/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ødelagt FAT-tabel ?
Fra : srhansen
Vist : 711 gange
200 point
Dato : 09-02-03 12:47

Hej alle.

Jeg gjorde det igen ! Jeg købte en Maxtor harddisk selvom jeg tidligere har haft problemer med Maxtor og FAT-tabellen.

Denne gang har jeg købt en 120 GB Maxtor USB 2.0 harddisk. Disken har jeg delt i 2 partitioner på 60 GB lad os kalde dem E og F. Pludselig i går opdagede jeg til min forfærdelse, at næsten alle filer og biblioteker på E havde fået underlige navne som "4u±5.Ê<". Straks scannede jeg min computer for virus, med en opdateret virusscanner, men der var ikke virus.
Mit næste træk vil være at benytte RecoverNT, men jeg vil gerne lige høre om der er nogle endnu bedre forslag inden jeg starter den helt store slet og smid væk

mvh srhansen

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 09-02-03 12:59

USB-disk gør jo at du ikke kan bruge FDISK /MBR, som normalt kan genoprette Master Boot Record -- Sh*t!!!

Det er ikke noget med at der mangler en driver, når navnene står så tosset, vel? (Kunne ske hvis man havde skiftet USB-port, f.eks.)

Jeg er bange for der nok ikke er andet end den hårde tur fremad...Sk*deærgerligt...

Mvh

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-02-03 13:07

Hej Henrik

Det er ikke alt på partitionen der er ødelagt. Heldigvis er det vigtigste bibliotek tilsyneladende intakt. Derfor er jeg lidt usikker på om det vitterligt er FAT-tabellen der er ødelagt.
Jeg mener bestemt at jeg kan benytte fdisk på drevet, men switch MBR, hvad gør den ?
Fattabellen ligger ganske rigtigt i bootsektoren er der håb om at genskabe den ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 09-02-03 13:16

Altså, det er helt tilbage fra Ruder Konge tiden, men jeg mener at /MDR switchen genopretter FAT-tabellen.... Den er vistnok udokumenteret fra Microsofts side, men jeg fandt følgende på http://members.aol.com/axcel216/secrets.htm#FDISK, hvor der står:

"FDISK /MBR [MS-DOS 6.00 and above ONLY]
FDISK /MBR recreates the boot sector of the first (bootable) hard disk overwriting it with a fresh copy, by writing a new Master Boot Record (MBR) based on existent disk structure, without altering the partition table information.
Can be used to repair a damaged/corrupted MBR (i.e. by a virus)."

Grunden til jeg sagde det med USB-diske skal også ses i lyset af samme sides advarsel:
"Use ALL FDISK.EXE command line switches with CAUTION, ONLY from native/real MS-DOS mode, NOT from a Windows DOS box/session prompt, even full screen!"

God fornøjelse

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-02-03 17:29

Hvis jeg har rod i mine filallokeringstabeller (det har jeg tit) bruger jeg fdisk /mbr til at genoprette så harddiskens partitioner kan styres og ses igen. Bruges i w95-98-2k-xp
Det er efter opstart med en alm. startdiskette i dos-tilstand, at jeg gør det.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-02-03 18:01

Hmm.. I mener begge der er håb

Virker det også selvom det ikke er en boot-disk ?
Tjae jeg kan ligeså godt prøve selvom jeg er lidt bange for at mit F drev også skal blive ædt.

Foreløbig tak

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-02-03 18:19

Øv , jeg glemte at ved boot fra floppy-disk understøttes ikke usb.

Er der andre gode forslag?

Jeg opdager netop at skaden er langt større end først antaget. Så jeg er måske villig til at betale for et købe program, hvis prisen er rimelig, har i nogle forslag ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 09-02-03 18:33

/mbr er jo børnelærdom

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-02-03 18:34

og ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-02-03 19:04

Det har vel ikke noget at gøre med NTFS/FAT32
Det var bare lige.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-02-03 19:45

Næh, blot ganske almindelig Fat-16

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-02-03 20:34

jeg har ikke så mange forslag tilbage. Men hvilket program har du brugt til at dele HD - hvis det er partition magic skal du lige se om du har gjort usb HD aktiv for så kan den godt drille. Du kunne også (uden at kende til usb HD) tage den ind i selve computeren og se den efter.
Emesen.
Jeg har selv været der - men det gik ikke.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-02-03 20:47

Jeg er ked af at høre det heller ikke gik for dig !
Jeg har været der 2 gange, Maxtor begge gange, må vel være en tilfældighed
Lige nu kører jeg en recoverNT, så må jeg se hvad den disker op med.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 09-02-03 21:14

Kl. 13:16 advarede jeg netop om at der kunne være problemer med USB-diske i forhold til en DOS-prompt...

Zonkers' kommentar /MBR er jo børnelærdom (kl. 18:33) viser tydeligt at Zonker INTET har forstået med formålet bag www.kandu.dk -- jeg tror der er ca. 40-60 stykker af os, der har lang erfaring bag os indenfor IT... Ellers svarede vi ikke på så varierede spørgsmål som vi gør...
Zonker - det er faktisk over-stolte og underlegne folk som dig der KAN få mig til at stoppe på www.kandu.dk -- bland dig når du kan sige noget konstruktivt, og ellers er det vel bare videre til næste spørgsmål, eller hvad?

