/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvad er en blokade?
Fra : frostnielsen
Vist : 3455 gange
100 point
Dato : 15-11-07 20:57

Hej

Jeg har i dag fået en blokade i armen, men fik ikke rigtigt forståelse af hvad den gør !

Er der nogle der kan forklare mig hvad det er og gør ?

S

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-07 21:02
Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-07 21:07

Citat
Lokalbedøvelse af nervebaner bliver også i fagsproget kaldt ledningsbedøvelse eller blokade. Blokade er altså i fagsproget "noget andet" end den gængse opfattelse af ordet blokade.

http://www.glostruphospital.dk/menu/Afdelinger/Operations-+og+Anaestesiologisk+Afdeling/Sygdom+og+behandling/For+patienter/Bed%C3%B8velse/Lokalbed%C3%B8velse.htm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-11-07 21:16
Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 16-11-07 06:50

Det er binyrebak, der bliver sprøjtet ind. Det "bedøver" i en periode, men efter en periode, vender smerterne tilbage. Binyrebak er MEGET usundt at få i kroppen - hen ad vejen!

Godkendelse af svar
Fra : frostnielsen

Dato : 16-11-07 20:12

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-11-07 23:40

Bare til orientering fra et af linkene
Citat
Et binyrebarkhormonpræparat er et stærkt antiinflammatorisk middel. I modsætning til almindelige blokader, som blot er smertelindrende, er der således tale om at indgive et middel som bekæmper inflammation (steril betændelse), hvis behandling vil medføre smertelindring. I praksis injiceres en kombination af binyrebarkhormon og lokalbedøvelses middel, hvilket vil medføre umiddelbar lindring på grund af lokal bedøvelses effekten. Herefter vil der dog ofte indtræde en periode hvor smerten blusser op igen. Man skal derfor ikke forvente at smerten forsvinder umiddelbart efter en injektion med binyrebarhormon. Smerten vil først svinde når inflammationen er færdigbehandlet, hvilket kan kræve at injektionen gentages nogle gange