/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Scalarer - 112 liter akvarie
Fra : Fnukkii
Vist : 3041 gange
100 point
Dato : 18-11-07 19:45

Hej..

Vi har lige fået et akvarie på 112 l.. vi købte 4 scalarer i dag.. (de sølv med sorte striber).. vi flyttede først vores neon fisk på 1 år over i det store akvarie og satte derefter scalarerne i.. mine spørgsmål:

1. Hvor gammel bliver en scalarer?
2. er der noget mad de er rigtig glade for?
3. kan neon og scalarer godt fungere sammen med en kampfisk?
4. vi har tænkt på at få en kampfisk "hun" til det gamle akvarie, er det dumt, at få nye fisk til et 1 år gammel akvarie.?
5. er bambusrør vigtige for scalerer?
6. hvordan renser man bunden med en slamsuger, når man har ler i bunden?
7. har tænkt på at lave en bog og indfører alt hvad der sker med mine fisk mht. unger, mad, rensning af akvarie.. er der nogle der har forslag til opstilling eller en skitse?

Hvis der er nogle der har et godt råd mht. scalarer, så ville det være dejligt..

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 18-11-07 19:52

Her kan du finde noget http://www.scalarer.dk

the1best

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 110 point
Dato : 18-11-07 20:07

1. Afhænger af akvariets størrelse, har haft scalarer den blev omkring 10 år
2. Levende myggelarver
3. Ja
4. Det er ok
5. Nej, men gerne høje planter f.eks. Kæmpe Valesneria
6. Brug en slange som hævert, men hvorfor ler???
7. Har aldrig gjort det, men du kan vel bruge en Maylands kalender og føre ind dag for dag.

Ang. Scalarer:
Når du finder ud af af hvem der danner par fjerner du resten.
Kæmpe valesnerien er vel nok den bedste plante til scalarer, de lægger æg på bladene.
Hvis du vil have yngel skal du fodre med levende foder.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-07 20:25

Ja og så holder scalarer meget af små neonfisk.

Det er ikke smart med ler i bunden. Det er alt for svært at holde rent.

Eneste fordel er at visse planter godt kan lide det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-07 20:47

De kan sagtens sammen, jeg har nu aldrig mistet neonfisk til selv store scalarer......tror jeg ikke...

Men når scalarerne lægger æg hvad de gør tit uden at det bliver til unger bliver de agressive, og en kampfisk finder sig absolut ikke i at blive jagtet rundt i akvariet flere gange om dagen.
Da den lever af luft fra overfladen sker der ikke noget ved at lægge den i et stort glas vand i "barselsdagene".

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-07 22:00

Jeg har oplevet scalarer, som tyndede i bestandenaf neon. Men der er jo forskel på fisk og akvarier.
Tæt beplantning er til fordel for de små fisk.

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 18-11-07 22:20

okay.. tak for hjælpen..

tror ikke de gør neon fiskene noget, for de er store..
nu har jeg jo et andet akvarie, så kunne jo bare flytte kampfisken derover, når scalarerne lå æg.. men er det virkeligt et problem i et 112 l. akvarie.. og hvis de jager andre fisk, vil de så ikke gøre neon fiskene stresset..

vi har ler i bunden og et tygt lag sten over det.. det var noget dyrehandlen sage at vi skulle, da planter gror bedre.. og ved vores 54 l. akvarie skifter vi planter ud hele tiden, fordi vi ikke har ler.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-07 22:24

Ups.
Jeg så ikke at der var skrevet kampfiskhun.

Hun er langt mere rolig en hannerne men kan selvfølgelig også blive jaget.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 19-11-07 22:57

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 24-11-07 18:08

Tak for svaret dabj.