/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
cirkulation gennem T
Fra : ffhopsa
Vist : 1810 gange
120 point
Dato : 18-11-07 01:12

Jeg har to lodrette varmerør, der kommer ned gennem loftet og går hele vejen ned i gulvet.
Det ene rør er frem, det andet retur.

Jeg har sat et T på hvert rør 20 cm under loftet og trukket 2 vandrette rør ind i rummet ved siden af.
Her går de lodret ned til en radiator.

Der er vand i de nye rør, men vandet cirkulerer ikke, så der er ingen varme.
Vandet cirkulerer i de lodrette rør, der også er varme.

Jeg har mulighed for at lukke for de lodrette rør nede ved gulvet, så cirkulationen stoppes.
Det har jeg prøvet, men det giver heller ikke cirkulation i de vandrette rør.
Jeg har en klemringssamling på de vandrette rør, som jeg har brugt til at lufte ud med.

Det burde give flere point, men jeg har ikke flere..

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 01:14

Ventilen på den nye radiator er åben. Og radiatoren er luftet ud.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-11-07 01:15

Er du sikker på, at termostaten er åben på radiatoren, den kan være lukket eller have hængt sig. Hvis du har to rør et fremløb og et retur så er det et to strengs så det skulle kunne lade sig gøre

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 09:45

Ventilen er helt ny, det er en Ra-N, uden termostat. Ventilen er indstillet på N.

Har lagt et billede på http://peecee.dk/?id=79388

Normalt vil vand, der fiser lige ud i et T, jo suge i grenen. Kan det være det?
Skulle jeg måske vende T-et, så det lodrette rør kommer ind i grenen? Så kan jeg gå videre lodret med nogle bøjninger, men så må vandet da blive skubbet ud til hver sin side?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 09:58

Og ja, det er et 2-strengs-system.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 10:31

Du er lidt oppe at slås med naturen.
Varmt vand vil op.
Koldtvand vil ned.
Vand vil helst den nemme vej uden modstand.

Du vil sende varmt vand ned og koldt vand op og ved dine T vil vandet helst lige i gennem.

Det der skal til er TVANG.

Hvordan det lige skal laves har jeg ikke nogen skråsikker metode til.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-11-07 11:02

Du skriver at du har mulighed for at blokere de to rør for at stoppe cirkulationen ( Blokke ) de to rør.
Som et forsøg kunne du måske sætte en ballofix på fremløbet efter radiatoren den kan du prøve at regulere ned til f.eks halv gennemløb, det må da tvinge vandet ind i din radiator.
Det er også muligt at du skal bruge en større rørdiameter fra Tét og ned til radiatoren.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-07 11:53

Du har det varme fremløb til at gå ind i toppen af radiatoren, og det kolde retur i bunden af radiatoren, og udluftning i toppen af radiatoren, - så burde set virke. - Har du prøvet evt., når du udlufter, at have lukket for cirkulationspumpen.
Lykke til.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 12:50

Tak for kommentarerne.

Jeg har prøvet at lave en ny måde at Tee'e det på:
http://peecee.dk/?id=79423

Tror det vil hjælpe?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 12:53

Nej dette er den rigtige tegning:
http://peecee.dk/?id=79426

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-07 13:00

Man kan ikke på nogen af dine tegninger se om fremløbet går ind i toppen af din radiator, - det er ligesom du antyder noget andet.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 13:10

Åh, undskyld.

Vandet går ind i toppen af radiatoren og ud i bunden, laver lige en tegning af det.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 13:16

Nu med radiator og ventiler:
http://peecee.dk/?id=79430

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-07 13:54

Det er godtnok en forfærdelig masse omvej du har lavet. Har du mulighed for at føre fremløbet ind ved gulv/panel-nivo, så virkede det mere naturligt.
Hvis ikke du får det til at virke, kunne du blive nødsaget til at indskyde et reduktionsstykke, så flowet bliver presset til at køre noget af vandet igennem din radiator.
Er du sikker på at dit fremløb kommer ovenfra ?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 14:10

Ja, jeg er helt sikker på det kommer ovenfra.
Jeg kan desværre ikke gøre det i gulvniveau på grund bruser og forskelligt andet.

Jeg har prøvet at lukke de to ventiler nede ved gulvet, men alligevel løber vandet ikke gennem rørene, så jeg regner heller ikke med at et reduktionsstykke vil hjælpe.

