/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Barselsorlov
Fra : heyckendorff
Vist : 511 gange
50 point
Dato : 19-11-07 18:34

Hej

Jeg skal være far i midten af januar og vil gerne holde 2 uges barselsorlov lige når barnet er født.

Jeg er ansat på andet år i et privat firma, men er ikke i fagforening og min arbejdsgiver er vist ikke organiseret.

Har jeg ret til barselsorlov eller er det kun folk i fagforening.
I bekræftende fald hvem er det så der skal betale min barselsorlov? Er det min arbejdsgiver eller kommer pengene fra det offentlige?

Mvh.

Werner

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 18:39

Citat
Har jeg ret til barselsorlov eller er det kun folk i fagforening.

Hvorfor spørger du ikke din arbejdsgiver ?????

Om du har ret eller ej ændrer vel ikke noget

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 60 point
Dato : 19-11-07 18:44

Loven giver forældre ret til barselsdagpenge i 52 uger i alt. Forældrene har mulighed for selv at tilrettelægge orloven. De 52 uger opdeles i hovedreglen på følgende måde:

* Morens 4 uger før fødslen ...
* Adoptanters op til 4 uger før adoptionen ...
* Farens 2 uger efter fødslen eller adoptionen ...
* Morens 14 uger efter fødslen eller adoptionen ...
* Den fælles 32 ugers periode ...

Hvis du får løn fra din arbejdsgiver under barselsorloven får du ikke samtidig udbetalt dagpenge. I stedet udbetales barselsdagpengene til din arbejdsgiver.
Nogle lønmodtagere har ansættelsesvilkår som giver ekstra fordele hvad angår fravær og løn under barselsorlov. Disse fordele kan du få oplyst hos din arbejdsgiver.

Barselsdagpengebeløbets størrelse afhænger af din løn og det antal timer du arbejder. Det maksimale barselsdagpengebeløb er 3.415 kr. pr. uge (gældende fra 1. januar 2007). Hvis du har flere arbejdsgivere ændrer det ikke størrelsen på det beløb, som du får udbetalt i barselsdagpenge.

Nedenfor kan du se hvilke muligheder du har for at tilrettelægge barselsorloven.
Nogle af mulighederne påvirker længden af orloven og det beløb du kan få udbetalt i barselsdagpenge.

Delvis genoptagelse af arbejdet under orloven
Du kan genoptage arbejdet delvist mod at barselsdagpengene nedsættes. Barselsdagpengeperioden kan forlænges med det antal timer arbejdet er genoptaget. Forudsætningen for forlængelsen er at du laver en aftale med din arbejdsgiver, og at aftalen dokumenteres over for kommunen.
Barselsdagpengene bortfalder for de timer arbejdet er genoptaget hvis du ikke indgår en aftale med din arbejdsgiver. Som selvstændig er du din egen arbejdsgiver, og du kan frit vælge en af nedenstående to muligheder.
Regn på delvis genoptagelse af arbejdet - med aftale om forlængelse
Regn på delvis genoptagelse af arbejdet - uden aftale om forlængelse

Forlængelse af orloven
En familie har ret til at forlænge orloven med 8 uger. Hvis blot en af forældrene er i arbejde, kan orloven forlænges med 8 eller 14 uger, men den ledige forælder kan højst holde 8 uger af forlængelsen. Familien kan forlænge orloven på et hvilket som helst tidspunkt i 32 ugers perioden. Barselsdagpengene reduceres fra det tidspunkt hvor forlængelsen træder i kraft. Det ugentlige barselsdagpengebeløb reduceres for resten af orlovsperioden så det totale barselsdagpengebeløb der er udbetalt ved orlovens udløb, svarer til 32 ugers barselsdagpenge.
Regn på barselsdagpenge ved forlængelse med 8 eller 14 uger

Udskydelse af orloven
En af forældrene har ret til at udskyde en sammenhængende periode på 8-13 uger af orloven til afholdelse på et senere tidspunkt.
Hvis der indgås en aftale med arbejdsgiveren, kan man selv vælge hvor stor en del af 32 ugers perioden der udskydes, og den udskudte orlov kan deles op i flere dele. Hvis du skifter arbejde skal aftalen genforhandles med den nye arbejdsgiver.
Uanset om der er en aftale med arbejdsgiveren skal den udskudte orlov afholdes i en periode med beskæftigelse og inden barnet fylder 9 år.

Hvis du vil vide mere, kan du gå ind på Familiestyrelsens hjemmeside.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-11-07 19:26

Er du ikke medlem af en a-kasse !!!!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-11-07 19:30

@ ans a-kasse har ikke betydning for barselsorlov. Kommunen udbetaler enten direkte til personen eller hvis man har løn under barsel så til arbejdsgiver og det er således også kommunen der har hele vejledningsforpligtigelsen.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-11-07 22:08

Citat
Jeg skal være far i midten af januar og vil gerne holde 2 uges barselsorlov lige når barnet er født.
- Ja, og det er bdøvende ligemeget om du er medlem af det ene eller det andet.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 20-11-07 00:23

Hej heyckendorff .

Det kan i nogen andre tilfælde være en fordel at være både i en a-kasse og en fagforening,
og der er tit flere " Farver " du frit kan vælge imellem.

mvh
DkwM327

Godkendelse af svar
Fra : heyckendorff

Dato : 10-12-07 06:01

Takker for svaret Thomas...og også tak til jer andre