/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kædeslibeanlæg/ kædestørrels
Fra : vagn2901
Vist : 9926 gange
500 point
Dato : 15-11-07 14:03

Jeg har en Bosch kædesav AKE 35 B/350 B. Den anvender kæde nr. 91 SG-52E.
Harald Nyborg har et kædeslibeanlæg, som kan slibe kæder af størrelsen 1/4", 3/8" og 0,325 cm.
Er der nogen der har kendskab til, om jeg kan bruge dette anlæg til Bosch kæden?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-11-07 15:38

hvis det er fra harald nyborg er det brugbart til alle hobbysave og de fleste professionelle save.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-11-07 15:43

det kan du godt
iøvrigt en overraskende god sliber i forhold til prisen
har selv en

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-11-07 15:50

1/4", 3/8" og 0,325 har du dækket 99% af alle hobby semipro kæder.

Men jeg vil på det varmeste anbefale ikke at købe de billigste sliberer (specielt ikke dem som skal spændes på en boremaskine) de er simpel for dårlige, og der er slør i dem, så dine kæder bliver ikke slebet ordentlig, samtidig med at de er bøvlede at danse med.

Jeg kom selv ved et "uheld" til at købe SELEKTA til 200,- kr i HN og blev meget skuffet.
Jeg kan slibe kæderne hurtigere og bedre i hånden. (med en fil til 30,- kr)

Du skulle hellere alvorligt overveje at købe en Filoc (www.filoc.com/dk) den er alle pengene værd. Sliber perfekt hver gang og du skal ikke engang have kæden af saven.
De kan fås til ca 600,- kr.
Det eneste negative er at du skal købe en som passer specifikt til hver type kæde.

Skal du have en rigtig god elektrisk kædesliber koster de altså ca. 1000,- så er Filoc et rigtig godt alternativ.

Jeg har ingen erfaring med HN´s model til 399,- men mon ikke det er samme vakkelvorne materiale som den billigere bortset fra at der er en motor på denne model ?

Har du en ordentlig skarp kæde, lever din motorsav (og sværd) meget længere. En sløv kæde er hård ved motoren og sværet bliver helt fladt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-11-07 22:46

Hmm... Må på det kraftigeste tilråde at file i hånd! En slibesten skal vedligeholdes for at den er optimal... Køb i stedet et godt file anlæg, F.Eks. fra Jonsered og en go fil(og skift et når det er sløv!)
Så er du Dels meget hurtiger og billiger kørende og du har en skarpere kæde...

En der fyre kun med træ...

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 250 point
Dato : 18-11-07 07:05

Du kan få 6-7 nye kæder for det samme som en kædesliber
Men jeg er også noget doven

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-11-07 08:46

dabj - det har du ret i.

Må jeg få alle dine gamle kæde ???

En generel tommelfinger regle jeg lærte på et motorsavnskursus, var at man sleb /et stryg pr tand) for hver tankning.

Men en motorsavskæde koster nu alligevel 100-120 kr
En rigtig god fil og file lære for for under 80,- kr.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-11-07 09:57

->thulin
Æhhhhh---min timeløn er 380,-
Der var også engang hvor jeg gjorde malerruller rene

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-11-07 10:48

En filelære, er ikke en person - men den du lægger filen i så den holder den rigtige vinkel

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 28-11-07 22:43

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-11-07 22:25

Jeg undre mig noget at det er svaret du accepterer. (ikke fordi jeg skal bruge point) men at købe xx antal kæder er jo en tynd løsning, frem for at lære at slibe dem selv.

En ny kæde er kun skarp i et stykke tid, kommer du til at ramme et søm eller i jord, så er kæden færdig. Men kan på 2 min slibes op igen.

En kæde kan slibes ca. 40-60 gange alt efter hvor hård man er når man sliber.

Skal man så købe en ny kæde hver gang den er lidt sløv, kan man lige så godt smide kædesaven i skraldespanden og købe savet og kløvet træ hjem.

Skal man have en ny kæde hver gang den er sløv har man ikke fortjent at bruge en kædesav.

Jeg ser nu også tit folk i deres alm. bukser og badesandaler som skære træ - de har bestemt heller ikke fortjent at bruge en kædesav - men har fortjent at skære sig selv i deres jogginbukser (benet).

En kædesav er et stykke værktøj som man skal "lære" at bruge og dermed også lære at slib. Man Man kan heller ikke få et kørekort unden at vide hvordan en bil fungerer.

Køb en filelære så du kan øve dig i at slibe en kæde.
At give 120,- kr for en kæde for hver 5 m3, så bliver det jo pludseligt noget voldsomt dyrt træ til ovnen

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-11-07 23:39

Må give Thulin 100% ret....