/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hankat strinter også
Fra : monique1983
Vist : 704 gange
200 point
Dato : 16-11-07 15:41

Hej

Jeg sidder med nogenlunde samme problem som "OnkelJoachim"
Jeg har en dog en "gæste" hankat(2 år) som bor her for øjeblikket, og har han gjort godt og vel et år indtil videre.

Men han tisser jævnligt i en nedsænkning (hvor en måtte skal ligge), og vi aner heller ikke vores levende råd.

Katte bakkerne bliver tit skiftet (1 -2 gange dagligt) - og dem bruge han også - men desværre også vores nedsænkninger. Det begyndte først da han havde boet her en mdr. - 1½ mdr. CA...

Han er kasteret.

Han er tjekket ved dyrlægen og han har fået tør kost imod urinvejs infektion - men de mener ikke der er noget (han har haft lidt en gang for nogle mdr. siden, men der var det kun pletvis urin), nu tisser han "alt hvad han skal"....

Jeg tænkte der måske var nogen der har erfaring inden for det dette - så vi jeg meget gerne høre om det.

Kunne det være protest/ provokation eller lignende

Mange hilsner
Monica

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-07 16:53

Nu skriver du strinter, men der er altså stor forskel på, om en kat strinter eller om den tisser.

En kat strinter, hvis den går rundt og vender bagenden til ting, som den sender en stråle på for at afmærke sit territorium.

Og hvis den sætter sig og tisser ned som du beskriver, er der tale om urenlighed.

Og hvorfor gør den så det.......ja det er et godt spørgsmål, som der både kan findes "100" mulige eller slet ingen årsager til

Men som du nævner:

Urinvejsinfektion
Frustration over ting i hjemmet der ikke passer katten.
Mistrivsel i en flok
En kat der måske er vant til at komme ud og pludselig ikke kommer det mere.
At den ikke kan lide gruset i bakken.
At den ikek vil bruge samme bakke som andre katte.
At bakken står det forkerte sted.
At katten synes der et bestemt sted (hvor den tisser) er en lugt som den vil overdøve

o.s.v. o.s.v.

Hvis det kun er samme sted han tisser hver gang, hvad så med at prøve at skærme stedet af så han ikke kan komme til at tisse der.........

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 16-11-07 17:20

hejsa

Desværre har jeg vist formuleret mig lidt dårlig - men som du ganske rigtig tolket, så er der tale om at han tisser.

Jeg havde ikke lige tænkt "Mistrivsel i en flok" - jeg har selv to katte (1 han 1hun).

Han har aldrig været udekat, men når han kommer ud til sin oprindelig ejer at bo, er det meningen at han skal til det.

Men han bruger bakken - desværre bare ikke altid.

Jeg vil prøve med udskiftning af grus - selv jeg har brug tre forskellige. men jeg vil prøve at lede videre for at udelukke det.

Desværre kan jeg ikke skærme stedet af da det, som jeg sagde, det er en nedsænkning hvor en måtte skal ligge og den befinder sig lige bag hoveddøren. (døren går ind ad)

Dog virker han ellers til at trives - har nogle frontation med min anden hankat - men dog kan de også finde ud af at lege. (men det er desværre ikke altid til at vurdere)

Hilsen Monica

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 16-11-07 19:00

har du prøvet at vaske denne måtte i rodalon eller evt. med lys eddike..

kunne godt tyde lidt på at han er lidt stresset og det er der jo heller ikk noget
at sige til..

måske en bakke nr 2-3 kan hjælpe på det for som jeg har forstået er der 3 katte om 1 bakke normalt
så siger man 1 bakke pr kat men måske 2 bakker kunne afhjælpe..

ellers prøv træpiller som grus og se om det var noget det er ihvertfald ikk dyrt grus
at prøve sig frem med.. eller måske noget jord hvis i gider at slås med det.. *S*

er bakken lukket eller åben?

har du prøvet at bruge feliway som kan købes hos dyrlægen eller dyrbutikker og er
et mild som kan få katten til at finde roen i et fremmed hjem..

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 16-11-07 19:12

vi har en lukket bakke, og to åbne.

Selvfølgelig er der ikke noget at sige til at han måske er lidt stresset, men han virker ikke sådan.
Han har jo næsten boet her et år til december for at være præsis.

Og han leger med de andre (hvilket tyder på han er rolig( både vilde og stille lege)), er meget kælen, men en bestemt herre der ved hvad han vil og ikke vil.

***rodalon
***feliway

har ikke før hørt disse produkter, hvad er det, og hvad gør det?
Hilsen Monica

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 16-11-07 19:23

oki så har misforstået dit indlæg og fik indtrykket af en måneds tid.. ja så er det nok stress.. men er der sket nogle ændringer i jeres hverdag som måske gør at han yder det i protest..?

Rodalon er godt til feks dyr og andre ting og der står mere på flasken og det kan købes i de fleste supermarkeder.. jeg bruger det deres kattebakke samt vores eget badeværelse når jeg gør rent men her er der lidt om rodalons effekt når man har dyr..

Husdyr er dejlige. Men de stiller også krav til en mere grundig rengøring og desinfektion, da de jobevæger sig i naturen og kan bringe diverse bakterier med sig hjem.

Kattebakken
Rodalon fjerner effektivt dårlig lugt fra kattebakken. Efter almindelig rengøring skylles med rent vand, hvorefter du med en 1:10 opløsning af Rodalon Indendørs kan desinficere kattebakken, enten med en klud eller børste. Herefter vaskes igen af med rent vand for at fjerne evt. rester af Rodalon.
Rodalon forebygger endvidere katteafmærkninger på f.eks. gulvtæpper.

