/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
jordpriser
Fra : hestepigen
Vist : 10728 gange
20 point
Dato : 18-11-07 14:18

Håber der er nogle derude der kan hjælpe mig!

Vi står og vil gerne købe lidt tillægsjord til vores hus, der ligger i udkanten af en mindre by/landsby.

Det jord, vi har udset os, er beplantet med grantræer. Vi er ikke klar over, om det er skov, landbrugsjord eller potentielle byggegrunde. Vi vil gerne være lidt på forkant med priser inden vi byder på det.

Er der nogle, der ved, hvad jordpriserne er på henholdsvis landbrugsjord, skov og jord til bebyggelse i trekantsområdet (ude på landet).

Hvordan foregår det rent praktisk med at købe jord og derved ændre ens matrikkelstørrelse?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-11-07 14:28

Hej

Det kommer godt nok HELT an på hvor det er henne, der er ikke en general prisliste... Og om det er skov, Er det fradskov så skal det blive ved med at være skov... Er det landbrugsjord? Er der mangel på landbrugsjord i området? Er det landzone eller byzone? Udlagt i lokalplan til byudvidelse? der er mang faktore....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-07 14:36

Prøv at tage en uformel snak med din tekniske forvaltning.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 18-11-07 14:57

Har lige givet 20 kr. /kvm. for landbrugsjord i et område der ikke må bebygges, altså rent landbrugsområde. Dertil kommer betaling af landinspektør for opmåling og indberetning.

Da landmanden ikke har noget ud af at sælge kan det jo være han ud over prisen skal "smøres" lidt.
Husk at afgrøder på arealet vil koste ekstra alt efter hvad værdien af høstet afgrøde kunne være.

Landbrugsjord er sælgers marked så du skal påregne at skulle betale en hel del mere end det er værd (alt i alt). Det er jo en vare man ikke kan købe hvor som helst og slet ikke hvis det støder op til ens egen ejendom.

Hvis det kan udstykkes vil prisen være højere afhængig af området.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-07 18:40

Jeg bor i området, og normalen er at finde dagsprisen for hvad det nu måtte være. Skov, mark eller hvad. Så byder man det dobbelt og forkynder at man afholder omkostningerne. For mit vedkommende var omkostningerne det dobbelt af prisen for jorden (tilkøbte 3-400 kvm til min gamle grund). Men det afhænger af hvad vi taler om.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-07 18:43

Snakker vi noget der kan udstykkes bliver det dyrt. Er det landbrugsjord koster det mindre. Skov ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-07 18:47

Her snakker vi 50 - 150 kr / kvm for det gode landbrugsjord. Et par af de lokale storbønder pumper prisen noget op. For 6 - 7 år siden var 10 normalen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-07 18:49

Min mark, koster når jeg får lov at udstykke den 4 mill.! (udsigt)

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 18-11-07 18:52

Vi bor i udkanten af en mindre by/landsby (8 - 15 km til nærmeste større by). Huset ligger lige uden for byskiltet. Det stykke vi er interesseret i er et stykke jord, der er beplantet med granner. Vi skal bruget det til afgræsning.

Mit problem er, at jeg ikke aner hvad jord koster. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad beplantet jord er værd. Jeg ved heller ikke, om det er ejers mening, at det på lang sigt skal udstykkes til evt bebyggelse. Og hvad er så prisen på evt. kommende udstykningsjord?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-07 19:11

Så er det dæleme svært at gætte. Men prøv at søge på ejensomsvurderinger og tag kontakt til ejer. Læg en føler ud. Regn med at at skulle byde 2-4 gange vurderingen (mindst) + du betaler omkostningen til landmåler / stat.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-07 19:13

Sælger jeg til bondemand får jeg nul og nix. Kan jeg komme igennem med en udstykning snakker vi 500 gange prisen til bondemanden. Derfor er det småsvært at svare.

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 18-11-07 19:23

3773 mener ellers han kan regne. ( 3773 -3773 = 0)

Hvad er så 500 x 0 = ?
Eller 500 x nix = ?

Skal vi over bæltet for at spørge pigerne?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-11-07 22:00

Altså du kan spørge til jul her og der er ingen der kan svare dig ordentligt... Det ka kun ham der har jorden.... For uanset om i byder ham en go pris er det jo ikke sikkert han vil/kan sælge... Så prøv at tae en snak med ham en dag sådan stille og roligt... Men lige uden for byskiltet.. tror det bliver svært...

Godkendelse af svar
Fra : hestepigen

Dato : 19-11-07 21:47

Tak for svaret BjarneD.