visse undersøgelser der viser, at man helst ikke må have vandret scroll på sine sider.
For det første irritere det mange, og for det andet, er der rigtig mange der "overser" at der kan scrolles vandret.

Derfor bør man "normalt" undgår de vandrette scrollbars.

Der er også nogle læresætninger, der siger at man som designer IKKE må sætte begrænsninger for sine brugere.
Det gør vi dog alle. Men der sidder faktisk stadig mange rundt om, der anvender 800x600 i opløsniong og som anvender f.eks. et 56.6 modem.

Det er altså ting man skal tage med i sine overvejelser.

Men i sidste ende afhænger meget jo også af MÅLGRUPPEN.

Et godt råd er derfor altid, at starte med at definere sin målgruppe, og prøve at finde ud af / sjusse sig frem til hvad de anvender af hardvare og programmel.

Har man en side der henvender sig til folk med synshandicap, så er der altså visse krav der skal opfyldes. Handler siden om biler, som Stefans, så er målgruppen nok noget anderledes.

Og som altid, intet er godt nok, hvis det kan gøres bedre, en gang imellem er vi bare nød til at erkende at vi ikke kan gøre det bedre.

mvh
BenKvist

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 11-02-03 12:35

1) Jeg ved ikke hvad du mener med din side "kun" kan ses i 1024 og der over? For
den ses udmærket i begge opløsninger, men JEG... foretrækker klart 800x600
2) Ved en gennemgang af 50 foretrukne, tilfældige - men dog valgt efter princippet -
spredning af emner (interesser)
Den lille undersøgelse gav 52/48% til 1024x768 vs. 800x600
M.h.t. at undgå vandret scrollbar, som benkvist nævner mener jeg det er sådan den kommer aut. hvis siden er 1024x768 men ses i 800x600 det er i hvert fald sket i de forsøg hvor jeg har skiftet opløsning.

Godkendelse af svar
Fra : Steffansteffan

Dato : 11-02-03 18:07

Tak for svaret benkvist. Jeg lavede mit topbanner om så det var under 800 Pixel. Det vidste jeg godt at man kunne iforvejen med jeg trorede bare at der fandtes et Script eller en kode man kunne indsætte

/Steffan

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 12-02-03 08:41

Hej Steffan

Det med at lave str. på topbanner "dynamisk" kan klares ved at undlade at angive en statisk str. som bredde/højde på grafikken.
Men grafikken lider gudsjammerlig under de skalleringer der så laves.
Du kunne evt lave topbaneret i Flash - der jo er vektorbaseret, og derfor kan ændres i str. uden tab. Dette gælder dog ikke for evt indsat grafik - så skal denne i hvert fald ændres til vektor grafik også... og er det ikke lige rigelig at gøre ud af det

mvh
Benkvist