/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Lyd på surround sond
Fra : Dipsey
Vist : 357 gange
90 point
Dato : 18-11-07 18:26

Hej. Jeg har et sony surround sound anlæg jeg har tilsluttet mit samsung fladskærms tv. Jeg kan nemt se film (dvd'er) på fjernsynet med lyden i højtalerne, men hvordan får jeg lyden fra selve fjernsynet over når det ikke er en cd der blir afspillet?

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 18-11-07 18:39

Der skal du bruge et phono-kabel fra tv til dit anlæg, så har du tv-lyd ud over dine hjt.

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 18-11-07 19:58

ved de hvad jeg snakker om i fona hvis jeg siger det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-07 21:17

Du har på en eller anden måde sat det forkert sammen.....

Hvad er det for et anlæg (udover sony).....

Er det et med DVD går der scart til dit TV....

Gør der det er det "kun" et spørgsmål om indstilling....

Surrounden star sikkert på DVD når det er dem du spiller og skal så stå på TV når det er TV du spiller....

Men det er lidt svært at forklare når jeg ikke ved præcis hvilket anlæg der er tale om....

Har du ikke fået en brugsanvisning....

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 19-11-07 05:52

det er en dvd afspiller og ikke et rigtigt anlæg, har manual, men der står ikke noget om lige det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 08:20

Udover scartkabel fra dvd til fjernsyn skal du IKKE bruge nogen kabler....

Og jo - Det står med 100% silkkerhed i brugsanvisningen HVORDAN du betjener den....

Det ert KUN et spørgsmål om betjening af sonyen.....

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 19-11-07 08:40

Refi : der skal da bruget et phono-kabel fra tv til reciver for at få tv-lyden ud over højttalerne, der kan han jo ikke bruge scart-kablet, da det er en selvstændig DVD!!!

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 19-11-07 08:40

Okay, så må jeg jo lige prøve igen. Synes bare jeg har prøvet alt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-07 08:59

"zibas"

Jeg har ALDRIG skulle bruge phonokabler til det....

Scartkablet trækker lyden til surrounden - det er blot den der skal stilles til at MODTAGE lyden

PÅ mit f.eks. (panasonic)
Disse 4:

DVD giver lyd fra DVDen
AV1-2-3 giver lyd fra evt. optager eller andet externt..
TV giver lyd fra TV
Audio giver lyd fra mp3 eller pladespiller (som dog er forbundet med phonokabler)

Men det kommer selvfølgelig an på hvordan lige præcis "Dipseys" anlæg er.....

Det kræver modelbetegnelse.......

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 19-11-07 09:07

Dispey: kan vi lige få at vide hvad du har ???? har du dvd og tv og surround reciver ??

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 19-11-07 10:13

Jeg har et tv (samsung) og så en dvd, med surround højtalere. købt som sæt. har en ledning så jeg kan høre musik fra min pc på højtalerne, så det er kun det med lyd fra tv'et der irriterer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-07 12:08

For at få lyd (og billede måske) fra fjernsynet til surround enheden fra sony. skal den være tilsluttet en udgang på fjensynet, som giver den lyd fjernsynet aktuelt spiller.

De forskellige fjernsyn er ikke ens på det punkt. Nogle har flere scartstik, og der er kun udgang på et af dem. Andre kan programmeres, så udgangen virker forskelligt. Den kan give det ud som er aktuelt på fjernsynet, eller det ,som kommer fra den anden indgang. så du skal starte med at læse fjernsynets manual grundigt.
Desværre er mange manualforfattere af den opfattelse, at de skal være nemme at forstå, så idioterne ikke bliver forrvirrede. Derfor går de let hen over den slags eller skriver noget nonsens, så selv eller intelligente og teknisk kyndige ikke kan forstå, hvad der menes.

Nå du har fundet udgangen fra fjernsynet, det er formentlig på en scart, skal der en ledning herfra til surroundanlæggegt TV indgang. På min gamle sony surroudn er det phono bøsninger. Hvis din er ligeså, skal du bruge et overgangsstykke, eller til at lodde selv.

Hvis du har en stereo videobåndsmaskine tilsluttet også, er det en mulighed at tage lyden fra dens modtager.

God fornøjelse.