/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jegt med Luftgevær
Fra : mr_danielsen
Vist : 1825 gange
20 point
Dato : 17-11-07 20:56

Hvad må man skyde med et luft gevær?

Kommentar
Fra : svendib

Dato : 17-11-07 20:57

Alt som ikke er levende i bogstavlig forstand..
Lerduer er i orden og ellers andre "døde" objekter :)

Kommentar
Fra : Naqibullah

Dato : 17-11-07 21:06

ikke mig

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 30 point
Dato : 17-11-07 21:24

Hvis man har jagttegn må nedenstående skydes med luftgevær:

For ”Klasse 5-arterne” (ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær) hæves kravet til mundingshastighed til mindst 200 m/s (mod tidligere 150 m/s). Samtidig ophæves mindstekravet til kaliber (tidligere mindst kaliber .22) for andre våben end luftvåben. Betingelsen for, at luftvåben må anvendes, er også fremover, at disse har en kuglediameter på mindst 5,5 mm – og selvfølgelig kan opfylde kravet om en udgangshastighed på mindst 200 m/s.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-11-07 22:06

Også ikke at forglemme det allervigtigste: At man har et jagttegn og det har du sikkert ikke, når du ikke ved, hvad der må skydes. For det lære man på et jagttegnskursus.
Så uden jagttegn og uden tilladelse fra grundejeren ingen jagt på levende dyr overhovedet ikke engang de arter, som er omfattet af reguleringsreglerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-07 00:12

Selvfølgelig må man jage levende dyr uden jagttegn.

Min kone jager mus med et kosteskaft. Andre gør det med musefælde, uden jagttegn.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-11-07 06:00

->transor
Citat
Hvad må man skyde med et luft gevær?

Måske du lige skulle nærlæse spørgsmålet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-11-07 09:42

For mange år siden fik min nabos knægt på 9 år en billig luftbøsse (farmand var jæger).
Han ramte flere solsorte ved første skud, men jeg måtte følge efter og aflive de stakkels kræ helt.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-11-07 10:41

Er der ikke noget med afstanden til naboerne der gør det umuligt at bruge luftbøsser i villahaver?

Godkendelse af svar
Fra : mr_danielsen

Dato : 18-11-07 12:27

Tak for svaret dabj.