/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
ønskeseddel til jul
Fra : sonjajensen
Vist : 1850 gange
100 point
Dato : 17-11-07 13:05

Har en datter på 15 mdr.. Har I nogle gode ideer til at skrive på hendes ønskeseddel til jul? Jeg kan ikke lige komme i tanker om noget, jeg synes, hun mangler.. hun har en storebror på 4½, og der har hun jo arvet en del..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-07 13:11

En lille trædukkevogn,

Dukke med pusletaske osv

Komfur med tilbehør

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-07 13:13

Det er sådan en dukkevogn jeg tænkte på

http://www.onskeseddel.dk/gaveideer/1001-alle-171/

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 17-11-07 13:33

Hun har allerede sådan en dukkevogn..

storebror har komfur osv, som hun nok får lov at arve på et tidspunkt..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-07 13:56

Dukke med dukkevogn/dukkeseng, og alt muligt tilbehør, f.eks sutteflaske, pusletaske

Eller en grædedukke, det var min den yngste meget glad for at lege med, han kunne bare ikke forstå at dukken ikke holdt op med at græde, når han gav den mad, men han lærte det da

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 17-11-07 14:02

Måske nogle pæne smykker. Eller hvorfor ikke ønske nogle mere praktiske ting som huer, handsker, undertøj, nattøj m.m. Du skal selvfølgelig huske at skrive størrelse på. Har hun ikke den alder - endnu - hvor gaverne ikke betyder så meget for hende, men det er udpakningen og papiret der stadigvæk er det sjove - og højst de første par gaver. Det er dem der giver gaverne der gerne vil give barnet noget det kan lege med!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-07 14:28

CD'ere, børn elsker musik

Piger er ikke ret gamle før de også elsker at have en taske/rygsæk

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 17-11-07 14:33

Som pædagog må jeg sige at jeg oplever at de fleste børn svømmer i (overflødigt) legetøj. Vi voksne elsker vore børn, men har også utrolig travlt som regel og har ofte en konstant dårlig samvittighed over at vi ikke har så meget tid sammen med vores barn/børn som vi egentlig kunne ønske. Og hvad gør man så? I vores kapitalistiske og materialistiske samfund? Vi køber selvfølgelig "aflad". Men i længden duer det ikke. Ting/legetøj kan ikke erstatte kærlighed og tid. Så mit råd er: spar alle pengene op og køb dig til lidt mere fritid, som du kan bruge sammen med dit barn.
For øvrigt så har et 15 måneder gammelt barn ingen behov for gaver. Tag et tøjdyr, som ikke har været fremme et stykke tid og pak det ind i en flot pakke. Barnet vil elske at flå papiret af og pakke ud. Indholdet er ikke så væsentligt. Først når barnet bliver omkring de 4 år begynder de at ønske deciderede ting.
wibbi

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-11-07 15:54

Wibbi.. Jeg har 2 børn i nøjagtig samme alder, og de svømmer også i legetøj.. Men det er sq ikke os der køber det. Det er da hele vores famillie som giver gaver.. alt fra tøj til traktorer og dukkevogne. Det behøves ikke at være som kompentation for dårlig samvittighed, men at bedsteforældre og onkler gerne vil forkæle deres famillies afkom.

Vi står i samme problem, det er svært at finde på ønsker, når nu purkerne har alt..Mit råd er helt klart at i skal tænke frem til sommeren, hvor der ikke falder gaver af, og så tænke hvad de kan få brug for der. Men det er bare ikke så let at forklare ens forældre at de skal give gaver som skal ligges i et skab.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 17-11-07 16:19

Mit barnebarn - 1 år i august - er utrolig glad for små papbøger med låger, der kan åbnes. Hun er også meget glad for "Noahs ark" - fisherprice, som hun både kan køre rundt med, stoppe dyrene id i ad en lille låge, og så en bog, hvor der er tryklåse, knapper og en lynlås m.m. i, som hun forgæves (endnu) prøver at knappe. Jeg synes som bedstemor til flere børnebørn, at det er underligt at få at vide, at de ingen ønsker har. Man siger: Jamen alle både voksne og brøn har jo alt.... nej.... det gælder altså ikke alle.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-11-07 16:27

Min niece fik engang 3 hårspænder til en værdi af 5 kr.. det var det eneste hun var rigtig glad for, så måske kan man godt give en lille gave af stor værdi.. og så minde dem om at de også vil blive glade for en skovl til sommer eller en lille rive.. trillebør,sobbebasin, udendørs sommer legetøj..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-07 16:30

Det ene år, var min datters bedste gave, - en potteplante -

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 17-11-07 16:34

CCjunior du har da ret. Ofte er det netop bedsteforældre og andre der er vilde med at give gaver. Det er sødt og omsorgsfuldt, men....
Vi har lært at man viser sin kærlighed ved at give - ting! Vi kan måske ikke ændre ved voksne menneskers følelser, men godt ved deres handlinger!
Det er forståeligt at de gerne vil glæde barnet, men hvis det i længden faktisk næsten skader, hvad så? Sig at barnet ikke har behov for så store gaver. Foreslå en lille ting og foreslå at resten af gavmildheden bliver konverteret til "omsorgstid". Det kan være "gavekort" til forældrene: en middag , børnepasning efter ønske, indkøb, afhentning af børn i inst., en eftermiddag med bollebagning osv. Ting, der vil aflaste forældrene og samtidig give rare oplevelser for børnene.
Og gaver kan også være hjemmelavede.....
Og dette indlæg er ikke for at være "hellig". Mit barn har også for meget legetøj m.m. , men jeg ved at det er mig og kun mig, der kan styre hvor meget tomt forbrug vi skal have i familien, så jeg beder forlk om at respektere mine holdninger.
wibbi

Kommentar
Fra : weld

Dato : 17-11-07 16:59

Køb noget der kan rulle, det elsker børn

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-11-07 19:11

En lille billedbog og et gavekort til hele familien til fx zoologisk have eller andet i kan havde glæde af hele året.
Teater, tivoli, biograf osv er ting som mange børnefamilier ikke har råd til at prioritere og som er mere givende end endnu en dims der skal samle støv i reolen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-11-07 20:28

Jeg var hos min søster julaften ,og hun har tvilling drenge på halvannet år.De fik en hel flok julegaver, men det de var mest glad for og gjorde mest lykke , var indpakningspapiret......
alimak

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 18-11-07 15:01

Mine børn har alle haft stor glæde af en skubbevogn. En som er så bred og stabil at hun kan støtte sig til den. Læsse noget på. Sætte sig i/på og meget andet godt.
Hun er måske allerede ved at være lidt stor til det, men vores brugte den i flere år.