Jeg har lige haft begge rør afmonteret oppe ved t-erne og sendt vand igennem med en vandslange, og der er ingen problemer, det løber lige igennem. Det er virkelig mærkeligt, for jeg har flere andre steder i huset sat et T på en lodret streng, og der løber det fint igennem radiatoren.

Her er et foto af rørene. T'erne sidder til højre lige på den anden side af væggen.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 14:11

Her er foto'et!
http://peecee.dk/?id=79462

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 14:12

Og du be høver ikke at gå ned for at komme op i radiatoren.

Ps. Jeg har lige været ude at lufte konen, og undervejs gik jeg ind på et toilet, og pussigt nok sad der en radiator med rør oppefra og lige ned i radiatoren.
Jeg kunne ikke se hvad der var lavet oppe over loftet og om det var et-strengs eller to-strengs.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 14:18

Citat
Og du be høver ikke at gå ned for at komme op i radiatoren

Det kan jeg godt se er nødvendigt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-07 14:34

Jeg syntes desværre stadig det ser ud som det varme (fremløb) vand, skal presses ned til din radiator. Og når du er helt sikker på din løbsretning, - så indskyde en reduction, så noget af vandstrømmen bliver presset igennem. Det vil så selvfølgelig indebære at dine efterfølgende radiatorer får lidt mindre flow.
Du har vel sikret dig at din cirkulationspumpe yder nok/mere.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 14:40

Pumpen burde yde nok, der er godt flow overalt i systemet.

Men tror du ikke at det vandrette T vil hjælpe?
Det burde da gøre at noget af vandet vil fortsætte lige ud, ville jeg tro.

Alle mine rør kommer fra loftet og ned til radiatorerne, og der er jo ingen problemer.

Egentlig burde jeg måske have sat et strøm-tee eller hvad?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 14:42

Citat
Du har vel sikret dig at din cirkulationspumpe yder nok/mere.

Jeg kunne måske prøve at sætte fuld knald på cirkulationspumpen og se, om det sætter gang i det.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 14:46

Citat
Det vil så selvfølgelig indebære at dine efterfølgende radiatorer får lidt mindre flow.

De lodrette rør, som T'erne sidder på går ned og laver gulvvarme på toilettet, så der kommer ikke flere radiatorer efter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 14:46

Når alle radiatorerne virker så må du lige kigge om du har lavet en forskel.
Og om det nu også er et to-strengsanlæg.

Der finden tostrengs og et-strengs radiatorventiler.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 14:53

Det er helt stensikkert et to-strengs.

Og jeg har gået alt igennem for at se, om der er forskel, men kan simpelthen ikke finde noget.

Det, jeg slet ikke forstår, er, at når jeg lukker for ventilerne til gulvvarmen, så bliver der alligevel ikke presset vand rundt i de nye rør.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-07 16:11

Hvis du nedlukker fremløbsventilen en smule til gulvvarmen, vil det virke på samme måde, som hvis du indskyder en begrænsning, - prøv det, og sæt mere cirkulation på, hvis det lader sig gøre. - Og vær helt sikker på at du ikke kar noget luft til at stå i systemet.
På dit billede af dit badeværelse, ser det ud til at dine rør dykker under loftet, isåfald kan der måske stå luft deroppe, - så kunne du prøve at lukke for din cirkulationspumpe en tid, så luften måske kunne søge opad i systemet. -Eller prøv at lege med din pumpe ved at tænde og slukke den, alt imens du lytter til om du evt. kunne høre noget luft nogen steder, denne procedure kan somme tider flytte rundt med evt. luft.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 16:24

Den ventil der sidder på radiatoren - tag thermostathovedet af og se om stiften er fjedrende når man trykker på den.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 18-11-07 16:58

Det skal bare virke, som med din allerførste tegning, og slet ingen grund til at lave krumspring, som du gør på: http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=79430
Der skal heller ikke laves strøm tèr.
Sluk pumpen, luft ud i radiator og udluftninger i toppen af de store rør, hvis der sidder en aut. udlufter, så husk at beskyttelseshætten skal af, eller løsnes.
Sørg for der er nok vand på anlægget.
Det er rigtig at ventilen bør være helt åben på N.
Luk evnt. for alle andre forbrugere, og sæt fuld fart på pumpen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 18-11-07 21:14

Tak for svaret pallebhansen.
Og tak til jer andre også!

Det var simpelthen luft i rørene.
Efter at have bukket, rystet og bøjet med rørene mens klemringsfittings var let åbne, begyndte det at boble ud med luft.

Jeg nåede at lave mine omveje, så de er der jo bare nu.

Skønt at det virker!

Kommentar
Fra : e.c