/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linksys - hvordan?
Fra : lindesus2001
Vist : 1164 gange
50 point
Dato : 09-02-03 18:23

Så har jeg fået adsl, bredbånd, det virker perfekt på både min bærbare og stationære computer. Vha en Linksys skulle jeg dele med naboen, men de kan kun komme på når jeg hiver mine kabler ud af Linksys, er der mon nogen der ved hvorfor??? Idag har min nabo og jeg igen prøvet at få ham på nettet, men nu virker det slet ikke inde hos ham - hvad gør vi??? Håber jeg har beskrevet min situation udførligt nok - da jeg ikke har meget viden om teknik. På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 09-02-03 22:39

Jeg ville tage kontakt til din internet support, da de kan se de data de skal bruge.l Og da du ikke ved så meget om teknik, kan det være svært at forklare det på skrift.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 10-02-03 00:15

Hej lindesus2001!

Eftersom jeg selv har en linksys standard 4-ports, vil jeg da komme med et foreslag som (måske) vil få det til at virke hvis i ikke allerede har gjort dette

Gå ind i routerens indstillinger (gøres på min ved at skrive http://192.168.1.1 som adresse i internet explorer.
Hvis den spørger efter brugernavn og adgangskode, så prøv at lade brugernavn være tomt og skriv "admin" i adgangskode. (hvis du ikke har ændret passwordet)
vælg fanebladet "DHCP"
Sørg for at "Number of DHCP Users" er større eller lig med det antal af jer som gerne vil på nettet samtidigt. Hvis dette tal er større eller lig med det antal computere (IALT) som skal på nettet, så sørg også for at "enable" er sat til i DHCP server. Hvis dette OGSÅ er tilfældet, så prøv at klikke på det orange felt i højre hjørne hvor der står "advanced". Klik derefter på fanebladet DMZ host. i feltet "DMZ Host IP Address" skulle der gerne stå 192.168.1.0.

Virker det nu???
Ellers må du lige skrive, og så kan vi rigtigt gå i detaljer!

MVH Ostemanden

PS. Lige en note til Zonker: Kunne du ikke lade være med at give et formodet svar hvori du faktisk ikke giver nogen konkret løsning??? Hvis nu nogle af os andre på kandu.dk kunne give brugeren en løsning...

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-02-03 00:26

hvis du gør som ostemanden skriver så skulle det virke men hvis du ikke kan logge dig ind på det såkaldte ip
så skulle der være en lille reset knap bag på routern og den trykker du ind

men hvilket type linksys har du ??????

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 10-02-03 19:46

Mange tak for jeres svar - dejligt at der findes venlige mennesker som vil hjælpe på de punkter hvor man ikke evner selv. Jeg vil følge " Ostemandens" vejledning og vender så tilbage hertil. I øvrigt hedder min Linksys model : BEFSR41 og er en DSL router, etherfast 4-port cable. Mon I forstår det?? Jeg gør ikke helt : )) Vi ses....hilsen lindesus

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 10-02-03 22:28

lindesus
Jamen så har du jo samme router som mig... så skulle det da være mærkeligt hvis vi ikke kunne behjælpe dig

MVH Ostemanden

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-02-03 01:57

nu ved jeg ikke hvordan du har det med engelsk men prøv at kigge lidt på denne side
http://www.cable-modems.org/articles/linksys_review/

jeg har godtnok en linksys befsx41 + samsung sh2224s koplet sammen , men vi skal da nok prøve at hjælpe dig

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 11-02-03 19:05

Har nu prøvet at finde http://192.168.1.1 men den adresse eksisterer ikke her!!! Mit problem er derfor stadig ikke løst.....: (( Venligst lindesus

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 11-02-03 19:16

Ups! Jeg prøvede på den pc som ikke kan gå på nettet og fandt alligevel frem til ovenstående adresse - det hele er i orden men stadig går den ikke på nettet, står derimod bare og søger......

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 11-02-03 20:34

Hej igen.Det må vist være den 3. gang jeg skriver iaften, men jeg har nu haft nogle til hjælp og ingen kan finde ud af mit problem - som i mellem tiden er vokset!!! Nu virker min bærbare nemlig heller ikke, så der er kun den stationære tilbage nu. Måske det slet ikke er Linksys der er problemet? Er der nogen der kan genkende fejlen? Hilsen Lindesus

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 11-02-03 22:02

Hej Lindesus
Eeehmm... ændrede du nogle instillinger på din bærbar da det virkede?? Eller holdt den bare lige pludselig op med at virke??? For det lyder som om at det er computerne der ikke er stillet ordentligt op...

