/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel: Find værdi i række
Fra : kepe2000
Vist : 4633 gange
100 point
Dato : 14-11-07 21:35

Hej!

Jeg vil høre, om der er nogen, som kan hjælpe mig med en mulig funktion i Excel.

Jeg har brug for en funktion, hvor Excel ’ser’ til venstre i samme række og returnere en værdi.
Excel skal se på celler til venstre – og hvis cellen er ”blank/tom”, så se i næste celle til venstre – og fortsætte indtil den møder første celle med en værdi. Denne værdi skal overføres til funktionscellen.

Fx
Celle
A1 indeholder værdien 1,
A2 indeholder værdien 2,
A3 indeholder værdien 3,
A4 indeholder værdien ”blank”
A5 indeholder værdien ”blank”

A6 skal indeholde den ønskede funktion – og skal i dette tilfælde returnere værdien 3.

Dagen efter indtastes der fx så værdien 4 i celle A4, hvorefter A6 nu skal returnere værdien 4

NB!
Jeg har selv i første omgang forsøgt mig med funktion HVIS, men HVIS-funtionen kan kun indeholde op til 7 indskudte HVIS-funtioner, hvilket ikke vil være nok til mig, da jeg skal bruge 30.

Er der mon nogen, som kan hjælpe mig med dette problem?

Venlig hilsen
Kenneth

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-11-07 21:55

Det lyder indviklet....
Men hvis du kan løse den hvis sætninger så kan det jo også skrives i VBA.

Måske var det letter hvis du beskrev problemstillingen anderledes.
Jeg forstår f.eks ikke hvad du mener med "ser til venstre i samme række"..

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-11-07 21:58

Kig f.eks. unde LOPSLAG og de kommandoer, der findes der.

Der finder du sikker togså nogle alternativer.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 110 point
Dato : 14-11-07 22:12

Med det eksempel, du nævner, kan du bruge formlen: =INDEKS(A1:A5;TÆL(A1:A5))

Det lyder dog på dit spørgsmål som om, at dine værdier står i en række (evt. A1:E1) og ikke en kolonne (A1:A5). I så fald skal formlen i F1 være: =INDEKS(A1:E1;TÆL(A1:E1))

Simon

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 14-11-07 23:03

Hej og tak til alle for hurtig forslag til hjælp.

Jeg kan godt forstå, I har svært ved at hjælpe mig. Jeg har ikke fået beskrevet problemstillingen korrekt.

Mit eksempel skulle korrekt have set sådan ud:

Fx
Celle A1 B1 C1 D1 E1 F1 G1 .. osv. K1
Værdi 1 2 3 4 (Her skal funkt. være og i dette tilfælde returnere svaret 4)

Dagen efter indtastes der fx så værdien 2 i celle E1, hvorefter funkt. i celle K1 skal returnere svaret 2.

Cellerne A1, B1, C1 osv. vil altid i mit excelark blive udfyldt i rækkefølge og værdierne vil altid være større end 0. Mandag værdi i A1, tirsdag en værdi i B1, onsdag en værdi i C1 osv. gennem hele måneden.

Skulle jeg selv lave det som en HVIS-sætning, ville jeg lave den sådan: =hvis(G1>0;G1;hvis(F1>0;F1;hvis(E1>0;E1;hvis(D1>0;D1;hvis(C1>0;C1;hvis(B1>0;B1;hvis(A1>0;A1)))))))

Hvis-sætningen virker, hvis jeg blot ikke skulle have op til 30 hvis-sætninger sammensat, hvilket excel ikke kan håndtere.

Håber dette gav en bedre beskrivelse af problemstillingen.

SIMON: Jeg tror umiddelbart du har fanget min problemstilling, selvom jeg fik blandet rækker og kolonner sammen i mit eksempel. Jeg vil lige teste dit eksempel. Umiddelbart tror jeg, det ligner det, jeg skal bruge...

Hilsen
Kenneth

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 14-11-07 23:19

Hej igen!

SIMON:
Jeg har testet dit forslag - og jeg kan se, det lige er den løsning, som er svaret på mit problem.
1.000 tak, du vinder.

BILLE1948:
LOPSLAG er også en super funktion, men den virker bare ikke i dette tilfælde.

BENJAMIN.HANSEN:
Hvis jeg en anden gang ville bruge fx. din læsning om at lave det i VBA, hvordan ville løsningen så have set ud, hvis du fx. skulle omskrive min hvis-sætning til VBA?

Jeg er virkelig glad for, jeg fik det løst så hurtigt.

Kenneth

Godkendelse af svar
Fra : kepe2000

Dato : 14-11-07 23:24

Tak for svaret sion.

SUPER!

Jeg forstår ikke helt det funktionen gør, men det virker! - og det er det vigtigste. Så må jeg prøve at sætte mig ind i hvad det reelt er funtionen gør :)

Tak skal du have.

/Kenneth

Kommentar
Fra : sion

Dato : 15-11-07 22:36

Velbekomme...

Formlen tæller først antallet af udfyldte celler i celleområdet (i eksemplet A1:A5) ved hjælp af TÆL. Dernæst benyttes INDEKS til at finde og returnere indholdet af den celle, som har den pågældende placering i celleområdet (i eksemplet A1:A5).

Hvis der tælles tre celler i området, angives den tredje celle. Bemærk at hvis der springes en celle over (så den er tom), så tælles der et lavere antal, end det der skal bruges, og så vil INDEKS finde den forkerte celle.

Simon