/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor blev Maren Kirstine af
Fra : kaj-e-s
Vist : 1171 gange
60 point
Dato : 16-11-07 23:27

Maren Kirstine Thomsen, født 24. juli 1864 i Tornby sogn, Vennebjerg herred, Hjørring amt.
Hun blev konfirmeret i Tornby kirke 29. september 1878 (Mikkelsdag).
Herefter har yderligere eftersøgning været forgæves - men hun kan vel ikke forsvinde ud i den blå luft. - Er der nogen der kan hjælpe mig??
M.v.h.
Kaj. E. S.

Accepteret svar
Fra : mari7anne

Modtaget 40 point
Dato : 16-11-07 23:50

har du prøvet

http://www.arkivalieronline.dk/

Det er et rigtig godt sted, at lede efter sine aner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-07 09:33

Henriette og Charlotte her i sognetræf har mange oplysninger om Tornby:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=243

Måske kender de også din alt for unge Maren?
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-07 09:45

Jeg kan ikke åbne denne RTF file:
+"Maren Kirstine Thomsen" +Tornby
"
tdalsgaard.users.whitehat.dk
Bjørnsholm Sogns kirkebog 1910 til 1913, bogstavret udgave. _____ Dokumentation til indtastning:
tdalsgaard.users.whitehat.dk/kb/kb1910bh.rtf • 11/14/2007 • Cached page• RTF file
"
Men prøv at se i Bjørnsholm Sogns kirkebog, her er både nævnt Maren Kirstine Thomsen og Tornby
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-07 09:57

Måske hendes lille søster?:
"
Maren Christine Marie Thomsen
Født: 10 apr 1875 i Tornby sogn i Vennebjerg herred, Hjørring amt
Døbt: 17 maj 1875 i Tornby sogn i Vennebjerg herred, Hjørring amt
Konfirmeret: 14 apr 1889 i Tornby sogn i Vennebjerg herred, Hjørring amt
Far: Lars Pedersen
Mor: Karen Thomsen
"
fundet her:
http://home20.inet.tele.dk/hthe/Lis/M0000036.HTM

Henning her ved mere, Svend
"
For yderligere oplysninger venligst kontakt Henning Therkelsen
http://home20.inet,tele.dk/hthe/

"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-07 10:19

En anden navnesøster:
"
Hjørring, Vennebjerg, Tornby, Sønder Tornby, , 127(14), FT-1890,

Carl Marinus Thomsen 30 Gift Husfader Husejer, Dagleier Tornby Sogn Hjørring Amt
Anna Augusta Thomsen 36 Gift Husmoder Sverrig
Maren Kirstine Thomsen 9 Ugift Barn Tornby Sogn Hjørring Amt
Karl Christian Thomsen 8 Ugift Barn Tornby Sogn Hjørring Amt
Thomas Alfred Thomsen 5 Ugift Barn Tornby Sogn Hjørring Amt
Anders Peter Thomsen 3 Ugift Barn Tornby Sogn Hjørring Amt
Anna Beate Thomsen 2 Ugift Barn Tornby Sogn Hjørring Amt
"
måske kusiner, niecer...Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-07 22:36

Noget jeg ikke helt forstår?

Her i 1880 er en Thomas med mange Thomsen børn, altså opkaldt efter faderens fornavn...
"
Hjørring, Vennebjerg, Tornby, Tornby sogn Nørre Tornby, Et hus, 6, FT-1880,
Thomas Christian Larsen 53 Gift Husfader kludesamler,nyder fattigunderstøttelse Heri sognet
Jensine født Jensen 43 Gift Hans hustru,nyder fattigunderstøttelse Jerslev sogn Hjørring amt
Dagmar Thomsen 15 Ugift Deres barn Hjørring
Jens Thomsen 12 Ugift Deres barn Hjørring
Christian Thomsen 10 Ugift Deres barn Nørre Sundby
Peter Thomsen 7 Ugift Deres barn Heri sognet
Andreas Thomsen 3 Ugift Deres barn Heri sognet
"
Her er, også fra Tornby, en jævnaldrede søn med far Thomsen, der også hedder Thomsen:
"
Hjørring, Vennebjerg, Tornby, Tornby sogn Nørre Tornby, Et hus, 7, FT-1880
Mads Christian Thomsen 39 Gift Husfader Huseier Heri sognet
Karen Marie født Iversen 39 Gift Hans hustru Heri sognet
Thomas Jensen Thomsen 14 Ugift Deres søn Heri sognet
"
Mon Maren Kirstine er storesøster til de første, og altså har far Thomas?
(søskende får jo normalt samme efternavn, selv om de yngste er født sidst i 70 erne).