Men ellers prøv at ringe til TDC og spørg dem til råds. Det gjorde jeg, og jeg var heldig at få fat i en supporter der vidste noget om linksys-routeren... Men du skal sikre at alle computerne står til at få internet via LAN...

MVH Ostemanden

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 11-02-03 22:27

Jeg tror vi er inde på noget af det rigtige her - ostemand, for jeg tror det har noget med lan at gøre. Jeg fik min pc til at virke -det var noget med lan-indstillingerne. Naboens pc derimod, virker ikke til at have lan, det er som om den tror den kører på modem - kan det passe?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-02-03 00:32

kontrolpanel >> internetindstillinger >> forbindelser > lan /proxy

fjern proxy og lad den stå på ring aldrig til en forbindelse

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 12-02-03 00:46

lindesus,
Det kan godt være at den ser ud som om den kører på modem, men det må den som technet skriver ikke... Den må aldrig ringe op til en forbindelse. Når i skal konfigurere jeres computer til at gå på internettet med en ADSL opkobling, så skal i konfigrue et LAN-netværk. Og det er igennem dette netværk at i skal få internettet.
Hvilket styresystem bruger i hver især? Og hvor mange er egentlig på nettet nu?

MVH ostemanden

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 12-02-03 20:32

I må undskylde at dette trækker sådan i langdrag, men jeg har ikke den store viden om dette. Angående ordet styresystem så er jeg ikke helt med på det ord, ostemand - sorry! Jeg er gået ind i forbindelser som du skrev technet, men der står ikke noget i den hvide ramme om lan/proxy - hvordan får man lan til at stå der? Den vil kun få det til at stå bredbåndsforbindelse i mit forsøg på at indstille tingene korrekt.
Meningen er at der skal være 2 bærbare og en stationær pc tilsluttet, men der er kun 1 el 2 der fungerer ad gangen - aldrig 3. De virker dog alle 3 nu, men ikke samtidig. For hver gang jeg tænder computerne, skal jeg ind og konfigurere en internetforbindelse forfra igen. Den eller de computere som ikke går på nettet søger enten efter proxyindstillinger eller efter at komme på nettet og afslutter med " Siden kan ikke vises" Mange hilsner lindesus

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 12-02-03 21:03

Du behøver ikke undskylde for at det trækker ud... VI er her jo for at hjælpe

Men styresystem = windows.... så før vi går videre skal jeg lige høre hvilket windows (95/98/Me/2000/XP e.lign) du bruger på de computere der IKKE virker... og så bare lad de computere der virker være...

MVh ostemanden!

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 12-02-03 21:10

Aha! Nu er det min stationære der ikke virker og den har XP. Og ok - nu lader jeg de computere der virker være i fred : ))

Kommentar
Fra : technet

Dato : 15-02-03 02:46

hov hvilken opkobling bruger du adsl ( ja ) men bruger du kabelmodem fra tdc ( teledanmark)

og skal /skulle du skrive brugernavn og password for at komme på nettet ??

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 15-02-03 16:21

Jeg skal ikke bruge password for at gå på nettet. Har talt med en supporter fra TDC, han kunne heller ikke løse gåden. Mine 3 computere virker nu på skift- 2 ad gangen. Supporteren sagde at problemet bestod af, at kablet som sidder i uplink på min Linksys skal sidde i " wan". Problemet er at så virker ingen af computerne!! Supporteren guidede mig igennem alt uden resultat....

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 15-02-03 16:21

Jeg skal ikke bruge password for at gå på nettet. Har talt med en supporter fra TDC, han kunne heller ikke løse gåden. Mine 3 computere virker nu på skift- 2 ad gangen. Supporteren sagde at problemet bestod af, at kablet som sidder i uplink på min Linksys skal sidde i " wan". Problemet er at så virker ingen af computerne!! Supporteren guidede mig igennem alt uden resultat....

Kommentar
Fra : lindesus2001

Dato : 18-02-03 18:05

Jeg har nu fået alt til at virke - det viste sig at nogle kabler sad forkert! Tak til alle der har været mig behjælpelige. Venlig hilsen lindesus