/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Suppe (kæbe operation)
Fra : lexiben2
Vist : 2348 gange
300 point
Dato : 18-11-07 10:30

Jeg skal på helt tynd flydene suppe - kost i en uge, fordi min overkæbe skal flyttes !

Så tænkte jeg, om nogle kender nogle supper, uden "klumper", der mætter bare lidt?
Jeg forestiller mig tomat suppe, protein pulver, tykmælk, og noget godt "saft"- øl.

M.v.h. Lexiben2

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 18-11-07 10:33

Nudelsuppe. Nærende og mættende. Du kan slet ikke forestille dig den "rensning" af dit indre der skler. Hvorfor ikke forene det ubehagelige med det sunde...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-11-07 10:33

Min mand havde det samme problem sidste år.
Her er nogle dejlige og mættende supper.

De skal alle blendes:
Supper:

Ærtesuppe
ca 2 ½ dl grønsagsboullion
ca 200 g ærter
Blendes

Broccolisuppe
broccoli
løg
kartofler
grønsagsboullion

Tomatsuppe
2 ds tomater
løg
masser af frisk basilikum
grønsagsboullion

Kartoffel/porre/purløgsuppe
porrer
kartofler
purløg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-07 10:47

kig på de forskellige pulversupper - for eks mætter aspargessuppe og kartoffel/porre suppe ret godt

proteinpulver skal du være lidt forsigtig med da de fleste indeholder sukker der øger sulten

tykmælk og fede mælkeprodukter mætter rimeligt hvis du tager dem uden sukker (frugtsmag har sukker tilsat)

Udover hvad der sådan lige er at se på hylderne i supermarkedet kan du med held selv lave grøntsags supper evt med boullion terninger eller lign (lidt kartoffel i gør at de mætter bedre) - samt frugtsupper - bare kog og mix

alt grønt og alt frugt kan moses /mixes- koges og laves suppe på

øl ?? maltøl mætter men sukkeret kan drille

ps - er det kun suppe du MÅ spise ?????

masser af opskrifter du kan drosle ned på nettet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-07 10:49

åhh frieda - ærtesuppe

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 18-11-07 10:50

Du kan faktisk spise alt: bare det blendes. Min søns kammerat, der fik flyttet tænder og syet munden sammen, havde samme problem. Han skulle spise blendet mad i 8 uger. Han spise stort set det samme som familien. Både millionbøf og ris, kartoffelmos (lidt tyndere) osv. Selv om det i starten ikke var så lækkert, vænnede han sig til det, og han nød is med bær og budding overhældt med flydende chokolade, når de andre spiste kager!

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 18-11-07 10:58

Afhængig af din BMI kan du også bruge de forskellige proteindrikke.
De hjemmelavede smager bedst, find opskrifter på nettet. Hvis du er lidt rund, så find dem lavet på kærnemælk og æg.
Man kan med fordel shake de fabriksfremstillede med knust is, så smager de bedre!!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-11-07 11:13

Jeg, der ellers elsker supper, kan ikke udstå champignonsuppe. Synes det ligner ... og smager ligedan.

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 18-11-07 12:13

prøv denne vidunderlige og mættende blomkålssuppe.

1 lille blomkål
2 skrællede persillerødder
1½ dl. piskefløde
salt
peber

Kog blomkålen i en rummelig gryde sammen med den ene persillerod. Når begge dele er kogt helt møre, hældes vandet fra (gem evt. lidt til senere) og grøntsagerne piskes sammen i gryden. Tilsæt fløde og lad det simre i 2 minutter. Tilsæt evt. lidt vand og krydr med salt og peber. Server suppen med den anden persillerod, der er skåret i tynde strimler og bagt i ovnen.

Ellers søg på nettet, der findes utallige suppeopskrifter, bl.a. på http://www.dk-kogebogen.dk

God fornøjelsen og held og lykke med operationen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 18-11-07 12:38

Alle de færdige pulversupper fra knorr,

De bliver endda også anbefalet af Hvidovre hospital, til de der har fået fedmeoperationer, da alt bliver dækket ind af vitaminer og mineraler

Nemmer kan det ikke blive

Pøj pøj med operationen

Kommentar
Fra : Trotskij

Dato : 18-11-07 13:08

Her i huset tager vi de grøntsager vi har og koger dem møre i saltet vand. Så putter vi dem i blenderen (med lidt væde i form af vand, fløde eller mælk).
Tilbage i gryden med det og så spæder vi med så meget væde vi har lyst til alt efter hvor tykt vi vil have suppen. Så krydrer vi med hvad vi nu synes passer og lader det hele varme igennem.

Det er simpelthen en af de hurtigste aftensmåltider at lave hvis man har en blender.

Nogle af disse grøntsagssupper smager skønt med en klat creme fraiche ovenpå og/eller parmesanost.

Hvis det viser sig at du godt kan spise noget med en smule klumper i, så kan man få sådan nogen små pastaer netop til at komme i suppe. - Kog dem i en gryde for sig og hæld dem i suppen lige inden servering.

Grøntsagssupper mætter fantastisk og kan laves i alle smagsvarianter. Man kan desuden bruge både frosne og friske og man kan komme til at bruge nogen af de grove grøntsager det ellers kan være svært at finde anvendelse til

Held og lykke med operationen!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-11-07 16:49

Jeg har selv problemer med at tygge pt.
Især mine økologiske gulerodsstave savnede jeg.

Nu blender jeg dem ---rå--- sammen med juice. Mums!

Det handler meget om at se på, hvad lige netop DU kan lide. Og så finde en slags "suppe-erstatning" for det...

Smoothies er en rigtig god erstatning for slik og frugt...

Kødretter er lidt vanskeligere. En rød bøf med løgringe bliver ALDRIG en blendet rød bøf med blendede løg.. Det bliver snarere en gang ulækkert miskmask.
Flæskesteg er heller ikke godt..

Men legeret kyllingesuppe kan sagtens bare blendes. Og fortyndes til den kan drikkes.
Du kommer ikke uden om at anskaffe dig en god stavblender, --hvis du ikke har en.

Fordelen ved en stavblender er jo også at du tit kan spise det samme som resten af familien. Din portion skal bare en tur i blenderen. --Og måske tyndes op til passende konsistens.

Godkendelse af svar
Fra : lexiben2

Dato : 19-11-07 07:43

Tak for svaret Nordsted1.
Det var da rart at vide,
og tak til jer andre, jeg kommer vist ikke til at sulte!!