Hundekurve og -tæpper
Efter lang tids brug kan hundekurve og -tæpper få en ubehagelig lugt og måske indeholder den også diverse mikroorganismer, der kan indebære en smitterisiko:
Kurve: Lav en opløsning 1:10 af Rodalon Indendørs og brug en blød børste, så du kommer helt ind i alle kroge. Lad opløsningen virke i ca. 30 minutter. Derefter vaskes kurven med rent vand.
Tæpper: Læg tæppet i blød i ca. 30 minutter i en Rodalon opløsning 1:10, hvorefter tæppet skylles i rent vand. Vaskes derefter på normal vis.

link: http://www.rodalon.dk/da/pages/Husdyr/index.html

Feliway - her er en fin artikel om emnet - http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=420/sprog=1/item=yes/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-07 22:05

Rodalon er et bakteriedræbende middel, altså for at fjerne lugten.

Men hvis ikke man har mulighed for at fjerne ethvert spor af det, der hvor dyr færdes, bør man ikke bruge det, da det er meget giftigt for katte.

Og det forebygger ingenting ....bortset fra, at såfremt du er heldig, fjerner det lugten, så katten "glemmer" at det er et af dens foretrukne tissesteder.

Så skriver du, at han har nogen konfrontationer med din egen kat.....det kan sagtens være problemet, selv om de tilsyneladende kan finde ud af at lege sammen.

Det kommer alt sammen an på, hvem der er førerkat i flokken, for hvis det er en af dine egne katte, kan han meget vel tænkes at være urenlig i protest over at det ikke er ham der er øverst i hierakiet.

Men så ville det mest almindelige dog være, at han ville strinte overalt i stedet for at tisse et bestemt sted.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at det simpelthen bare er en dårlig vane han har tillagt sig......måske udledt af en duft han har fanget på det pågældende sted dengang han begyndte....og hvis det hænger sådan sammen, er der næsten kun at forsøge på at fange ham på fersk gerning når han gør det og med et fast NEJ, sætte ham hen i bakken i stedet for.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 200 point
Dato : 16-11-07 22:17

Hej monique1983

Jeg er bange for, det er fordi katten er utilfreds med noget, at den er urenlig. Når du har fået den tjekket, kan vi vist roligt udelukke sygdom.

Vores kat gjorde det, fordi hun var utilfreds med at være indekat. Vi har tre katte, der alle har været indekatte indtil sidste år. Vi troede, de trivedes fint som indekatte, men der tog vi altså fejl. Vores ster. hunkat blev urenlig og begyndte at tisse i sofa og senge (og strinte på min samlever) og vore kast. hankat begyndte at rende rundt ovenpå og jamre. Da havde de været indkatte i flere år. Men pludselig ville de altså ikke mere. Det kan jo også være derfor, din "lånekat" jamrer. Men jeg tror, det er hans protest mod at bo hos jer. Måske tror han, han ejer ikke kommer tilbage igen, og måske tror han, han skal bo hos jer altid. Han savner jo nok sin ejer meget. Er der nogen mulighed for at få fat i noget af hans brugte tøj (T-shirts elller lign.), som i kan lægge i en kurv, han sover i eller en papkasse eller lign.? Og så skifte den engang imellem. Jeg ved jo ikke, hvor hans ejer er, men han kan vel sende lidt tøj med jævne mellemrum til katten? Du kan jo sende det tilbage, når det er "lugtet af".

Jeg ved jo ikke, om det vil hjælpe, men det er et forsøg værd, synes jeg. Han savner jo sin ejer, og det er det, han giver udtryk for, tror jeg.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 17-11-07 20:14

Hej

Jernladyen... jeg tror at du også kunne ramme meget rigtig, jeg havde selv tænkt tanken.

Kattens ejer (min mands lillebror) er flyttet i hus for en mdr. siden, og har indtil da boet ved os. Men hans toilet i det nye hus er igang med en renovaltion (uventet). Og min mands lillebror spurgte om katten ikke bare kunne bo til os til toilettet er i orden. (min mands lillebror bor nu ved sin mor indtil toillettet er i orden) - han mente det var synd for katten - at der heletiden er håndværker.

Og han risikere den slipper ud - hvilket ikke er godt før den har fundet ud af at den er hans hjem.

Jeg genkender også det du siger med din han kat - "Kitty" (kattens navn) er også begyndt at jamre(miauve) - om det så er af savn eller om han vil ud ved jeg ikke men det kunne også være det.

- Han er her desværre stukket af et par gangen- og har fundet ud af hvor sjovt det er udenfor.... så det kunne måske også være det. (eller en kombination af flere faktore.) For det passer med at det var ved at stoppe, og nu er han så begyndt igen.

Han bruge jo ellers bakken fint når døren til gangen er lukket - men bliver den åben risikere vi at det er der han tisser. (døren er desværre åben for det meste så mine egne katte kan komme ind og få mad)

til dova:

Jeg kan fortælle at det er min hankat der er "føre" katten - så det kunne tænkes at det er det der også gøre sig gældende ved ham.

Hilsen Monica

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 18-11-07 11:33

Hej Till alle

Jeg synes det er svært at give point til kun en af jer - jeg synes alle jeres svar er gode
Men jeg tror at jeg vælger Jernladyen.

På tros af det vil jeg gerne sigge alle mange tak for jeres svar som helt sikkert kan bruges

Hilsen Monica

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 18-11-07 11:37

Tak for svaret Jernladyen. og alle andre

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-11-07 18:57

Selv tak.
Hilsen Jette