Eller hun er storesøster til den sidste Thomas og altså har en Thomsen far??

I begge tilfælde er hun så allerede ude at tjene... hvis hun da fortsat lever??? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-07 00:03

Efter et kig i AO: Ingen af dem er faderen, der dog hedder Thomas...
(Altså stadig navneskifte der oppe nordpå i 1864).

Er det rigtigt at Maren Kirstine Thomsen var "uægte" barn?
med mor Cathrine Christiansdatter?? ugift 27 år i 1864,
og udlagt barnefader Thomas Peter Xxbjerg ???

Det første i efternavnet kan jeg ikke læse, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-07 00:16

måske er det moderen?
"
Hjørring, Vennebjerg, Rubjerg, Ulstrup by, En gaard, 2, FT-1845,
Christian Villumsen 37 Gift Gaardmand Heri sognet
Dorthe Kirstine Nielsdatter 35 Gift Hans kone Heri sognet
Mette Marie Christiansdatter 12 Ugift Deres børn Heri sognet
Niels Christiansen 10 Ugift Deres børn Heri sognet
Inger Cathrine Christiansdatter 8 Ugift Deres børn Heri sognet
"
og de kom fra Ruberg?? Svend

Godkendelse af svar
Fra : kaj-e-s

Dato : 18-11-07 02:41

Tak for svaret mari7anne.
Ja, jeg kender og bruger arkivalieonling, men har ikke kunnet finde Maren Kirstine der.
M.v.h.
kaj-e-s

Kommentar
Fra : kaj-e-s

Dato : 18-11-07 03:03

Hej Svend!
Tak for de mange svar.
Der var mange uden gevinst - men 1 var rigtigt.
Ja, Maren Kirstine Thomsen var "uægte" barn.
Hendes mor var Catrine Christensdatter, født 21 maj 1837 i Tornby Sogn, død som ugift 20. oktober 1871.
Hendes far var Thomas Peter Ruberg, født 25. april 1838 i Rubjerg Sogn, død 5. januar 1876 i Hjørring hvor han var gift med Bodil Aanonsdatter.
Catrine og Thomas havde også en "uægte" søn: Christen Thomsen født 15. oktober 1860 i Tornby Sogn. Ham har jeg megen viden om fordi han var min morfar.
Men hvor (pokker ) blev Maren Kirstine Thomsen af?
M.v.h.
kaj-e-s

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-07 09:17

Godt Kai, så er du jo heller ikke helt ung...
Lidt sent at man begyndte at bevare efternavnet deroppe nordpå.
(ligesom i Himmerland: Min farfar Niels Andersen er født i Skals 1865,
og hans far hed Anders Nielsen...).

Måske er hun død før 1880, der er mange Thomsen i folketællingerne 1880, vist uden hende...
(Også din morfar har nok haft en hård barndom, forældreløs i en fattig egn).

Fortsat God Weekend og søgning... Svend

PS Jeg anbefalede jo også nogle kontakt personer, har du prøvet dem?
(Måske er du selv iblandt dem?)
Vil måske komme med et sidste forsøg/forslag...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-07 09:47

Forsøg på en sidste hjælp...

Hvis du i Family Search her:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

skriver:
"
Maren Kirstine og Thomsen
Marriage 1888 +-10 år
D for Danmark...
"
får du over 30 svar...

Nogle af dem er fra Hjørring amt, bl. a. følgende vielser:
"
14 FEB 1882 Gerum, Hjorring, Denmark
06 OCT 1885 Aasted, Hjorring, Denmark
18 OCT 1887 Astrup, Hjorring, Denmark
27 DEC 1891 Jetsmark, Hjorring, Denmark
09 DEC 1898 <Of Krogens Molle,Thorslev, , Hjorring, Denmark>
"
Hvis ikke din Maren Kirstine Thomsen er blandt dem, er hun ikke med i Family Search?
Hun er død som ung?? eller forblevet ugift??? eller er flyttet til et andet amt????,
(også med i den lange Family Search oversigt, men hvor...).

Lidt lettere end at søge med AO i alle sogne, men det har du måske forsøgt?
Fortsat God Søndag og god fangst "gamle" Kaj; jeg er kun 64 år, Svend

Kommentar
Fra : kaj-e-s

Dato : 19-11-07 00:33

Hej Svend (knægt)!
Tak for "forsøg på en sidste hjælp".
Det var desværre heller ikke nogen af dem.
Family Search kan jeg ikke bruge - er ikke engelskkyndig nok.
Maren Kirstine Thomsen er ikke direkte med i min anetavle, men en sidegren, som dog er ganske interessant alligevel. - Hun kommer nu på ventehylden til en anden gang.
Tak for indsatsen og venlig hilsen
(Gamle) Kaj