Til gengæld vil jeg gerne med det samme sende positive tanker til Emesen der var konstruktiv i sin deltagelse i dette spørgsmål. Tak Emesen

Fortsat god søndag til alle.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-02-03 21:28

Jo tak - og når man er ude i tovene, så er det svært at tænke klart. Et lille exempel: En dag skulle jeg lige reparere min vandhane der ikke ville give vand. Jeg skiller hele molevitten ad, samler den igen, stadig ingen vand. Så kommer konen med et absolut elementært spørgsmål: Har du åbnet ballofixen neden under - og ja det manglede, nu gav den vand.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-02-03 21:35

Hej igen

Ja, det er rigtigt Henrik, du advarede om at der kunne være problemer i forhold til DOS-prompt.
Jeg er heller ikke nået længere siden desværre. Jeg venter på den løsning der giver mig mest tilbage går op for mig, måske med jeres hjælp.

Jeg ønsker jer også alle en god søndag herfra, min blev desværre ikke så god

mvh srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-02-03 21:59

Hej SRhansen,

mht. til DOS og USB MassStorage device som bl.a. en harddisk hører under, har firma'et Cypress bl.a. lavet en der sku' understøtte både USB 2.0 samt Dos... -->
http://www.pocketech.net/downloads/duse_4_4.zip

[citat]
Cypress USB Mass Storage Driver -New! Version 4.4 of DUSE.EXE now supports USB 2.0!; WOW! What a great find. This 'universal' device driver will work with USB Zip Drives, Hard Drives, CD-ROM drives, floppy drives and something called MO drives. I was actually able to read the contents of my USB CD-RW disk with this driver. Read the instructions included with the package.
[/code]

er hentet fra følgende side... http://darkehorse.web.com/ og derefter klik på "USB Resources for DOS Page"... -->
http://www.bgdf.com/darkehorse/PC/DOS/Drivers/USB/index.shtml

har du evt. prøvet at lave en analyse af disken med Maxtor's diskværktøj?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-02-03 22:12

Hej Strarup kigger lige på den

Maxtors diskværktøj ? Jeg kigger lige på min cd-rom, foreløbigt tak

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 200 point
Dato : 20-02-03 22:40

oki doki...

mht. Maxtor og diskværktøj, tænkte jeg bl.a. på PowerMax... -->
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
jeg ved dog ikke om den ka' bruges i forbindelse med en USB harddisk... umiddelbart vil jeg tro det, da jeg mener den bl.a. bruger ATA kommandoer osv., men jeg er ikke helt sikker... men ellers så ka' det jo være de evt. har noget liggende på CD'en til den...

forresten hva' hedder harddisken helt præcist og hvilken version af windows bruger du i forbindelse med den?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-02-03 22:50

Hej Strarup

Tak for din interesse

Win98 SE

MAXTOR Personal Storage 3000LE 120GB USB 2.0
Adaptec USB 2.0 Adapter

Er netop lykkedes mig at downloade powermax fra den tyske side

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 24-02-03 21:23

Hej igen

Powermax dutter ikke. Jeg forsøgte at lægge stien til duse.exe ind i config.sys på disketten med powermax. Caldera Dos som er der er på disketten vil dog ikke acceptere sti til c:\ drevet.

Herefter prøvede jeg følgende

1. Jeg lavede en Dos-boot, diskette.
2. Kopierede autoexec.bat og config.sys over på disketten.
3. I config.sys tilføjede jeg stien til duse.
4. Ved Boot genkendte systemet duse og duse fandt mit USB-drev
5. Jeg skiftede path til ..\windows\command, hvor alle de gamle Dos-kommandoer ligger.
6. Her skrev jeg fdisk/mbr, men switcen virker ikke. fdisk/? virker.

Any hints

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-04-03 12:59

Hej alle

Jeg føler nu at tiden er inde til at få lukket nogle af mine udestående spørgsmål.

Status er at jeg opgav, at rede den ramte partition, hvorefter jeg formaterede den. Det sørgeligste er dog at da jeg formaterede denne 60 GB partition ja så ødelagde den FAT-tabellen på den sidste partition på ligeledes 60 GB. Det allerværste er at jeg aldrig fandt ud af hvad der forårsagede fejlen til at begynde med og heller ikke hvorfor formatering af en logisk partition kan påvirke en anden ?
Tilbage står jeg nu med en harddisk på 120 GB, jeg kun tør bruge til ting jeg kan tåle at miste. Til det brug er 120 GB rigeligt
Jeg syntes lige jeg ville dele denne erfaring med andre der pønser på noget Mass-storage over USB

Jeg havde håbet at Kandu, som lovet, havde lavet en mulighed for at dele point, men det er vist endnu en and, så jeg opretter lige nye spørgsmål til jer der har forsøgt at hjælpe mig

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : srhansen

Dato : 09-04-03 13:01

Tak for svaret strarup.