/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Forbrug på trafoer
Fra : eschultz
Vist : 522 gange
100 point
Dato : 16-11-07 02:42

jeg har købt en måler til strømforbrug, og målt på forskellige trafoer. Tomgangsstrømmen svinger fra 0 til 25 Watt. Kan det være rigtigt at der er nogle trafoer, der har et tomgangsforbrug på 0 Watt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-11-07 05:30

Nej.
Der vil altid løbe lidt strøm i en trafo.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 16-11-07 07:38

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "trafoer". Der findes jo flere forskellige typer & størrelser, bla. elektroniske.
Der findes elektroniske trafoer, som stort set lukker ned for primær siden, hvis der ikke er belastning på sekundær siden. De går i en slags "sleep mode", og deres forbrug bliver utroligt lille, måske kun nogle få mA.
Nu ved vi jo heller ikke hvilken måler du har, men jeg kunne forestille mig, at det er sådan en man sætter i en stikkontakt, og så sætter det apparat, man øsker at måle på, til i et stik, på måleren.
Der er nogle af dem der kaldes "energimåler" eller KWh målere.
Jeg sidder med en sådanne, og har lige læst i manualen, at inden den begynder at registrere noget, skal belasningen være mindst 4 Watt. (4 Watt svare til ca. 17 mA ved 230 Volt).

Prøv at læse hvad min. belastningen er for din måler. Det er nok her dit "problem" skal findes.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : eschultz

Dato : 24-11-07 15:22

Tak for svaret viskinge.