/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fliser på en krydsfinerplade
Fra : anetteogjesper
Vist : 5409 gange
50 point
Dato : 17-11-07 10:26

Hej

Jeg skal lægge mosaik fliser på en vandfast krydsfiner plade.
Skal jeg give pladen noget før jeg begynder?

Efter fliserne er lagt, skal jeg så give dem noget, så de bedre holder?

Med venlig hilsen
Anette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-07 10:34

Hvor befinder pladen sig......gulv, væg, eller hvordan.

Hvis det er i badeværelse, skal der under alle omstændigheder først behandles med noget fugtmembran...det kaldes for gummihud.

Jeg er dog i tvivl om hvor vidt sådan noget plade er godkendt hvis det er i vådrum.

og hvis det er til gulv, skal det være noget fast underlag, da fugerne ellers vil revne, fordi træ vil gi' efter når man går på det..

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 17-11-07 10:40

Det er en bordplade. Fik at vide, der ingen problemer var med at bruge en krydsfiner plade, bare den var vandfast.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-07 10:49

Hvis fliserne er glasserede kan overfladen holde i tusinder af år og skal ikke efterbehandles.

Men undgå at bruge kridhvid fugemasse som jo er ekstra modtagelig for snavs.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 17-11-07 10:57

De er glaserede

Er der ikke noget man kan give fugen?

Hvad med bordpladen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-07 10:58

Citat
Fik at vide, der ingen problemer var med at bruge en krydsfiner plade, bare den var vandfast.

Det er der heller ikke - men gør den lige godt våd først så den ikke suger væden fra fliseklæben for hurtigt......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-07 11:07

Fliseklæb ??

Jeg ved ikke hvad man bruger i dag, men da jeg for 25 år siden selv lavede et par fliseborde (spånplade) brugte jeg almindelig hvid snedkerlim.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 17-11-07 11:23

Ingen problem når det er til en bordplade, når pladen er tyk nok, den bør være 12 mm til en bordplade..

Nå, men jeg fandt lige følgende i min bog: Smukt & enkelt, MOSAIK

Du skal bruge noget lim der hedder PVA Vandfast hobbylim, hvis bordpladen er til indendørs brug og ikke bliver våd, men det gør en bordplade jo som bekendt, og derfor skal du bruge vandfast kontaktlim.

Ellers skal du bruge noget cementbaseret flideklæb.

Og så skal du bruge en finkornet fugemasse til fugerne, det kan du få enten færdigt eller som pulver til selvoprøring.
Det er robust nok og tåler rengøring (samme som fugning i badeværelsesfliser)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-07 11:31

Okay, så vil jeg også sige vandfast snedkerlim da nogle af mine fliser er løse efter pjask med potteplanter.

Jeg brugte kun det forhåndværende da jeg alligevil forudgående havde samlet møblerne med samme lim.

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 17-11-07 12:49

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 13:39

Jeg har sat fliser på en vandfast limet finerplade 18 mm. som samtidig holder et hængetoilet. fliserne er sat op med den blå lip. alle overgangsfuger er gummifuge også fra Lib.