/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Manglende > cp_1252.nls <
Fra : mailname
Vist : 754 gange
100 point
Dato : 15-11-07 16:49

Håber på hjælp til dette:

Efter genstart p.g.a. opdatering af viruskiller, får jeg følgende meddelse:

# Windows kunne ikke starte fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
WINDOWS\system32\cp_1252.nls.

Du kan forsøge at reparere denne fil ved at starte Windows installation
ved hjælp af installationsprogrammets cd-rom.
Tryg "R" i det første skærmbillede for at reparere. #

Men det kan jeg bare ikke, heller ikke selv om jeg har sat cd-rom som
first boot device. Jeg kan ikke komme videre (ind på pc'en).

Jeg kører Windows XP Pro - maskinen kørte upåklageligt indtil genstart.
Jeg har fundet filen på nettet (kan ikke finde den på min anden pc)
og lagt på en pen og har så derefter prøvet at starte op - hvilket ikke
gjorde nogen forskel.

Findes der nogle gode forslag til hvordan jeg kommer videre herfra,
helst med bevarelse af data ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 16:53

Citat
Men det kan jeg bare ikke

Og hvorfor ikke - hvad sker ?????

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 15-11-07 16:59

undskyld ....

der fremkommer en besked om at trykke på en tast for at boote fra cd
- når jeg gør dette, kommer der bare sort skærm igen, med den angivne tekst

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-11-07 17:00

du skal springe det første tilbud over om at reparere og gå videre til nyinstallation
se her: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 15-11-07 17:21

hcma .... det forstår jeg ikke rigtig, mener du jeg skal gå herind:
4. Installering / Repair / Formatering - og så begynde ved afsnit 4 ?

- men det kan jeg jo netop ikke !

Jeg spekulere på om jeg, hvis jeg kan finde en ekstra harddisk kan
installere windows på denne, og så boot maskinen fra "removable
disk" - kan man det ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 17:27

Start op i fejlsikret - så skulle den være hjemme.....

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 15-11-07 17:30

refi ..... ja, godt du siger det, jeg har tænkt tanken,
men kan ikke huske hvordan jeg gør det ?

Kan jeg eventuelt installere windows xp på en extern
harddisk hvorpå der ligger noget andet og så bruge
den som boot disk (ifald det andet ikke virker ) ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 17:33

Tast F8 under opstart.....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-11-07 17:35

f8 under start af pc - sidste konfiguration hvor Windows virkede.
- Expand the file on some other Win2000 PC - brug xp cdrom
(expand e:\i386\c_1252.nl a:\c_1252.nls) du skal kopier fieln til et 3½ disk fra mappen i386
- Boot your machine with your Win2000 CD. xp cdrom boot
- Select Repair when prompted. vælg r for genoprettelse konsul
- Select Command Console.
- Enter the administrator password.
- Copy the missing file from a:\ to c:\winnt\system32 >>den er go nok dvs
copy a:\ to c:\winnt\system32

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-11-07 17:37

lige til sidst skal du i genoprettelse konsul skrive
copy a:\ c:\winnt\system32
eller
copy a: c:\winnt\system32

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 17:37
Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-11-07 17:41

nej nej ..... hvis det er den eneste fil du har på dit 3½ skal du skrive
copy a:\*.* c:\windows\system32
hvis windows ligger på c ellers er det d sikkert.

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 15-11-07 17:46

Når jeg trykker F8 under opstart kommer jeg ind i "Boot Menu",
hvor jeg burde kunne bruge piletasterne til at navigere blandt de
forskellige drev - men ingen taster virker - billedet er fastfrossen
og jeg bliver nødt til at slukke pc'en for at komme videre

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-11-07 17:49

bruger du et usb tastatur skal du sætte det til i bios.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 17:49

Prøv igen....

Du skal lige ramme punktet mellem bios og boot.....

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 15-11-07 18:14

jeg prøver og prøver ...... og bli'r lige ved lidt endnu

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 15-11-07 19:31

æv æv æv ..... det vil bare ikke lykkedes jeg kan ikke starte op i fejlsikret tilstand med F8

så hvad gør jeg nu ...... jeg har fundet en harddisk hvorpå der kun er windows xp, kan jeg bruge den som boot disk (med rette jumper), hvis jeg sætter maskinen til at boote fra "removable" ?

eller er det bedre at tage harddisken ud af pc'en og sætte den til denne maskine som en
ekstern harddisk ...... så jeg kan redde mine data og så formatere ? kan jeg det ?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-07 19:34

Citat
eller er det bedre at tage harddisken ud af pc'en og sætte den til denne maskine som en
ekstern harddisk ...... så jeg kan redde mine data og så formatere ? kan jeg det ?

Helt sikkert en bedre løsning.....

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 15-11-07 19:45

REFI ..... det prøver jeg så. og vender derefter tilbage - men det kan godt være det først bliver i morgen, for nu har jeg sloges med den maskine det meste at dagen og er "lidt" ør i hovedet.

- en god ting kom der da ud af det ....... i dag fik jeg serveret maden af min mand, hvilket er ganske usædvanligt .....

Foreløbig tak for din hjælp

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 16-11-07 08:13

Citat
æv æv æv ..... det vil bare ikke lykkedes jeg kan ikke starte op i fejlsikret tilstand med F8

Lige efter post,skal du blive ved med at trykke F8,hvis du har højtaler til dit bundkort er det efter bip nr.2

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 16-11-07 15:37

Hej alle ......

Takker mange gange for hjælp og diverse hint.

Prøvede lige igen med F8, desværre med samme reusltat ..... kunne ikke komme videre.

Inden jeg så ville tage HD ud prøvede jeg at sætte et "gammeldags" tastatur til (med ps2 stik - hedder det sådan ?) da kom jeg uden problemer igennem og kunne starte op i fejlsikret tilstand.
Systemet har så tilsyneladende repareret sig selv, for ved talrige genstarter oplever jeg ikke
længere problemer.

Kan jeg så stole på at alt er okay nu ?

Refi tildeles point !

Godkendelse af svar
Fra : mailname

Dato : 16-11-07 15:40

Tak for hjælpen REFI

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-11-07 18:24

Selv tak....

Den "burde" have repareret sig selv nu.....