/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udlufter til gulvvarme
Fra : michaelsp
Vist : 16068 gange
300 point
Dato : 16-11-07 16:15

Jeg fik lavet gulvvarme med automatisk udluftning, men her 2 år efter er der ingen varme i rørene længere, mens resten af huset fungerer, så det er nok så som så med automatiken.
VVS'eren var en værre rodebutik, og dem skal jeg helst ikke have mere med at gøre, så nu har jeg brug for hjælp til at få automatikken til at fungere.
Der går to rør op i cisternekassen, hvorfor jeg kun kan se udlufterne fra oven, og derfor ikke kan identificere dem. De se således ud:
I enden af rør fra gulvvarmen sidder ca. 4 cm. messingrør, ovenpå det en bredere messingprop med struktur til at gribe i med en tang. Oven på proppen sidder en lille rød plastikprop med gummering. Hvis jeg skruer den røde prop af, kan jeg kigge ned i messingrøret og se en hvid skive med en tyndere forlængelse, der går op i den røde prop.
Der er tilsyneladende ingen steder, hvor luften kan komme ud - bortset fra gennem den øverste messingprop, hvis man undlader den røde prop. Der sker dog intet ved at fjerne den, så....
Er der nogen, der kan identificere udlufteren, og helst også, hvad jeg skal gøre, for at få den til at fungere.
Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 16-11-07 18:06

Det behøver ikke at være selve gulvvarmen der er problemet.
Hvad har du som varmekilde???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-11-07 18:17

Problemet med manglende cirkulering af varmt vand i gulvrøret behøver ikke at skyldes luft.

det kan være forkert indstilling af blandesløjfe, fasgroet termostatregulering, eller særskilt cirkulationspumpe, somikke kører.
efter sommerperioden er der mange, som har bævl med danfoss rermostater, som gror fast i lukket stilling for di sommervarmen har klemt for hårdt og vedvarende.

Man skal huske at lukke termostaterne helt op på makstemoeratur om sommeren.

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 16-11-07 20:01

Vi har oliefyr med en enkelt cirkulationspumpe. Både fyr og pumpe er 3 år gamle og det fungerer fint for resten af huset.

Jeg forstår ikke helt sætningen "Indstilling af blandesløjfe", for jeg er ikke håndværker, men der er fungerende radiatorer både før og efter gulvvarmen, som kun benyttes i badeværelset midt i huset. Derudover afløste gulvvarmen en tidligere radiator, som altid har fungeret, så den er forbundet til de samme steder på de gamle rør (i kælderen under badeværelset).

Vi kender problemet med fastgroede termostater, men det har vi altid kunne løse ved at fjerne termostat og massere stiften, men der er ikke rigtig tegn på gennemstrømning - og de andre gange vi har set sådan et problem, så er radiatorerne nærmest kogt over.

Problemet har først vist sig nu to år efter etablering, og vi er vant til nogen gange at skulle udlufte vores andre radiatorer, så udlufteren virker som en rimelig forklaring, eller...?

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 16-11-07 20:33

Jeg glemte lige en ting...
Da VVS'erne havde installeret rør i væggene, færdiggjorde jeg selv fliser, montering af wc/vask og diverse armaturer, så jeg tænkte på, om jeg skulle have afmonteret den røde prop med gummiring - ligesom jeg fjernede beskyttelseshætter over udtag til armatur. Den røde prop kan altså have været en beskyttelse under arbejdet?
Det der undrer mig, er dog, at der ikke er nogen synligt bevægelige dele under dutten.

Genkender I udlufteren efter min beskrivelse?
Jeg har nemlig ingen manual til den, selvom jeg har gemt alle papirer fra byggeprojektet.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 300 point
Dato : 19-11-07 17:25

Michael, det er svært at svare sagligt på spørgsmålet, da der er blandet mange begreber ind i det.

Normalt hvis en gulvvarme ikke virker kan det henføres til disse problemer, afhægig af hvilken (styrings)type gulvvarme du har.
1. defekt print i overordnet styring
2. defekt motor på blandesløjfen (telestat)
3. tilstoppet ventil, enten på blandesløjfe eller på returventil
4. defekt rumføler.

Spørgsmålet er, om du ikke er bedre hjulpet med at kontakte en vvsér idit område, der kan hjælpe dig med problemet.

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 01-12-07 01:27

Hej Gasmanden2

Jeg har tilsyneladende overset mail om din besvarelse. Det må du undskylde.
I mellemtiden har jeg i anden forbindelse haft besøg af en VVS'er, som forklarede, at de automatiske udluftere ikke fungerer, og at han også altid monterer en hane til manuel udluftning.
Nu må jeg have fat i firmaet, der lavede det for mig, så vi kan få varme fødder igen.

Tak for hjælpen til jer alle tre. Gasmanden2 får pointene.

Godkendelse af svar
Fra : michaelsp

Dato : 01-12-07 01:28

Tak for svaret Gasmanden2.