/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Termostat i stykker
Fra : oleiso
Vist : 3995 gange
50 point
Dato : 14-11-07 13:35

Jeg har en radiator i min lejlighed, hvor termostaten er placeret på væggen ved siden af. Der går en "jerntråd" fra denne og hen til radiatoren. "Tråden" er nu hoppet eller knækket af. Kan man selv reparere dette?
Her er et par billeder af den:
http://farm3.static.flickr.com/2075/2017566236_0a2cdfff8a_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2044/2017565134_3a614424df_b.jpg

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-11-07 13:52

- nej, der skal en ny føler på = ny termostat... desværre.

Kommentar
Fra : oleiso

Dato : 14-11-07 13:54

Men kan man ikke selv skifte den? Eller skal der lukkes helt af for vand for det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-07 13:54

Nix. Ny på.

Røret og bulpen har været kølemiddelfyldt. Det er rendt af. Omkostningen ved at skulle fylde den igen overstiger laaaaaangt prisen på en ny thermostat.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-07 13:55

Du kan nøjes med at skifte hovedet og justere-dimsen

Kommentar
Fra : oleiso

Dato : 14-11-07 13:57

3770, det bliver du nok nødt til at uddybe...

Kommentar
Fra : oleiso

Dato : 14-11-07 14:07

Skal der vvs'er på, eller kan jeg ordne den selv?
Der sidder en lille skrue på bulpen på radiatoren. Skal jeg skrue den af?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 14:07

Den synlige skrue løsnes og du kan tage thermostaten af. (første billede)
Når du sætter den nye på så kan du mærke når den kommer på plads (i hak)
Thermostater sættes altid på i stilling 5 (åben)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-07 14:09

Ventilen sidder på rørsystemet, mens temperaturføleren enten er indbygget i knappen/drejehåndtaget eller via en slange forbundet til håndtaget. Håndtaget med indvendig eller udvendig føler er en reservedel, du køber henne i Silvan elæler hos en VVS-mand. Og der løber ikke vand ud ved at håndtaget løsnes

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 14:09

Der kommer ikke vand ud for det er ikke selve vandventilen du tager af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-07 14:22

http://varme.danfoss.dk/Product/013G8564.html sådan et kit kan man købe! Spørg din VVS'er. Pil den gamle af og vis ham den. Han har uden tvivl en på hylden

Godkendelse af svar
Fra : oleiso

Dato : 14-11-07 14:22

Tak for alle de gode svar.
Nu er jeg lidt bedre rustet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-07 14:27

Og du må ikke lave skarpe knæk på "følertråden" - rul den ud til den længde du skal bruge.

Kommentar
Fra : oleiso

Dato : 15-11-07 12:07

Tillægsspørgsmål:
Jeg har pillet kappen af og nu ser den sådan ud:
http://farm3.static.flickr.com/2238/2032475450_e930618ff0.jpg

Soklen passer meget godt med 34mm, så det er vel sådan en fætter her jeg skal have fat i:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/danfoss-termostat-foeler-239750p.html

Er det ikke rigtigt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-07 14:13

Ser rimeligt ud, men har du ikke en Silvan eller lignenede i nærheden, hvor du kan tage den gamle med hen? Den der "besparelse på 64 kroner" får hurtigt ben at gå på, når de også lægger porto ovenpå og hvis du så får leveret en forkert!!!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-11-07 14:23

Som jeg ser det er der ikke nogen fjernføler på.
Og en thermostat må ikke sidde oven over ventilen men på siden.
Så hvis ikke ventilen drejes ned til siden - vil den ikke virke som thermostat.