/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
utæt lodning rep
Fra : ffhopsa
Vist : 3855 gange
50 point
Dato : 17-11-07 01:02

Jeg har lavet en lodning i en 45 gradersbøjning, der er utæt.

Kan det lade sig gøre at lodde en ekstra gang oveni, eller er det helt forfra?

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 17-11-07 01:07

Du kan godt lode oveni do skal bare sørge for at rengøre med fint troluld så stedet ver helt fri for snavs

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 17-11-07 01:19

Altså uden at adskille den utætte lodning?
Jeg gør bare rent rundt om stedet?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 17-11-07 01:52

Hvis den lodning skulle have været en kapillarlodning af en rørsamling. er du nødt til at varme igen og trække stykkerne fra hinanden , så skal gammelt sølv af og delene gøres rene , Det kan eventuelt gøres ved at "brænde dem af med flus" . Derefter laves ny lodning.

Lodning er ikke murerarbejde, hvor man bare kan fylde udenpå. Det er loddet inde i den fine spalte , kaldet kapillaret, som skal holde. Ved helt korrekt lodning, kan man dårligt se loddemateriale udefra.
Betonjens har ikke fattet, hvad det går ud på.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-11-07 07:13

Hejsa
Lyt du trygt til transor's forklaring - lodning er ikke bare lodning, men Lemvigh Muller har faktisk lavet en rigtig god beskrivelse omkring lodning på http://www.lemu.dk/Files/Billeder/lmgdk/hent_se_mat/vvt/svejs/Stella_undervisning_lock.pdf
ditto har Metalli en grov beskrivelse på http://www.metalli.dk/index.php?id=1128&L=0 og i menuen ude til venstre, kan du læse dig tosset omkring emnet.
Svaret på dit spørgsmål er et entydigt nej, som transor også skriver:
Citat
Lodning er ikke murerarbejde, hvor man bare kan fylde udenpå.

Fortsat god weekend

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-11-07 07:16

NB:
Er ked af at sige det betonjens1, men jo du vil nok få det tæt... men det holder ikke i længden

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 17-11-07 08:26

Det troede jeg egentlig heller ikke, men loddet sidder et
besværligt sted, så jeg ville lige høre om der var noget håb.

Er der noget særligt trick ved adskillelse af loddede emner?

Jeg har en 90 graders bøjning og 2 stk 45 graders m. glat ende, der sidder sammen. Er der ikke risiko for at de andre lodninger går op, når jeg varmer på den i midten, der er utæt?

Det er mit indtryk, at der skal varmes noget mere, når man skal have samlinger fra hinanden, end når man lægger lod på..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-07 10:01

Gaffatape ??

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 17-11-07 10:09

er det brugsvandsrør som du skal lodde er det autorisationsarbejde, hvis du selv gør er ingen forsikringsdækning

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-11-07 13:20

Træk nyt pex-rør, så slipper du for unødige overraskelser
http://www.billigvvs.dk/shop/ProductModule.asp?Action=Search&SearchString=Pex-R%F8r

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 17-11-07 16:00

Det er ikke brugsvand, men centralvarme.

Pex-rør dur ikke, for de sidder et synligt sted og der kommer lys på dem, så pex vil gå til.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 17-11-07 16:07
Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 17-11-07 16:12

Tak for svaret transor. Jeg laver det om. Jeg kan godt lide at arbejde med kobber, og jeg vil gerne have det færdigt her i weekenden, så jeg kan ikke få købt nye materialer.

Det er en OMMER!

Kommentar
Fra : porse25

Dato : 17-11-07 17:26

hej ffhopsa
god ide start på en frisk,det giver det bedste resultat,lappeløsninger kan være lidt drilske,held og lykke

m.v.h.
P25

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 17-11-07 22:54

Ja, det var godt, og det holder! Tak for hjælpen!