/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
nedfrysning af suppe
Fra : jabco9240
Vist : 7223 gange
100 point
Dato : 18-11-07 08:58

Jeg står lige midt i en stor omgang suppe-brygning til 20 prs., som jeg skal bruge om en uge.

Jeg vil gerne fryse suppen ned i mindre portioner, så det er let at håndtere, når det skal tøes op igen.

Har du et godt tip til, i HVAD jeg fryse suppen ned? Kan jeg bruge fryseposer? Jeg har nemlig ikke nok plastbøtter.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-11-07 08:59

Ja, go idé. Det gør jeg ofte.

Lyder dejligt.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-11-07 09:00

Fryseposer, altså

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-07 09:06

lige akkurat fryseposer - men husk når du tør op :

hvis suppen ikke skal direkte i gryden så prop den i en skål eller lig - ellers har du meget pludselig suppe overalt

been there - done that

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-07 09:07

lig = selvfølgelig lign.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 18-11-07 09:08

Tomme mælkekartoner, selvfølgelig. Hvor svært kan det være

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-07 09:16

ha, jeg frøs engang en del mælk ned, og da jeg skulle lave risengrød satte jeg lige sådan en stang mælk i gryden, den var der nu ikke rigtig plads til, så jeg ville lige skærer den over, den smuttede fra mig, så jeg skar mig selv i hånden,

Så slå lige den...... skære sig i hånden da jeg lavede risengrød..... den hører jeg ofte for

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 18-11-07 09:16

tomme mælkekartoner - ja det er et gammelt råd hvis man har plads nok - fryseposerne kan man sådan lige før det hele er frosset (altså er som en grød) - flade ud så de ikke fylder.

Jeg brugte mælkekartoner da vi havde kummefryser - det var helt ok - men til store portioner idag hvor vi kun har fryseskab foretrækker jeg nu poserne - netop fladet ud så de fylder så lidt som muligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-07 09:17

hvem laver julegrøden og a la manden nordsted1 ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-07 09:35

God ide, suppen smager faktisk også bedre når den er "andendags".
Nu skriver Du ikke hvilken suppe, men hvis det er gammeldages klar kraftsuppe så pas på ved tilberedningen ikke at koge gulerødder, kødboller og melboller for meget da de bliver mere plumrede efter optøning/opvarmning.

Evt. fedtperler skal nok også fordeles i beholderne først da de alle vil lande i den første beholder hvis der hældes direkte fra gryde.

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 18-11-07 11:50

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-07 11:54

velbekomme

og held og lykke med operationen hvis jeg har forstået rigtigt at den er kommende og ikke er overstået

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-07 11:54

hov sorry det sidste var ikke ment til dig - hmmm miritdk lær så at læse