/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
ny hjemmeside
Fra : freddiemercury
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 16-11-07 18:56

jeg er ved at lave en ny hjemmeside da jeg er utilfreds med opstillingen og baggrunden
men jeg skal bruge de fleste af siderne som jeg har lavet på den gamle hjemmeside.

hvordan gør jeg det letteste, kan jeg skifte baggrunden ud, eller kan jeg importere en fil når det ikke er helt det samme fra tidligere, før lavede jeg siden med "banner og indhold" og nu bruger jeg
" sidehoved,sidefod og indhold "

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-11-07 20:23

Det bedste du nok kan gøre, er at ændre en side ad gangen, så du hele tiden har kontrol med dine link på siderne, så der ikke opstår døde links.
De sider du ændre up-loades så til serveren under samme navn, og vil hermed erstatte den tidligere side.

Det vil altid være klogt at have alle sider på hjemmesiden, som et kopi på din lokale harddisk, så du i ro og mag, kan lave de ændringer du vil have. Så kan du blot up-loade de sider du har lavet ændringer på.

Baggrunden på siden er blot en enkelt linie der skal ændres, og som oftest ligger i den første BODY linie efter HEAD.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 16-11-07 20:43

Du kan sagtens gå ind i et webwriter-program og så åbne de filer, du skal genbruge til hjemmesiden. Du skal så bare gemme ændringerne som HTML for at kunne afprøve det færdige resultat.

Og så sætter du ellers bare bannerreklamer ind på den måde, du hele tiden har gjort...
Når du siger, sidehoved og sidefod, lyder det som om du bruger word perfect. Du skal bruge webwriter i stedet! I min office findes den som HTML-dokument, når man klikker på "Ny".

De sider til hjemmesiden du så ikke kan bruge, kan du jo bare flytte over i en anden folder/mappe - eller undlade at lave links til dem...

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 16-11-07 20:50

jeg fik vst ikke sagt at jeg bruger FP 2003

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-11-07 21:29

FP er da også et ude mærket program, men har den hage, at den putter alt for meget unyttigt ind i dine html filer.
Webwriter laver et sobert arbejde, hvor kun de nødvendige kommandoer og lignende bliver taget med.

Jeg hjalp en kammerat med at ændre hans hjemmeside, som var lavet i FP, og jeg kunne uden at det gik ud over udseendet på siderne, halvvere filestørrelserne, da jeg redigerede dem i WW.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 16-11-07 23:11

Jeg forventer at du kommer ind i webwriter ved først at åbne FP - og dernæst vælge "Filer" - "Ny" - "Websted". Så burde man vel slippe for sidehoved og sidefod...
Længe siden jeg har brugt programmet, da jeg mest laver mine websider i "hånden"...

Hvad var det for en metode, du brugte tidligere - og hvorfor bruger du ikke den mere..?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-07 10:09

Hvis man fra 'starten' laver layout med CSS er det blot at ændre i den relevante CSS includefil. Så ændres alt vedr. layout på ALLE sider som benytter dette stylesheet.

Her er et site hvor ALLE sider har samme indhold, men layout'et af dette indhold bliver styret af CSS.

http://www.csszengarden.com/

Prøv at vælge et 'alternativt' design i menuen ude til højre og bemærk at den viste sides indhold og funktion bibeholdes. Det er KUN layout'et som manipuleres. ..og dette gøres som sagt med CSS includes (= en *.css fil i alm. tekstformat der inkluderes i (X-)HTML koden:
Kode
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mystyle.css" />

..hvor tekstfilen mystyle.css indeholder de CSS formregler du ønsker at benytte til aktuelle layout: Baggrundsfarve, tekstfarve, tekststørrelse, font, placering, mm.
)

Dette kan gøres på ALLE (under-)sider til en hjemmeside, hvis man fra 'starten' har ladet sidens layout styres af en (..eller flere) CSS inkludefiler.

HUSK:

(X-)HTML handler om indhold: Tekst, billeder, lyd osv.

CSS handler om form: Hvorhenne, hvorledes og hvordan vises indholdet.

