/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sende penge i breve
Fra : tararam
Vist : 6039 gange
100 point
Dato : 19-11-07 16:43

Hvorfor må man egentlig ikke sende penge (sedler) som brevpost. Hvis det er fordi man risikerer at miste dem, så er det jo folks egen sag.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-07 16:45

Det er for at postbude ikke bliver røvet/slået ned.
Alle ved jo at de ikke bærer penge men bare regninger.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 19-11-07 16:50

ja, og det kan også være for ikke at friste postbudene.
Der var engang nogle sager om flasker, der forsvandt. det viste sig, at det var postbude, der havde opsnappet dem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-07 16:55

Ja frimærker (flotte) fordampede også.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 19-11-07 17:00

ok, men er det mere fristende at stjæle her, end i andre lande hvor man gerne må sende penge i breve.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 17:04

Citat
ok, men er det mere fristende at stjæle her, end i andre lande hvor man gerne må sende penge i breve.

Næh...
Tværtimod - HER er jo ingen penge....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-07 17:06

Måske ikke - men husk at det slet ikke er dine penge men Dronningens mønt du bærer rundt på.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 19-11-07 17:07

Jeg mener engang at man sagde at sedler skulle lægges ind i sølvpapir, så de ikke blev opdaget under scanning, men scanner man indhold i breve, eller var det bare en frase.?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 17:09

Der bliver da stadig sendt penge i breve selvom man ikke må....

Sølvpapiret (staniol) havde ikke noget med scanning at gøre - det var/er kun fordi man IKKE kan se gennem det selvom man holder det op mod lys....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 17:09

Derimod kan ideen ikke bruges til postkort

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 19-11-07 17:12

Du må ikke, men du kan godt, og det er med meget stor risiko. Min søster har indenfor det sidste tiår sendt 2 gange breve med penge, som aldrig er nået frem. Nogen i postsystemet har næse for, når der er kontanter i brevene.
Min søn har som privat, handlet en del med computerhardware, og har mistet mange pakker, men lærte at sende det forsikret, og fået det erstattet hver gang, men det er da brandærgerligt.
- Han var kendt fra mange sider på nettet, (han jobbede for forskellige firmaer) det opdagede han også når han var "i byen", hvor han blev genkendt. - Men også indenfor postvæsenet var der øjensynlig nogen som kendte ham, og fornemmelsen var at når det var pakker som hans navn var på, både som afsender eller modtager, så var det interessante pakker som forsvandt i systemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 17:15

Lad være med at "klistre" brevet til lille Brunos fødselsdag til med flag.....

Det er "næsten" det samme som at skrive "PENGE INDLAGT"

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 19-11-07 17:21

Skal dit spørgsmål forstås sådan, at du faktisk overvejer at sende penge (forhåbentlig kun sedler) i et brev.?
Ja, men så gør det da.
Jeg aner ikke, hvad der sker, hvis man er uheldig, at det opdages. Er der nogen der ved det?. Får han er bøde ?, stjæler de pengene eller hvad. Jeg har da også sendt penge til mine børn (indpakket i søvpapir), eller lagt mellem to gratispostkort. De er altid kommet frem, så du må jo bare forsøge.

Kommentar
Fra : Naqibullah

Dato : 19-11-07 17:28

Jeg har også sendt en gang 500kr til norway og det nået aldrig frem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 17:33

Det er fordi de har "hotdogs" i Norge - de kan snuse den slags....

Send du roligt penge...

99% af brevene når frem......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-07 18:37

Jeg fik tilsendt penge i en pakke da jeg var på lejrskole........ men fik dem aldrig.

Det viste sig at de var lagt ned mellem et stykke sæbe og noget tandpasta........ ØV.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 18:43

Og det pakkede du ALDRIG ud

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 19-11-07 23:00

min datter måtte slippe 10% af beløbet til posten.
men så fik hun skam osse en kvittering på en 50-er.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-07 01:54

Det er nok nærmere forbudt fordi at......hvis det var tilladt......at når folk sendte 100 kr ville der i nogle tilfælde ved erstatningskrav blive forlangt det dobbelte.

Man måtte heller ikke da jeg var barn.....for mange år siden, men også dengang skrev folk lidt flere ting på en forsikringsanmeldelse efter indbrud selv om de aldrig havde haft dem, vel vidende om at de aldrig fik dækket det fulde beløb.

Postvæsenet rager til sig hvis man sender anbefalet eller vha en postanvisning, billigste metode er faktisk en bankoverførsel.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-07 07:42

For ca. 14 dage siden, skulle vi have modtaget 300,00 kr. på en check fra forsikringen, den har vi endnu ikke set. -efter ca. 3 dage hvor vi vidste vi skulle have modtaget den, ringede vi til forsikringen, og de ville så lukke checken, og sende en ny.
Men den nye er ikke heller dukket op, men skal siges, -der ved vi endnu ikke om det er forsikringens sendrægtighed, så vi må jo hellere ringe igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-07 08:24

Gør nu ikke postvæsenet til et bundt tyveknægte.....

Der vil være ting der forsvinder i så stor en organisation....

Brådne kar findes indenfor ALLE brancer....

Og lige - checks er FULDT LOVLIGE at sende - de kan KUN indløses af den de er udstedt til og kun i forbindelse med en bank......

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-07 09:22

refi: Din sidste kommentar var unødvendig, for det ved vist alle.
Men indlæggene er vel også for at bevidne, hvorfor man ikke skal sende værdier med posten, uden at værdisikre dem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-07 09:32

stilkene - for i står vel med den rigtige adresse i det forsikringsselskab.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 07-12-07 18:25

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-12-07 18:38

Selv tak, - og må fortælle at vi modtog nr.2 check efter at have rykket for den ved forsikringen.