/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forret til denne ret?
Fra : HelleBirgitte
Vist : 4272 gange
100 point
Dato : 16-11-07 19:25

Vi skal have gæster til middag på lørdag, 4 pers. ialt.

Som HOVEDRET vil jeg servere:

PAPRIKAKYLLING (fundet her på kandu

4 TYKKE SKIVE BACON
1 DS KONCENTRERET TOMAT PURE
1 DÅSE FLÅET TOMATER
1 ½ TSK PAPRIKA
2 dl Bouillon
1 lille piskefløde
1,5 kg kylling. Enten to 7-800 grammere du selv klipper op, eller blandet kylinge over/under lår frost
4-6 skalotteløg
1-2 fed hvidløg
400 gr champignon
Smør

Tilbehør ris, flutes.

Tag en tykbundet gryde. Smelt en lille klat smør. Skær bacon i tern og steg dem i gryden. Fisk dem op. Svits kyllingestykkerne så de er let brune (hvis frost, så lad dem tø lidt først)

Hak løg og hvidløg. Svits dette i fedtstoffet.

Put parika’en i og svits det lidt

I med de flåede tomater og pure. Findel tomater med skeen.

I med bouillon, fløde. Lad det koge op. Smag evt med salt.

Put kyllingestykkerne i og lad det simre en time. Rør gerne undervejs. Der bliver ikke ringere af kyllingen skiller helt ad og koger ud.

Findel champinon’erne. Rist dem i smør. Når de er gode hæld dem ned i sovsen med fedtstoffet.

Sæt ris over 15 minuter

Når risen er færdig, hældes baconternene i sovsen og der omrøres

Kan også serveres med flutes. Er udmærket egnet til frysning og kan med fordel anvendes til selskaber hvor folk kommer dumpende. Kan fremstilles i forvejen og så optøes efterhånden som det skal bruges.

Har lavet denne herlige kyllingeret flere gange, men mangler nu et foreslag til en forret/evt dessert. Jeg havde selv tænkt på en porresuppe, el. lign. Men jeg ved, at den ene gæst ikke er så glad for den slags. Så hvad passer ellers sammen med hovedretten?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-11-07 19:28

Tilsætter forresten grønne oliven med paprikafyld, uhm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-07 19:34

Denne dessert er supernem, og jeg har til dato ikke mødt nogle der ikke syntes om den. Den er desuden meget meget nem at lave

Tag et stort dybt fad, hvori lægges knuste markroner, strint sherry e.lign over, derpå skiver af vanilleis (alt efter hvor mange man er) ovenpå dette.... rigeligt med flødeskum, brændte mandler (mandlerne smuttes, svitses i gryde med en lille anelse margarine/smør), og grofthakket mørk chokolade.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-11-07 19:39

Forret: pandekage med fyld (røget laks)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-11-07 19:41

Måske ikke hvad du venter, men jeg kunne godt finde på at servere denne før kyllingen: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=6241

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-07 20:03

Dette skulle have været en laksetærte, men vi har ikke selv prøvet den som tærte endnu, men kun brugt fyldt og spist flütes til

Fyld:

1 dl græsk yoghurt 0,1% 2 spsk. fedtfri mayonnaise, citronsaft, salt peber 150 g røgede laksestrimler 200 g grofthakkede pillede rejer, 1,5 store avocadoer i små tern, 1 finthakket rødløg, 2 hakkede hårdkogte æg. pynt med lakserogn eller rød kaviar, citronsnipper og friske dildkviste

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 16-11-07 20:22

Eller den lette. Lav en dressing af fromage frais, mayonnaise og pisekfløde. Tilsæt FINThakket løg, masser af dild, salt og en anelse sød chilisauce. Serveres med ristet toastbrød og 3 slags rogn: alm. sort kaviar (Stenbiderrogn), Ørred- eller lakserogn og ishavscaviar. Giv evt et par friske grønne asparges til (koges 2 min. i letsaltet vand)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-11-07 22:35

Jeg lavede en superlet forret, som tager et kvarter at lave.
Victoriafisk, skåret ud i mindre stykker, stegt på panden i smør i jævnt hård varme, serveret på babysalat. Evt. med et lille stykke lækkert brød til.
Det er så lækkert og nemt og man har stadig sult til mere.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 16-11-07 22:35

hejsa

en forret som også plejer at være et hit: kog en hel knoldselleri og lad den blive kold. derefter skærer du den i pæne tykkeskiver og ligger en skive på en lille tallerken , oven på kommer du en ananasring . derefter kylling eller hønsesalat og så pynter du med sprød bacon, karse, og en tomatskive. flot og dekorativ og den smager rigtig godt.
'

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-11-07 23:47

Brillant-Savarin: "Faites simple".

Skiveskårne velduftende tomater lægges på en tallerken og drysses med finthakkede salatløg. Overhældes med en smule dressing af olivenolie, vineddike (eddike som en gnier, olie som en ødeland), salt og peber.

Det er alt. Fik den flere gange (uden at have bestilt) på restaurenter i Normandiet - den slags hvor truckerne standser ved.

Du kan tro den er med til at sætte stemningen i vejret til hovedretten.

Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 16-11-07 23:56

Jeg har ofte lavet en lakseroulade, som er yderst velsmagende og lækker.

Til 4 personer:

Ingredienser:

150 g røget hellefisk i tynde skiver
300 g laksefilet
1 appelsin
salt og peber
1 bdt. purløg

Tilberedning:

Hak laksen med en kniv og rør den op med revet appelsinskal og 2 spsk appelsinsaft, salt, peber og fintskåret purløg. Læg skiverne af hellefisken fladt ud på et stykke bagepapir, så de danner et rektangel. Smør laksefarsen på og rul rouladen sammen ved hjælp af papiret. Pak rullen ind i film eller staniol og lad den stå koldt et par timer. Servér i skiver med salat og brød.

Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 17-11-07 00:00

en anden rigtig lækker og frisk dessert er:

Rejer i lage med melon og avocado
Ingredienser:

400 g rejer, optøede eller friske
2 avocadoer
1 1/2 honningmelon

Lage:
1/2 dl olivenolie
4 fed presset hvidløg
1/4 tsk salt
1 tsk grøn karrypasta
1 spsk limesaft samt revet skal

Bland ingredienserne til lagen sammen og lad rejerne ligge i lagen i 4 timer.

Avocadoerne og honningmelonen skæres ud i små stykker. Husk at avocado hurtigt bliver brunlig, så det skal gerne gøres til sidst.
Fordel avocado og honningmelon på forretstallerkner og rejerne lægges ovenpå.

Portionen er til ca. 8 personer.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-07 08:16

Hurtig forret
Tigerrejer (4-5 pro persona).
Sweet Chilli Sauce
Flütes
Fintsnittede grøntsager:
Champignon
Løg
Peberfrugt
Hvidløg

Svits grøntsagerne på en meget varm pande med olivenolie (ikke for meget olie).
Kom de pillede Tigerrejer på (de bliver røde, når gennemstegt).
Ca. 1 spiseske Sweet Chilli Sauce
Salt & Peber

Serveres med Flütes og en god hvidvin.

Godkendelse af svar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-11-07 13:45

Tak for svaret CLAN.

Også tak til alle jer andre, sikke mange dejlige opskrifter - så har jeg også gode ideer til de næste hold gæster.

Go´ weekend fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-11-07 15:04

Takker for points... smager herligt
Med ordet "grøntsager", så kan det varieres - fint skiveskåret porre, kan også tilsættes + fine stave af gulerod osv. osv.