/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Canon A40 adapter
Fra : bimbobo2
Vist : 399 gange
30 point
Dato : 09-02-03 16:08

Jeg har forsøgt at finde en adapter til mit Kamera, som ikke var den originale fra Canon.
Problemet er, at på kameraet står, at det kører med 4.3 volts, men der findes ikke en eneste universale adapter
med denne spænding.
Derfor for ikke at betale 500-600,- for originalen, har jeg købt en adapter der kører på bl. a. 4.5 volts.....
Jeg har nu testet det 2 gange, og kameraet er ikke "ødelagt" endnu. Den adapter jeg har købt
kostede kun 169,-! Kan det ske noget grimt ved kameraet? Når jeg sætter 4x NIMH genopladelige batterier inde i kameraet, er der alligevel 4x1,25 volts, det vil sige en spænding på 5 volts.
Er der nogen, der har erfaring med noget lignende?
MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-02-03 17:17

De fleste apparater som får strøm fra en adapter, sænker selv spændingen til det brugbare, så de 0,2 volt extra skulle den nok kunne klare.
Emesen.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 09-02-03 17:39

Tak for svaret.
Det mener jeg også! Det irriterer mig, at man skal tvinges til at købe nogle bestemte produkter, specielt når de er mange gange dyrere. Vi taler om en originale adapter som koster mellem 500-600,- afhængig af, hvor man køber det.
Jeg ved det godt, at nogle gange kan det ikke svare sig med at købe "noname" produkter, men.... strøm er strøm!
Så nu er jeg glade for at jeg turde satse. Mit kamera er lige købt og der er garanti..... derfor har jeg haft det lidt svært, da jeg skulle forsøge med eksperimentet.
Jeg vil gerne høre fra en af Jer, hvis der er nogen der har "forstand" på svage strøm eller lignende.
MVH

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 09-02-03 17:58

Du har et kamera med 4x1,25v opladelige batterier. Som oftest bliver genopladelige batterier i den størrelse, opladet til en styrke på 1,3 - 1,6v - så det burde ikke være noget problem.
-Når du nu selv HAR prøvet med en anden opladespænding (som ikke burde være noget problem), har du konstateret at kameraet har "opladekontrol", og ikke overlader batterierne.
0,2 volt i opladespænding har ikke noget at sige i denne retning når/hvis dit kamera selv styrer opladningen!

Mvh

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 09-02-03 19:10

Tak for svar,
Nu er jeg ikke med på de sidste 2 ting du siger...
Hvordan kan man se, om der er "opladekontrol"?
Hvad betyder at kameraet selv styrer opladningen?
Undskyld, men du må forklare det, med "nemmere" sprog!
Du mener altså, at det hele ikke "brænder" sammen, hvis jeg bliver med med 4.5 volts?
MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-02-03 22:04

Hvis kanjegik er gået, kan jeg fortælle hvad han mener.
Hvis det er meningen at de genopladelige batterier skal lades op i cameraet, så er der en ladekontrollampe. Men hvis batterierne oplades udenfor cameraet så glem "de 2 ting"
Emesen.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 09-02-03 22:32

Batterierne skal genoplades udenfor kameraet.

Kan du forklare mig en anden ting?
Hvordan kan man finde ud af, hvad er den rigtige "polaritet"?
Jeg har "pillet" lidt ved adapteren, og nu ved jeg ikke længere, hvilken side af det lille stik, som passer til mit kamera, skal sættes ind. Der er nogle små tegninger på begge sider af dette lille stik, som skulle "identificere" polariteten, men jeg har ingen ide! Har det indflydelse? Hvis jeg...............HJÆLP!!!!!
På forhånd tak for svaret.
MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-02-03 16:18

JA det er meget vigtigt det med polariteten altså + og - så nu har du mulighed for at ødelægge dit camera, med mindre du er så heldig at der er en ensretterdiode inde i cameraet, som sørger for at du ikke kan vende det forkert. Hvis du har en 12 volt pære og et 4,5 volt batteri så kan du finde ud af hvad der er + og - på adapterens ledninger.
Du skal lave en serieforbindelse mellem de 3 dele: pære-batteri-adapter som følger:
batteri+ til pære > pære til adapter > adapter til batteri-
Hvis pæren lyser op er den ledning der går fra adapter til batteri- = en +ledning.
Omvendt bør den lyse meget svagt eller slet ikke.
Inden du tester så tegn lige dette lille seriekredsløb så du forstår det.
Emesen. Held og lykke.
PS. Er nogen uenig eller har jeg lavet en fejl - så sig til.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 10-02-03 17:24

hej igen,
jeg har ikke det udstyr, til at lave testen.
Jeg har et stik som er på selve ledningen hvor på den ene side er der en pil opad og på den anden side en + og - tegn!
På det lille stik , man sætter på, så at det passer til kameraet er der på den ene side et tegn -(@+, en pil nedad og et tal 4.0x1.7.
På den anden side er der -@)+ og en pil nedad og bogstave I
Jeg håber, at det hjælper lidt.
Du får pointene, når jeg modtager dit svar, uanset hvad.
Hvis jeg ikke er med igen, så tager jeg ned, hvor je har købt adapteren!
MVH
Carlo

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 30 point
Dato : 10-02-03 17:34

Jeg vil nok anbefale dig at gå til forhandleren - så du ikke ødelægger noget.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 11-02-03 10:53

Tak for svaret emesen.