/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
opsigelsesregler
Fra : snaken
Vist : 2760 gange
50 point
Dato : 16-11-07 07:10

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Den 22. oktober startede en fuldtidsmedarbejder. Forud blev der lavet et fyldig ansættelsesbevis med angivelse af bl.a.: arbejdsgivernavn, lønmodtagernavn, arbejdssted, stillingsbetegnelse, arbejdsbeskrivelse, løn- og ferievilkår, samt opsigelsesvarsel (gensidig 14. dage). Ansættelsesbeviset blev underskrevet af begge parter. I ansættelsesbeviset står der godt nok at medarbejderen ville modtage en ansættelsesaftale inden for 14. dage fra den 22. oktober. Dette er dog endnu ikke sket. Indholdet i beviset svarer stort set til hvad der skulle stå i ansættelseskontrakten. Arbejdsopgaverne hører ind under 3F-regi.

Arbejdsperioden frem til d.d. er forløbet rigtig godt for begge parter, men medarbejderen har nu pludselig sent mig en mail hvori stillingen opsiges p.g.a. personlige problemer. Disse personlige problemer blev ikke oplyst under ansættelsessamtalen. Medarbejderen har tværtimod givet udtryk for at hun havde en af verdens bedste arbejdspladser. (Lønstigning fra dag 1 i forhold til tidligere job, arbejdsskemaer laves sammen og fri hver anden dag - arbejde ca. 10 timer hver anden dag) og han har givet udtryk for mange andre fordele i jobbet. Medarbejderen har indtil nu været fraværende 3 arbejdsdage.

Spørgsmålene lyder derfor:

1) Risikerer jeg nu at skulle betale løn for en periode? (og dermed fungere som socialkontor)

2) Hvordan bør jeg i øvrigt forholde mig?

3) Er arbejdsmarkedet sådan skruet sammen nu om dage, at man kan søge ind i en virksomhed, opsige sit job kort tid efter og få fuld lønkompensation for tiden frem til fratrædelsestidspunktet?

PS: Jeg er ikke medlem af en arbejdsgiver organisation.

Håber på en hjælpende hånd her hurtigst muligt da jeg er i vildrede, ikke mindst fordi situationen er med til at ødelægge en del af min virksomhed nu.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-11-07 07:57

Det afhænger af hvad der står i ansættelsesbeviset samt arbejdets karakter, og det oplyser du ikke meget om.

Er han timelønnet, skal du vel kun betale for den præsterede tid.

Selvom det koster nogle kr., ville jeg nok alliere mig med en advokat med speciale i ansættelsesret.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-11-07 08:14

Hvis du er medlem af en arbejdsgiver organisation, som på en måde er din fagforening er de helt klart sat i verden for at løse de ting for dig.

De har og kan give dig råd om evt. ændringer næste gang du ansætter hvis noget evt. skal ændres.

Du skal have fagfolk på, resten er gisninger

/
Henrik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-11-07 08:19

Citat
men medarbejderen har nu pludselig sent mig en mail hvori stillingen opsiges p.g.a. personlige problemer

Hvad er problemet - udover at du skal finde en ny medarbejder.....

Han kan jo ikke bare blive væk i opsigelsesperioden...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-11-07 10:15

Citat
I ansættelsesbeviset står der godt nok at medarbejderen ville modtage en ansættelsesaftale inden for 14. dage fra den 22. oktober. Dette er dog endnu ikke sket.

Hvorfor modtog hun/han ikke den !!!! Ja jeg er lidt i tvivl om det er en "hun/han"

Citat
Medarbejderen har tværtimod givet udtryk for at hun havde en af verdens bedste arbejdspladser. (Lønstigning fra dag 1 i forhold til tidligere job, arbejdsskemaer laves sammen og fri hver anden dag - arbejde ca. 10 timer hver anden dag) og han har givet udtryk for mange andre fordele i jobbet.

Han/hun kan jo opsige sit job i prøveperioden med dags varsel.

Accepteret svar
Fra : porse25

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-07 17:56

det er åbentbart blevet lidt af en rodet affære,men vedkommende har selv sagt op og kan ikke kræve noget,det fremgår ikke om personen er organiseret,min overbevisning er at du må finde en anden medarbejder,betale hun/han hvad der er optjent.
m.v.h.
P.25

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 16-11-07 20:44

Tak for svaret porse25. Jeg drøftede det i dag med en fagforeningsmand og resultatet blev som du her nævnte.