/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
nedvejning
Fra : tcolsen
Vist : 4332 gange
100 point
Dato : 14-11-07 21:28

hej
jeg har lige betalt vægtafgift 9044 kr på en gulpladebil, hvis jeg nedvejer den får jeg så nogle af disse penge tilbage?
tcolsen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-07 21:31

Nej, og en nedvejning vil snart udløse betaling af yderligere registreringsafgift.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-07 21:37
Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 14-11-07 21:42

det er jo en omregistrering- der plejer man da at få pengene tilbage-det gør man da hvis man afmelder bilen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-07 21:51

Du bliver vist lige nødt til, at fortælle hvorfor du vil nedveje for at undgå misforståelser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-07 21:55

Politiet oplyser nedstående om refusion af vægtafgift og det er ved afmelding og ejerskifte at vægtafgift refunderes (En EU regel).
Citat
Hvornår ydes refusion af vægtafgift m.v.?

Ved afmelding eller ejerskifte afkortes afgiftsperioden med resterende hele dage af den pågældende afgiftsperiode.
Afmelding eller ejerskifte anmeldes i begyndelsen af en afgiftsperiode (inden betalingsfristens udløb)

Hvis afgiften er betalt på tidspunktet for registrering af afmelding eller ejerskifte, sender Centralregisteret evt. overskydende beløb til den registrerede ejer (bruger). Ekspeditionstiden er ca. 3 uger fra registrering af afmelding eller ejerskifte.

Hvis afgiften ikke er betalt på tidspunktet for registrering af afmelding eller ejerskifte, sender Centralregisteret den registrerede ejer (bruger) på afgiftens forfaldsdag et giroindbetalingskort på et nedskrevet beløb, der dækker perioden fra forfaldsdato til dato for afmelding eller ejerskifte.

Hvis der ikke er modtaget girokort på et nedskrevet beløb inden betalingsfristens udløb, bør det fulde beløb indbetales. Derved undgås, at der tilskrives renter og gebyr. Når betalingen er modtaget, vil Centralregisteret snarest tilbagebetale den for meget betalte afgift.

Afmelding eller ejerskifte i løbende afgiftsperiode (efter betalingsfristens udløb)

Hvis afgiften er betalt på tidspunktet for registrering af afmelding eller ejerskifte, sender Centralregisteret evt. overskydende beløb til den registrerede ejer (bruger). Ekspeditionstiden er ca. 3 uger fra registrering af afmelding eller ejerskifte.

Hvis afgiften ikke er betalt på tidspunktet for registrering af afmelding eller ejerskifte, sender Centralregisteret den registrerede ejer (bruger) på afgiftens forfaldsdag et giroindbetalingskort på et nedskrevet beløb tillagt renter og gebyr, fordi betalingsfristen er overskredet. Girokortet dækker perioden fra forfaldsdato til dato for afmelding eller ejerskifte

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-11-07 23:04

JA, du får pengene tilbage.

Vi vejede selv vores Seat Altea - gulplade ned for ikke så længe siden og fik en check på overskydende beløb.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-07 23:12

Bemærk lige dette fra lovforslaget:
Citat
Samtidig stilles der forslag om, at biler, der nedvejes fra 3. oktober 2007, skal afgiftsberigtiges på ny med 95 pct. efter registreringsafgiftsloven.

..altså nedvejes der for at ændre på noget der ellers har betydning for registreringsafgiften kan det betyde en noget af et bagslag for projektet.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 15-11-07 09:04

bjarned
hvad tror du det betyder kan man risikere ekstra regninger
jeg har ikke betalt vægtafgift endnu på 9044, men hvis man nedvejer og får næsten 9044 kr. tilbage, for bagefter at få en ny regning på 9044!!!

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 15-11-07 09:08

Kan denne have betydning
Stk. 2. Den del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den tidligere afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af den nye registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2. Overskydende registreringsafgift tilbagebetales ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-07 13:09

Hvis din varebil kommer ind under ændringerne af registreringsafgiften og du dermed kan udnytte det hul der opstod til at opnå lavere vægt/brugerafgift så vil du blive omfattet af det ændringslovforslag som alle forventer vedtaget og som vil få tilbagevirkende kraft med den effekt, at køretøjer der nedvejes og dermed kommer under de nye vægtgrænser vil skulle betale den registreringsafgift der udgør forskellen.
Bl.a. har køretøjer med en totalvægt over 2000 kg kunnet opnå lavere vægtafgift, men har så skullet betale ekstra afgift ved privat brug.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 15-11-07 18:55
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-07 22:04

Selv om lovforslaget formelt er bortfaldet på grund af folketingsvalget er det sandsynligt at det genfremsættes og derved er det spørgsmålet om det du kan læse hos Færdselsstyrelsen kommer til at fungere da Skat stadig henviser til de forventede ændringer som du kan læse her:
http://www.skm.dk/lovforslag/resumeer/5912.html

Du har stadig ikke fortalt om årsagen til nedvejningen og det har betydning for et brugbart svar.

Jeg har ikke nedvejet min da jeg hele tiden har forventet lovændringen og har ikke tid til alt det bøvl og jeg kendte jo afgiften før jeg købte bilen.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 16-11-07 09:01

det er for at spare vægtafgift.
Jeg snakkede med skat og de siger at man kan risikere at betale en ny registreringsafgift og kan betyde at man skal af med det dobbelte.
mit eks: 47500kr +95% oveni

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 16-11-07 10:02

Ja og det er nok fordi de lige som jeg forventer at lovforslaget vedtages.

Du har åbenbart en varevogn der vejer mere end 2000 kg totalvægt lige som jeg.

Godkendelse af svar
Fra : tcolsen

Dato : 16-11-07 23:09

Tak for svaret BjarneD.