Lær mere om CSS hér: http://www.w3schools.com/css/default.asp

Benytter du denne 'teknologi' fremover, så står du ikke i en lign. situation en anden gang

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 17-11-07 11:31

tak for de gode indlæg
for at I kan følge med I hvad jeg mener så kan i se min hjemmeside(som jeg efterhånden har ødelagt)
der er ikke meget der hænger sammen mere, og jeg kunne godt tænke mig at beholde
indholdet af hjemmesiden, så som formularen og tekst, men det skal sættes ind på en mere pro
opsætning
skal jeg starte forfra ?, eller kan jeg f eks. flytte min formular ind på en anden baggrund
til molokyle: jeg er ikke så skarp at jeg kan styre CCS (endnu), det vil være ønsketænkning for mig at kunne lave så flotte sider
til mystik: det er lavet i FP 2003

http://www.allanklockmann.dk/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-11-07 01:31

http://www.namo.com
M_ indbygget PHP / MwSQL/ Apachee

http://www.stormdance.net/

http://www.netobjects.com/
http://www.webpage-maker.com/

Kan det HELE______+++++ der skulle lige 5 ***************** til
http://www.virtualmechanics.com/?app=spinner&ver=270
http://www.websitex5.com/en/index.html

FRONTPAGE ____________ =
Når ALT ANDET _end dirrekte kodning IKKE virker.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-07 04:06

Det var måske en idé at begynde helt forfra?

Dine sider validerer ikke korrekt, hvilket vil sige at koden ikke følger standarden for kodning af websider og dermed renderes mere eller mindre tilfældigt.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.allanklockmann.dk%2F+&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

For det første angiver du ingen !DOCTYPE, hvilket sætter browseren i quirksmode i stedet for i standard compliant mode. Dette gør at du ingen kontrol har over, hvorledes din side vises.

Læs: http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

Dernæst layout'er du med frames. Dårlig idé i forhold søgemaskiner og en 'teknik' som er under udfasning i moderne webdesign (= deprecated). Frames findes ikke i f.eks. (X-)HTML strict DTD og er helt udgået af XHTML 1.1.

Lige så 'dårlig' en idé at styre positionering af indholdet med tabeller. Benyt i stedet CSS egenskaben: position. Vend dig af med at benytte (X-)HTML elementer til at bestemme udseendet. Det er CSS meget bedre til. Det har ALDRIG været meningen at HTML koden skulle bestemme en sides layout.

HTML er et opmærkningssprog til at angive indholdet : Overskrifter og tekstafsnit, links, samt indsættelse af billedelementer, lyd og filmklip.

CSS styrer præsentationen af HTML elementerne: Baggrundsfarver/baggrundsgrafik, tekstformater (tekstfarver, teksttyper og størrelse), indramning (border), højde, bredde og placering af HTML elementer i forhold til hinanden og på siden som helhed.

Det er faktisk et ret simpelt koncept

Bid i 'det sure æble' og lær at gøre tingene 'rigtigt' ...een gang for alle !!!

http://www.hjemmesideskolen.dk/

Det betaler sig i den sidste ende

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-07 04:37

Her et lille eksempel på hvor 'let' det i virkeligheden er:

XHTML 1.0 kode ( i strict DTD) som skabelon for alle sider:
Kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da" xml:lang="da">
<head>
<title>Hjemmeside</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="MIT_LAYOUT.css" />
</head>
<body>
<div>
<h2>Min f&#248;rste hjemmeside.</h2>
</div>
</body>
</html>

En simpel hjemmeside med dansk tegnsæt.

BEMÆRK: Det er en god idé at benytte ASCII eller HTML ækvivalenter til gengivelse af danske specialtegn efter dette mønster:
Kode
ASCII:

æ = &#230;
Æ = &#190;
ø = &#248;
Ø = &#216;
å = &#229;
Å = &#197;

HTML ækvivalenter:

æ = &aelig;
Æ = &AElig;
ø = &oslash;
Ø = &Oslash;
å = &oring;
Å = &Oring;

..og så et simpelt stylesheet kaldet MIT_LAYOUT.css (..som er en ganske alm tekstfil præcis som (X-)HTML koden ..blot med endelsen css istedet for html):
Kode
<!--

/* Et simpelt stylesheet */

* {margin:0;padding:0;}

html {cursor:default;}

body
{
background:#000;
color:#fff;
height:100%;
width:100%;
font-family:verdana, tahoma, arial, sans-serif;
font-size:80%;
}

a:link, a:visited, a:active, a:hover {text-decoration:none;cursor:pointer;}

h2{text-align:center;margin:auto;}

-->

Hvis så man vil have f.eks. gul tekst på blå baggrund i stedet for på alle sine sider?

Så retter man blot ét sted; nemlig i MIT_LAYOUT.css filen:
Kode
.
background:blue;
color:yellow;
.

Voila...

Hvor svært ka' det være?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 18-11-07 09:22

tak for de mange gode indlæg og hjælpen
jeg må igang så

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 18-11-07 09:22

Tak for svaret molokyle.