/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Raftehegn - beplantning
Fra : torben7913
Vist : 1076 gange
100 point
Dato : 18-11-07 18:03

Jeg har sammen med min nabo opsat et raftehegn mellem vores grunde. Naboens grund ligger ca. 20 cm. højere end min, så fra min side er hegnet 2 meter højt.
Hegnet ligger mod sydvest og en del af hegnet ligger i skygge fra et stort birketræ, som jeg gerne vil beholde.

Der er nogle steder plads til at sætte buske , mens det andre steder skal være klatreplanter der hæfter sig til hegnet.

Håber der er nogen som har efaring med hvilke planter der relativt hurtigt vil kunne kravle op af hegnet eller dække det med buske.
Med venlig hilsen
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-07 18:05

clematis

Arkitektens trøs

Humle (hvis det skal være med blomster, så husk at det skal være hunblomsten)

Der er også en klatre hortensia, men den vokser knap så hurtigt, og igen vælg hunplanten, så du får blomsterklaser

For bare at nævne lidt

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 18-11-07 18:17

Hej Nordstedt1
Det er sjovt du lige nævner de fire planter, for dem har jeg allerede i haven (dog ikke alle varianter af Clematis)
Så har du andre forslag som er velegnet til skygge, hører jeg gerne igen.
Venlig hilsen
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-07 19:05

Jamen hva' så med nogle klatreroser

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-07 19:31

Caprifolie er en meget robust plante, som også kan tåle noget blæst. Dernæst er der vinarter, og efeuèr

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-07 19:33

he he Stilkene, der kom du mig lige i forkøbet, med efeu og caprifolie

Hvis valget bliver efeu, så er der både stor og småbladet, det må du lige tage stilling til før du handler

her er nogle flere ideer

http://www.plantertilhaven.dk/shop/?p=productsList&iCategory=12

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-07 19:33

Arkitektens trøst, hvis Du vil være uvenner med naboen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-07 19:36

En vin var også en mulighed, men den skal have sol hvis Du vil have flotte druer.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 18-11-07 21:00

Carpinus betulus.
Berberis thunbergii
Tagus-Fagaceae
Taxus baccata.
Taxus media (Hicksii) Vokser ikke så hurtigt som Taxus-Baccata
Alle til hegner
pømske

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 19-11-07 06:37

Tak for svaret Nordsted1 og I andre.

Linket til "plantertilhaven" er fint med mange Slyng/Klatreplanter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-11-07 07:18

Selv tak