/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Makrotilbehør
Fra : PS.BMW
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 16-11-07 16:47

Kan nogen forklarer forskellen på Nikons mellemringe

PK-11A
PK-12
PK-13
PN-11

Objektiv AF-S DX VR 18-200 mm

Opgaven rækker ikke til et macro objektiv til en formue.

Mvh.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-11-07 17:29
Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 16-11-07 18:29

Ja, men ikke hvilke efekt de har.

Der skal fotograferes genstande på 3 til 5 cm.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-11-07 18:40

Jeg har haft de mellemringe og et par nærlinser til mit Nikormat , men jeg kan ikke huske de makroafstande.

http://www.fotokritik.dk/
Gå ind i deres forum..........der en masse kloge fotohoveder.

Accepteret svar
Fra : gertfthomsen

Modtaget 100 point
Dato : 16-11-07 23:09

Udfra optik betegnelsen formoder jeg, at det er et nikon digitalt kamera, dvs at sensoren er ca 22mm i bredden.
Det du skal fortografere er 30 til 50 mm, dvs du skal gengive 1,4:1 - 2,3:1
Regnereglen er: Billede:Genstand = Ekstra udtræk:Brændvidde
Hvis du skal have dit objektiv til at yde sit bedste skal du bruge min. 24 mm indstilling. Jo længere brændvidde jo med en given mellemring, jo større motiv
For at få 24 mm brændvidde til at gengive 1,4:1 kræves 17 mm udtræk.
Rådet må så være PK13, som er 27 mm, hvorfor du uden problemer kan gengive 1:1, men i kraft af det store zoom-område også 7,4:1 eller 160 mm motiv.

Hus, at du får brug for masser af lys - på den korte afstand i størelsesordenen 2 blændetrin ekstra. Da du jo måler gennem optikken er det jo ikke noget, du skal kompensere for. Imidlertid tror jeg ikke, at VR'en virker med mellemring, så der skla stativ eller masser af lys til.

MVH
Gert

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 16-11-07 23:10

Jeg glemte at bemærke, at det er lidt ærgeligt, at økonomien ikke rækker til en makro optik. JEg har 105 VR'en, det er kræs!
Gert

Godkendelse af svar
Fra : PS.BMW

Dato : 17-11-07 06:04

Tak for svaret gertfthomsen.
Ja Nikon D 70 S
Har lige læst om AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED og forstår hvad du mener
men prisdif. ca 5500,-
Mvh.